Obchodníci mohou při povánočních slevách lehce klamat

Praha – Spotřebitelský časopis dTest varuje před některými povánočními výprodeji, kdy na nabízených slevách zákazník nijak nevydělá. Prodejce podle dTestu například na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl opět snížit na běžnou úroveň. Podobné postupy mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou podle právních poradců časopisu v rozporu se zákonem.

Většina prodejců si podle časopisu dává pozor, aby při slevách postupovala v souladu se zákonem. Najdou se však i tací, kteří povánočních nákupů zneužívají. Slevy se například vztahují jen na nejlevnější sortiment v prodejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již vyprodané.

Někteří prodejci se také snaží minimalizovat své budoucí náklady s možnými reklamacemi. Děje se tak nejčastěji prohlášením, že na zlevněný sortiment neposkytují záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě. „Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona,“ uvedl právní poradce časopisu dTest Jan Votočka. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce, dodal.

Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest:

„Naprostá většina obchodníků v době povánočních slev respektuje zákon a slevy provádí stejně jako oceňování v souladu se zákonem. Je tu však jistá skupina obchodníků, kteří i v dnešní době nadále využívají tohoto povánočního šílenství, a slevy, které deklarují, nejsou slevami, jaké by měly být.“

Vyskytují se i případy, kdy obchodníci vyhlásí fiktivní slevy - na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohli znovu snížit na běžnou úroveň. „Takovéto jednání většinou nezakládá trestně-právní odpovědnost, ale naplňuje znaky klamavé obchodní praktiky, která je v rozporu se zákonem. Je to přestupek v úseku zákona o cenách či právech spotřebitele,“ dodal Votočka.

Reportáž Veroniky Kubíčkové (zdroj: ČT24)

Na varování expertů Češi ale zatím příliš neslyší. Jen v Praze nakupující ve slevách utratí v průměru 7 635 korun - nejvíc z celé republiky. Zájem je hlavně o oblečení, kde jsou slevy největší - a o elektroniku. „Slevy jsou proto, abychom si vyčistili sklady, doprodáváme staré modely,“ podotkla vedoucí prodejny Datart Alena Palátová. 

První obchodníci zahájili velké výprodeje sezonního zboží již během svátků. Lidé si tak mohou se slevou nakupit například zimní oblečení, sportovní potřeby a elektroniku či nábytek. Výprodeje, pomocí kterých se obchodníci snaží po předvánoční nákupní horečce opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží, budou pokračovat i na začátku příštího roku.

Vydáno pod