Čínu zaplavují fastfoody, nejvíce je KFC

Šanghaj - Dva velcí rivalové, McDonald's a KFC, se letos chtějí poprat i o čínské zákazníky. V rychle rostoucí čínské ekonomice by měly tržby fastfoodových řetězců za tři roky dosáhnout osmi bilionů korun. Prozatím je lídrem trhu KFC, ale jeho konkurent chce počet svých restaurací dále rozšiřovat. Číňané si restaurace s rychlým občerstvením za poslední roky značně oblíbili. Ve své pracovní vytíženosti jsou fastfoody přijatelnou alternativou ke klasickým čínským restauracím, kde příprava jídel trvá mnohem déle. Zároveň mnoho Číňanů spatřuje v tomto způsobu stravování jednu z možností, jak se přiblížit západnímu životnímu stylu.

KFC otevírá jednu novou restauraci denně. Na perspektivním čínském trhu má dnes už 40procentní podíl. Řetězec z Kentucky očekává, že v loni jeho provozní zisk v Číně poprvé převýšil zisk ve Spojených státech. McDonald's má sice v Číně o téměř polovinu restaurací méně než KFC, ale ještě letos se chystá k velkým investicím. Oba americké řetězce se trumfují ve výhodných nabídkách. McDonald's dováží jídlo až domů. Pro řidiče pak chystá i prodej hamburgerů u výdejního okénka. KFC se zase snaží jídlo Číňanům přizpůsobit a nabízet jim i tradiční čínská jídla.

Za to, že Číňané stále víc podléhají fastfoodové kultuře, může především jejich vysoké pracovní nasazení a snaha vyrovnat se západnímu životnímu stylu. Západní i asijské řetězce tak mají stále plno. Zákazníci především oceňují, že se zde jídlo připravuje rychleji než v čínských restauracích.

Reportáž Jany Horké (zdroj: ČT24)

V Šangaji už funguje tzv. hamburgerová univerzita, kde se studenti učí komunikaci nebo týmové práci. Lépe placené místo tak v budoucnu získají tisíce absolventů. A z rychle rostoucího fastfoodového trhu těží i jiná odvětví. „Díky tomu, že západní řetězce otvírají stále nové a nové restaurace, máme spoustu práce. Potřebují od nás kuchyňské vybavení,“ potvrzuje ředitel společnosti Franke Mark Aschlimann.