Babák uvedl, že snížením cen nafty dojde k jejímu většímu prodeji, což je příznivé pro státní rozpočet. VV dlouhodobě usilují o snížení spotřební daně o 2,40 koruny na litr. „Někteří odborníci na ministerstvu financí se tím už zabývají,“ uvedl Babák. Dodal, že se tímto krokem zvýší inkaso spotřební daně o cca 1,5 miliardy ročně.
„Aby státní rozpočet získal alespoň tolik peněz, kolik získává teď, měla by se spotřební daň u nafty snížit o dvě koruny,“ prohlásil děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík. „Je naprosto předčasné o tom uvažovat, když neznáme dopady situace na Blízkém východě. Může to být diskutováno v souvislosti s rozpočtem na rok 2012,“ dodává ministr průmyslu Martin Kocourek.

Věci veřejné volají po nižší spotřební dani u pohonných hmot
Věci veřejné volají po nižší spotřební dani u pohonných hmot
0103
Komentář Miroslava Ševčíka
Ekonomika ČT24: Spory o spotřební daň
Kalousek VV vzkázal: buď levnější benzin, nebo levné potraviny
Přestože původně nechtěl ministr financí Miroslav Kalousek o návrhu VV ani slyšet, nyní je ochoten ke snížení spotřební daně přistoupit. Výměnou ale požaduje, aby Věci veřejné stáhly své výjimky v rámci sjednocené DPH. V opačném případě se o nižší spotřební dani nechce vůbec bavit: „To je takový nesmysl, že bych byl ochoten výměnou za upuštění od tohoto nesmyslu uvažovat o snížení spotřební daně na pohonné hmoty.“
Babák ale prohlásil, že jeho strana na takovou nabídku nepřistoupí. Podle něj je ministr dopravy Vít Bárta ochoten spolupodílet se na riziku nižšího výběru peněz do státního rozpočtu. Například tím způsobem, že kdyby stát vybral po snížení daně méně peněz, dostal by méně peněz třeba fond dopravy.
Věci veřejné o snížení daně na pohonné hmoty usilují už tři měsíce, vždy ale narazily právě u Kalouska. „V tuto chvíli vyvíjíme tlak na ministra financí,“ říká Babák a doplňuje: „Máme podporu z ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy.“
Bárta na závěr překvapil svým návrhem. Každou korunu, o kterou by Kalousek přišel, mu chce dorovnat „ze svého rozpočtu“, tedy z kasy ministerstva dopravy. Nižší spotřební daň na pohonné hmoty by mohla zpět do Česka přilákat dopravce od zahraničních pump, kde nyní natankují levněji. Například u našich sousedů vyjde litr nafty v přepočtu téměř o dvě koruny levněji.