Jiná cena v regálu, jiná na účtence? Běžná praxe

Praha - Jiná cena zboží v regálu a jiná na kase - v českých obchodech čím dál častější problém. Jen letos už Česká obchodní inspekce odhalila 1 862 takových případů, tedy v průměru asi osm denně. Stále častěji na podvody s cenami upozorňují i sami zákazníci. Obchodníkům v takovém případě hrozí pokuta až 5 milionů korun.

„Ve většině případů se s tím setkáváme ve velkých obchodech,“ upozorňuje Šárka Balková z České obchodní inspekce. Ceny se nejčastěji liší o haléře či koruny, ve výjimečných případech se ale jedná i o desítky korun. Obchodníkům za to hrozí milionové pokuty. 

„To se docela často stává. Většinou je to z 90 procent lidská chyba. Někdy i úmyslná - ten obchodník chce vydělat,“ řekl Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. 

Zákazníci si stěžují čím dál častěji

Zákazníci si stěžují čím dál častěji. Jen letos poslali na Českou obchodní inspekci už téměř 16 tisíc podnětů. Nejčastěji upozorňují právě na rozdílné ceny v regálech a na kase. „Denně dostáváme několik desítek podání od spotřebitelů. Tato podání šetříme a následuje kontrola,“ uvedla Balková. 

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

Prodávající je podle zákona povinen informovat spotřebitele o ceně. Cena prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb musí být zřetelně označena či jinak vhodně zpřístupněna. Uvedená cena nesmí být nižší, než jaká je ve skutečnosti, a nesmí budit zdání, že jsou v ceně zahrnuty dodávky výrobků, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť.

Stížnosti přicházejí i na další úřady. Třeba potravinářská inspekce už dostala 15 podnětů na špatné značení dopékaného pečiva a pravidelně ji zákazníci upozorňují na prošlé zboží, u kterého obchodník přelepil etiketu.

Vydáno pod