Nevhodné vánoční dárky letos vymění více obchodníků

Praha - Nevhodné či vadné vánoční dárky mohou kupující vrátit ve stále větším počtu obchodů. Zatímco v kamenných obchodech si podmínky vrácení zboží diktuje sám prodejce, internetové obchody musí i bez udání důvodu zboží ze zákona vyměnit do sedmi dnů. Pozor si však zákazníci musí dát u internetových prodejců se sídlem v zahraničí. U některých z nich mohou lidé uplatnit reklamaci pouze v domovské zemi.

Pod vánočním stromkem lidé často nacházejí nevhodné dárky typu oblečení špatné velikosti, po svátcích se proto zajímají, zda je mohou v obchodech vyměnit či vrátit. Přestože je vracení nechtěných dárků službou nad rámec zákona a prodejce může stanovit své vlastní podmínky, takových obchodníků, kteří zákazníkům vycházejí vstříc, je rok od roku více.

O podmínkách vrácení zboží by se měl ovšem zákazník informovat už při nákupu. Všechny prodejny vyžadují paragon, některé navíc i neporušený obal. Doba, do které je možné zboží vrátit, se pohybuje od 14 dní až po 3 měsíce.

Nábytek ano, spodní prádlo ne

Problém většinou není vyměnit nábytek. „Zboží vyměňujeme, i když už je vyndané z obalu, pokud není poškozené. Lhůta pro to je 90 dní, u klubových zákazníků 120 dnů,“ říká mluvčí společnosti Ikea Jindra Válová. Naopak potraviny, zboží po slevě, CD a DVD bez originálních obalů nebo výrobky se zvláštními hygienickými požadavky obchodníci často nevyměňují vůbec.

K českým internetovým prodejcům je zákon přísnější, zboží musí kupujícímu vyměnit do čtrnácti dnů i bez udání důvodu. V případě, že se ovšem jedná o zahraniční prodejce, zákazníci by si měli zjistit, jestli nebudou muset platit clo a jaké jsou dodací lhůty konkrétního zakoupeného zboží. Zároveň by měl kupující vědět, jestli může v českých pobočkách uplatnit reklamaci. U některých výrobců je to totiž možné jen v domovské zemi.