Automobilový průmysl: Jedni se topí v krizi, jiní nestačí vyrábět

Paříž - V evropském automobilovém průmyslu to vře. Firmy z jižní Evropy prodělávají a prodeje v rámci sedmadvacítky klesy na nejhorší hodnoty za posledních 10 let. Řada firem zřejmě nepřežije bez masivních škrtů, a to včetně zavírání továren. Mezi výrobci se naplno rozhořela válka, vedle cenové už i slovní.

Jih proti severu

Zatímco hlavně německé automobilky nestíhají vyrábět, italské a francouzské se topí v problémech. Odbyt klesá a vytíženost továren je často pod hranicí rentability. Šéf Fiatu a zároveň evropského sdružení výrobců aut Sergio Marchione našel viníka – Volkswagen. Prý agresivními cenami bere tržní podíly ostatním.

Marchione 

„Je to masakr u cen, je to masakr u marží.“

Volskswagen obvinění odmítá a přešel do protiútoku tím, že požaduje od Marchioneho složení funkce šéfa sdružení evropských výrobců. „Marchione je jako prezident ACEA neúnosný,“ tvrdí Stephan Grueshem, mluvčí Volkswagenu.

Vůbec nejhůř na tom je ale francouzský koncern PSA a německý Opel, který patří americkému General Motors. Aby firmy přežily, budou se muset zbavit některých evropských továren, PSA má ve Francii propustit přes 8 tisíc lidí, Opel zase zřejmě zavře svůj závod v Bochumi. Hlavně ve Francii je to politické téma, prezident Hollande chce tamnímu průmyslu pomoct skrze dotace, týkat se mají hybridů a elektromobilů. To vše pod podmínkou, že auta budou vyrobena ve Francii.

Evropský autoprůmysl se pomalu dostává do stejné situace jako ve Spojených státech v krizovém roce 2009. GM a Chrysler zkrachovali a před zánikem je zachránila tamní vláda.

Jak bude evropský automobilový průmysl vypadat za pět let, teď nikdo nedokáže přesně odhadnout. Nejlepší šance uspět má Volkswagen včetně české Škody - spolu s německými prémiovými značkami. Naopak nejohroženější je Opel, Peugeot a Citroën. Minulou krizi nepřežil švédský Saab, majitele pak změnilo Volvo, které koupila čínská automobilka Geely.

9 minut
Zisky automobilek a boj o zákazníky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Obrana odsouhlasila nákup tanků Leopard 2A8 za více než 34 miliard

Ministerstvo obrany schválilo nákup tanků Leopard 2A8, v první fázi chce pořídit 44 velitelských a bojových tanků. Spolu s takzvanou bohemizací, tedy přizpůsobením strojů potřebám tuzemské armády, vyjdou na 34,25 miliardy korun včetně DPH. Dalších pět miliard resort vyčlení na inflační a kurzovou rezervu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Zadní vrátka pro ruský plyn vedou do Evropy přes Turecko

Evropská komise se chce do konce roku 2027 zbavit dovozu ruského plynu. Pokud ale Turecko nepřistoupí na evropské požadavky, tak může pro Moskvu nechat otevřená zadní vrátka. Dohledat původ plynu je totiž bez spolupráce státních orgánů velmi složité, upozorňují experti. Ankara však za svou spolupráci s EK může požadovat ústupky, například v podobě oživení diplomatických vztahů.
včera v 14:00

Americká cla české zbrojaře výrazněji nepoškodí, tvrdí asociace

Cla uvalená na dovoz zboží ze států sedmadvacítky do USA nebudou mít podle oborové asociace na české zbrojaře výraznější dopad. Tuzemské podniky v obranném a bezpečnostním průmyslu jsou připravené ve Spojených státech zvýšit ceny, přesunout tam část výroby nebo své produkty dovézt jinam. Zájem o zbraně je teď v celém světě enormní.
včera v 06:00

Trump o 90 dní prodloužil nižší cla na dovoz čínského zboží

Americký prezident Donald Trump několik hodin před vypršením termínu podepsal exekutivní příkaz, kterým o devadesát dní prodloužil platnost stávajících třicetiprocentních cel na dovoz čínského zboží do Spojených států. Informoval o tom web CNBC. Po úterní půlnoci amerického času (06:01 SELČ) měly tarify původně vzrůst o 115 procentních bodů. Novým termínem je 9. listopad.
11. 8. 2025

Vyjednat zastropování cen povolenek ETS 2 v EU se podaří, věří Hladík

Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) si je jistý, že se Česku a dalším osmnácti státům podaří v Evropské unií vyjednat zastropování cen emisních povolenek na pohonné hmoty či na vytápění plynem na úrovni 45 eur za tunu oxidu uhličitého. Třeba litr benzinu či nafty by tak od ledna 2027 kvůli novému ekologickému poplatku podražil o tři koruny. Pokud by však státy zastropování cen povolenek neprosadily, mohlo by být zdražení podstatně vyšší.
11. 8. 2025

Resort financí nesouhlasí s verzemi růstu platů od ledna

Ministerstvo financí (MF) nyní nesouhlasí s navrhovanými variantami zvýšení platů ve veřejném sektoru od ledna. Předběžný návrh státního rozpočtu na příští rok totiž podle resortu neobsahuje potřebnou sumu na přidání. Ministerstvo doporučilo, aby vláda zvednutí tarifů projednávala až v září spolu se zákonem o státním rozpočtu.
11. 8. 2025

Kvůli energetické náročnosti mají některé domy problém najít kupce

Nabídkové ceny nových i starších nemovitostí letos opět rostly. Hodnotu a prodejnost může ale ovlivnit i energetická náročnost staveb. Třeba některé vily z devadesátých let mohou mít jejich majitelé problém prodat. Mladé rodiny hledají co nejekonomičtější bydlení.
10. 8. 2025

Příjmy z prodeje velkých firem se zřejmě nakonec danit nebudou

Lidé, kteří vydělají na prodeji firmy nebo její části více než čtyřicet milionů korun ročně, nakonec asi nebudou muset z tohoto prodeje platit daň z příjmu. A to přesto, že vládní koalice od letošního ledna právě toto zdanění v konsolidačním balíčku zavedla. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) totiž ve sněmovně prakticky jistě prosadí svůj návrh, aby stát taxu zrušil. Plán podporuje i opoziční hnutí ANO.
9. 8. 2025
Načítání...