Třeba v Atefově rodině byly cihly po řadu desetiletí způsob, jak si vydělávat. Dosud měl čtyři továrny, v provozu už jsou ale jen dvě, a to právě kvůli cenám paliv. „V obou továrnách pracovalo asi 800 rodin. Pro většinu z nich teď nemáme práci. Cena paliv je hrozně vysoká. Můj obchod je na dně, trh je úplně zničený. A cihly jsou prostě příliš drahé. S tím ale nic neuděláme,“ konstatoval Atef Al-Emary.
V severoafrické zemi se kvůli palivům mění veškerý průmysl. Zavřít už muselo zhruba 500 továren, které cihly vyráběly. Přitom zaměstnancům v nich stačilo na den méně než 180 korun. Teď je ale bez práce zhruba 10 tisíc lidí. Další se pak o svoje místo bojí. „To horko, co je tady, to se ani nedá srovnávat s tím venku. Je to lehčí život, mít takovou práci. Bez ní je to opravdu těžké,“ řekl pracovník Hassan Massoud.
Dotace na energie ukrajují Egyptu každoročně pětinu z rozpočtu. Vláda ovšem potřebuje šetřit. Rychlé zdražení přitom platí pro všechny továrny s výjimkou elektráren, pekáren, státem určených producentů jídla.
Pro velkou část výrobců to znamená konec podnikání. „Jen před několika dny jsem kupoval tisíc litrů a platil 2 000 egyptských liber. Nedalo se nic dělat, prostě jsem musel,“ poznamenal ředitel továrny Ahmed Al-Shaitani.
Vláda navíc plánuje další omezení. Na benzinkách si zřejmě znovu připlatí i řidiči, které dosud dotacemi zvýhodňovala, protože měli nižší objem motoru.
