Silný jen a svolávací akce nabouraly zisky Toyoty

Tokio – Největší světová automobilka – japonská Toyota – hlásí ve třetím fiskálním čtvrtletí téměř dvoupětinový propad zisku. Automobilka tak v kvartále vydělala 93,63 miliardy jenů (v přepočtu přes 20 miliard korun). K poklesu přispěl slabší prodej v Japonsku a silný jen. Největší výrobce aut na světě však navzdory poklesu zlepšil výhled na celý fiskální rok do konce března díky globálnímu oživení prodeje aut.

Výsledky ukazují spíše smíšený obrázek o situaci největší světové automobilky, která se těší vysokému růstu v Asii, Africe a Jižní Americe, avšak kvůli svolávání automobilů k opravám, které nabouralo její image bezpečné automobilky, klesá prodej jejích vozů na důležitém trhu v USA. Od roku 2009, kdy svolávání do servisů začalo, muselo zamířit do servisů přes 12 milionů vozů japonského výrobce. Kvůli oživení prodeje v Severní Americe Toyota nabídla svým zákazníkům v regionu štědré pobídky.

Konkurenční japonské automobilky Nissan a Honda rovněž trápí silný jen a pokles poptávky v Japonsku. Ztráty Toyoty jsou však výraznější kvůli vysokému vývozu z Japonska. Toyota loni vyvezla více než polovinu vozů vyrobených v Japonsku. Tento vývoz je pro ni většinou ztrátový, protože kurz dolaru se drží hluboko pod 90 jeny, tedy pod hranicí, kterou prezident společnosti Akio Tojoda určil za minimum pro udržení konkurenceschopnosti japonského zpracovatelského sektoru.