Finanční gramotnost je i o zodpovědnosti, která je u nás poměrně dobrá. Spočívá v tom, zda lidé vědí, kolik utrácejí, kolik má rodina k dispozici a jestli jedinec racionálně uvažuje předtím, než udělá velký nákup či investici. Zodpovědnost a povědomí o financích patří mezi silnější stránky české společnosti, v žebříčku nám patří číslo 65. U samotné znalosti finančních produktů, které jsou na výdaje domácností navázány, už je to bohužel horší.
„U nás se bohužel ukazuje, že právě ti lidé s nízkými příjmy, mladší a s nižším vzděláním se o oblast financí zajímají úplně nejméně a jejich znalost je nejnižší. S nadsázkou lze říci, že čím více to potřebuji, tím méně mě to zajímá,“ tvrdí ředitelka společnosti Millward Brown Petra Průšová.

Rozhovor s Petrou Průšovou
Informací je k dispozici dost
„Lidé mají dost informací, problémem je ale to, že čím méně vím, tím méně se zajímám,“ doplňuje Průšová. Přetrvává u nás dojem, že finanční poradce není ten hlavní zdroj informací. Užitečné info se dá najít jak na internetu, tak i v mediích, klasickou volbou jsou i konzultace v bankách a ostatních finančních institucích.
V čem jsme nejhorší
Nejhorší znalosti mají Češi v oblasti investic, úvěrů a hypoték. Důvodem je, že tyto služby jsou poměrně komplikované a vyžadují čas na nastudování.