Vánoce ještě neskončily, zimní výprodeje už ale začaly

Praha - První obchodníci dnes zahájili velké povánoční výprodeje a sezonní zboží zlevnili i o více než 70 procent. Lidé mohou se slevou pořídit nejen zimní oblečení, sportovní potřeby a elektroniku, ale i nábytek. Výprodeje, jejichž pomocí se obchodníci snaží po předvánoční nákupní horečce opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží, budou pokračovat i na začátku příštího roku. Nápor zákazníků tak rozhodně neskončil. Kromě povánočních slev lidé tradičně vyměňují i nevhodné dárky.

Výměna zboží má svá pravidla

S výměnou a vrácením zboží zákazníci nemohou počítat automaticky. Podmínky i lhůty si totiž v tomto případě diktují sami prodejci. „V případě, že si zákazníci koupí zboží v běžném kamenném obchodě, není zde žádná povinnost prodávajícího jej vzít zpět nebo vyměnit za jiné zboží,“ tvrdí Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Výjimkou jsou pouze internetové obchody, u nich mají zákazníci právo do čtrnácti dnů vrátit zboží bez udání důvodu.

Většina kamenných prodejen ale zákazníkům vychází vstříc. Ovšem za jasně daných podmínek. „Zákazníci mohou nevhodně koupený dárek vrátit nebo vyměnit za jiný. Tato služba se z hygienických důvodů nevztahuje například na spodní prádlo, potraviny, CD. Podmínkou je, aby takové zboží, třeba pokud se jedná o oděvy, bylo nenošené,“ dodává Eva Karasová, mluvčí Tesco Stores ČR. 

Při vracení a výměně zboží by lidé neměli zapomínat ani na další pravidla - mít s sebou  účtenku, nezbavovat se visaček a zboží přinést v původním obalu.

Nápor zákazníků v obchodech nekončí - povánoční slevy jsou tu

Povánoční výprodej dnes zahájil například obchodní řetězec Tesco Stores ČR, který až o 75 procent zlevnil několik tisíc položek zboží, zejména oděvy, hračky a domácí potřeby. „Podle našich zkušeností z minulých let se povánoční výprodej setkává u zákazníků s velkým zájmem. Mnoho lidí dostává pod stromeček peníze či dárkové poukázky, které pak mohou skvěle uplatnit právě v období povánočních slev,“ konstatovala Pauline Newman ze společnosti Tesco Stores ČR.

Ode dneška mohou lidé se slevou i více než 70 procent nakoupit vybraný nábytek a bytové doplňky ve čtveřici obchodních domů Ikea. „Hned ráno bylo v každém našem obchodním domě více než 2 000 zákazníků a jejich počet se v průběhu dne znásobil. Návštěvnost se dnes vyrovnala víkendovému dnu a jsme s ní spokojeni,“ uvedl mluvčí společnosti Ikea ČR Petr Chadraba.

Pozadu nezůstalo ani outletové centrum Fashion Arena v Praze-Štěrboholích, které dnes zahájilo zimní výprodej. Jeho zákazníci nyní při nákupu značkového zboží mohou ušetřit až 80 procent z původní ceny. Podle Ivy Janovské z Fashion Areny se snaží outletové prodejny doprodat veškeré zásoby svých značek. V outletovém centru se tak ceny dostávají na skutečné minimum a nabídka je velmi pestrá od klasické a sportovní módy až po knihy a vybavení pro domácnost.

Ušetřit mohou lidé také při nákupu na internetu. Například nákupní galerie Mall.cz dnes až o 70 procent zlevnila vybrané zboží ve všech svých odděleních. „Loni se povánoční výprodej setkal s mimořádným ohlasem zákazníků a návštěvnost našeho obchodu v první den výprodeje dokonce přesáhla rekordní číslo z předvánočního období,“ uvedl Tomáš Jeřábek z Mall.cz.

Zimní výprodeje budou postupně zahajovat další obchodníci. Hypermarkety Globus od úterý zlevní spotřební elektroniku. U domácích spotřebičů budou slevy činit až 50 procent. V případě televizorů a audio techniky se budou pohybovat od 20 do 30 procent. Ve středu výprodej odstartují hypermarkety Albert. „Týkat se budou především nepotravinářského sezonního zboží, tedy oblečení, hraček, zimních doplňků a vybavení či kosmetických balíčků,“ řekla Simona Caidlerová ze společnosti Ahold, která prodejny Albert provozuje.

Průzkumy podle Newman ukazují, že se každoročně hned po skončení svátků chystá na nákupy vyrazit téměř dvě třetiny Čechů, přičemž zájem mají spíše o dražší věci, nejčastěji oblečení a elektroniku. Předvánoční nákupy v Česku kulminovaly o čtvrtém adventním víkendu. Tržby obchodníků tehdy stouply ve srovnání s běžnými víkendy o třetinu až polovinu, v meziročním srovnání rostly pouze mírně. Výrazný nárůst prodeje hlásí některé internetové obchody. Například společnost Kasa.cz letos v předvánočním období zaznamenala o 50 procent více objednávek než loni. Přesné údaje o předvánočních tržbách obchodníků zveřejní Český statistický úřad příští rok v únoru.

„Obecně se očekává, že letošní vánoce budou rekordní - hlavně kvůli kalendáři, než kvůli lidem. Když jsou vánoce v sobotu, tak je více času na dárky. Čím více času je na nákupy, tím více lidé utrácejí. Pokud jde o výprodeje, tak to je součást té připravované taktiky, takže to také nemůžeme brát ještě jako úplně relevantní údaj o tom, jak lidé smýšlejí o svých penězích,“ nastínil šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl.

Ve většině obchodních řetězců potrvají povánoční výprodeje přibližně do poloviny ledna. Další vlnu slev pak odstartují takzvané novoroční výprodeje.