Železničáři vyhrožují stávkou, kvůli nové kolektivní smlouvě

Praha - Už na podzim by se mohly v České republice zastavit vlaky. Připustilo to vedení Odborového svazu železničářů. Téměř 10 tisícům pracovníků, kteří zajišťují provoz na železnici, totiž vyprší kolektivní smlouva a novou už nebudou uzavírat s Českými drahami, ale se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Odboráři se bojí, že správa nebude mít na jejich platy peníze. Jejich přesun ale vláda odsouhlasila už minulý týden.

Pokud s nimi nový zaměstnavatel SŽDC nepodepíše novou kolektivní smlouvu, budou stávkovat výpravčí, signalisti, hláskaři, hradláři nebo třeba obsluha závor. „Bohužel, hrozí tady sociální konflikt. Ale ten sociální konflikt nevyvolalo Odborové sdružení železničářů. My se obáváme, že ho vyvolala vláda, svým unáhleným rozhodnutím bez dostatečných ekonomických podkladů,“ říká předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Převod zaměstnanců má ušetřit drahám peníze

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Odboráři se bojí, že SŽDC nebude mít na jejich platy peníze a těžko jim kývne na stejné výhody, které si prosadili u Českých drah. SŽDC ale trvá na tom, že převodem zaměstnanců ušetří. Dosud za jejich služby platily dráhám ročně přes pět miliard korun. „Předpokládáme, že dojde k úspoře přibližně 300 milionů korun,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Jenže ani dosavadní zaměstnavatel výpravčích tento optimismus nesdílí, jak dokládá mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský: „Převodem dojde k tomu, že tyto náklady ponese Správa železniční dopravní cesty a pokud by chtěla ušetřit, tak to znamená některé z těchto zaměstnanců propustit.“

O propouštění ale nechtějí odbory ani slyšet. Mohlo by to podle nich ohrozit bezpečnost provozu na železnici. „Tady nejde jenom o to, že by lidé přišli o zaměstnání. Ale jde i o to, že by se tím mohly poškodit i České dráhy, které budou používat dopravní cestu, která by nebyla dostatečně zajištěna,“ vysvětluje Pejša.

„O propouštění se v této souvislosti rozhodně nedá mluvit. Samozřejmě pokračujeme v procesu racionalizace provozu tak, jak budou nastupovat nové moderní technologie na řízení některých tratích,“ ujišťuje mluvčí SŽDC Halla. Výpravčí by přitom měli přejít pod SŽDC do konce června. Kolektivní smlouva jim vyprší už v prosinci.