Praha - Ministr dopravy Vít Bárta zahájil proces otevírání české železnice konkurenci, když požádal o zveřejnění záměru v úředním věstníku Evropské unie. Oznámení, takzvaná notifikace, musí být podle unijních pravidel ve věstníku nejpozději rok před samotným vypsáním soutěže o provozování rychlíků. Stát by tak mohl již brzy začít pomalu ukusovat z desetileté smlouvy Českých drah na provoz veškerých rychlíků v Česku.
Monopol ČD na provoz rychlíků může padnout už za rok
O které tratě by se mělo za rok soutěžit:
- Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
- Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
- Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Na těchto spojích by se mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014, případně o rok později.
„Proces otevírání trhu v železniční osobní dopravě patří mezi priority ministerstva v oblasti veřejné dopravy a je zakotven i v programovém prohlášení vlády,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. První soubor tratí určených k výběrovému řízení zvolilo ministerstvo na základě doporučení pracovní skupiny, kde zasedají zástupci dopravců, Správy železniční dopravní cesty, odborů a krajů.
Rychlíky provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem desetiletou smlouvu. Předchozí ministr Gustav Slamečka do ní ale prosadil klauzuli, podle které lze každý rok ze smlouvy vyjmout 15 procent výkonů, do deseti let by se tak mělo soutěžit až o 75 procent výkonů dálkové osobní dopravy. MD jako objednatel platí za rychlíky Českým drahám čtyři miliardy korun ročně.
Příští rok se objeví už vlaky RegioJet
První soukromé rychlíky by se ovšem měly bez ohledu na časový harmonogram ministerstva objevit na české železnici už příští rok. Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency chce začít jezdit do konce června na trati Praha-Ostrava. Vlaky RegioJetu nebudou ale jezdit ve „veřejném závazku“, nedostanou proto příští rok žádné dotace.