Novák: Restrukturalizace ČSA se bez snížení personálních nákladů neobejde

Praha – Václav Novák se teprve dnes stal předsedou dozorčí rady Českých aerolinií, už ale má představu o tom, jakým směrem by se měla jeho práce v ČSA ubírat. V exkluzivním rozhovoru pro ČT24 zdůraznil, že bez snižování personálních nákladů, tedy kroku, který se zásadním způsobem dotkne zaměstnanců firmy, nebude možné restrukturalizaci ČSA provést. Aerolinie podle něj potřebují razantní řešení, to se ale v žádném případě neobejde bez kvalitní komunikace se zaměstnanci.

„Nachází-li se firma v krizi, tak je potřeba razantních řešení. A to co k tomu jedním dechem dodávám, pakliže razantní řešení, tak za aktivní součinnosti všech zúčastněných stran, tzn. managentu, dozorčí rady a zaměstnanců,“ zdůraznil Novák. Zatím má však v úmyslu pokračovat v restrukturalizačním plánu navrženém managementem firmy. „Každý den je dobrý, nemyslím si, že by bylo dobré ten restrukturalizační plán zastavit,“ připomněl nový předseda dozorčí rady.

Novák rovněž zdůraznil, že mnoho oblastí, ve kterých může podnikání ČSA dostát změn, neexistuje. „Většina proměnných je dána trhem a nic se s nimi nedá dělat. Jsou tam dvě, se kterými můžeme něco dělat, ta první je obsazenost letadel a druhá je razantně snížit náklady. Když se podíváte na strukturu nákladů, tak zjistíte, že personální náklady jsou významnou složkou,“ upozornil.

Novák: Oživení ČSA si vyžádá více jak miliardu

Nový šéf dozorčí rady už teď připouští, že ozdravná opatření budou tvrdší, než se předpokládalo. Firma tak bude na oživení potřebovat více peněz než dosud uváděnou miliardu. Konkrétní podobu nového plánu dozorčí rada zatím nemá. V každém případě se ale bude propouštět, počítá se i s prodejem letadel.
ČSA balancují nad propastí, za poslední pololetí vykázaly ztrátu ve výši 1,8 miliardy korun. Podle předsedy představenstva Radomíra Lašáka bude přežití ČSA záviset na tom, zda firma do slabé jarní sezony vstoupí s dostatkem hotovosti na účtech.

Management se odvolávat nebude

Novák rovněž alespoň prozatím utnul diskusi o obměně ve vedení firmy. Zdůraznil, že v tuto chvíli to není téma, kvůli kterému by se měla dozorčí rada scházet. Představenstvo firmy v čele s Lašákem přitom nabídlo zaměstnancům svou rezignaci v případě, že přistoupí na snížení platů. Pilotům by chtělo představenstvo snížit mzdy ze současných průměrných 210 tisíc korun o 30 procent. U ostatních zaměstnanců má dojít k redukci o 15 procent. Průměrný plat zaměstnanců aerolinií přitom přesahuje 60 tisíc korun.

Když bude kupec, pomůžeme státu ČSA zprivatizovat

Novák nepočítá ani s tím, že by nějak bránil privatizaci aerolinií, které zatím ovládá stát. „Za předpokladu, že bude zájem kupovat, tak my se v zájmu akcionáře budeme snažit, aby ta transakce proběhla tak, jak ji akcionář odsouhlasí,“ uvedl. Dozorčí rada v čele s Novákem se bude snažit připravit co nejfundovanější podklady proto, aby stát přijal opravdu kompetentní rozhodnutí.

Nad tím, zda je privatizace ČSA v současné situaci skutečně výhodným obchodem, se vznáší otazník. Ve hře o 91,5procentní státní podíl zůstal jen jediný zájemce konsorcium firem Unimex Group a Travel Service. Rozhodnutí o tom, zda v tendru skutečně zvítězí, by mělo podle Nováka padnout do konce září.

Vydáno pod