Nová společnost má sledovat starý cíl, který dosud mělo Ředitelství silnic a dálnic, a tím je dokončení dálniční sítě v České republice. „Reálná šance, že se struktura ŘSD v budoucnu změní, tu je, ale není to otázka následujících dvou, tří let,“ řekl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Dostavba dálniční sítě totiž bude stát přes půl bilionu korun. A na to peníze z mýta a od státu nestačí. Nová společnost by proto měla vydávat vlastní dluhopisy. To se ale nelíbí ministerstvu financí. „Na první pohled to vidím jako mnohem méně efektivní než krytí z jiných zdrojů. Ale musím se s tím nejdříve seznámit,“ prohlásil ministr financí Miroslav Kalousek.
Další peníze chce ministerstvo dopravy získat tím, že by dopravci už od příštího roku platili DPH z mýta, což by mělo vynést téměř dvě miliardy korun. Pro dopravce to znamená, že v pokladně budou mít mnohem méně volných peněz. „Pro malé dopravní firmy to může být ještě fatálnější, protože zatímco mýto musejí platit hned, nebo jen s velmi malým zpožděním, tak to nárokované DPH zpátky od státu dostanou v řádu několika měsíců,“ podotkl Martin Špryňar, generální tajemník Česmad Bohemia.

Komentář prorektora ČVUT Petra Moose
Komentář prorektora ČVUT Petra Moose
19.1.2011
Reportáž Jakuba Linky
Ministerstvo chce šetřit třeba při stavbě rychlostních silnic. Neznamená to ale, že by se tím měla snížit jejich bezpečnost. „Pro nás osobně to znamená úsporu v řádu miliard korun, protože budeme moci stavět kratší tunely, více kopírovat terén, což nám dálnice nedovolují,“ řekl Ptačinský.
Řidiči osobních aut zatím můžou být klidní. Dálniční známky mají podle koncepce platit až do roku 2016. Teprve pak se ministerstvo rozhodne, jestli zavede elektronické viněty a bude za jízdu po dálnici vybírat podle počtu ujetých kilometrů.