Praha - Jak ušetřit při zadávání veřejných zakázek? Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) by pomohlo rozdělení tendrů v Česku na menší části a navýšení počtu otevřených řízení. Doporučení úřad představil spolu s německým Spolkovým účetním dvorem, obdobou tuzemského NKÚ.
NKÚ: Začněme dálnice stavět více jako v Německu, po částech a levněji
Navržená opatření by měla ušetřit až 20 procent nákladů, tedy desítky miliard korun v případě české infrastruktury. Na menších tendrech by se pak mohly podílet i malé a střední podniky, což by pomohlo vytvořit pracovní místa a rozhýbat ekonomiku. Třeba dálnice se v Česku staví o víc než čtvrtinu dráž než v Německu. Kilometr přijde daňové poplatníky na 416 milionů korun.
Vstříc otevřeným zakázkám
Zpráva obou úřadů měla například odpovědět na otázku, proč se v tuzemsku staví kilometr dálnice o více než čtvrtinu dráž než v Německu. Toto zjištění zveřejnil úřad už letos v srpnu. Úředníci zjistili, že se Německu daří stavět při veřejných zakázkách levněji, protože Německo při jejich zadávání dává přednost otevřeným zadávacím řízením. Ta pak sníží cenu. Za západními hranicemi je až 80 procent řízení otevřených, zatímco u nás je to jen 65 procent.
Německo současně klade větší důraz na rozdělování zakázek, které umožní konkurenci více firem a tím i nižší ceny. V tuzemsku naopak působí problémy přemrštěné požadavky na referenci dodavatelů, které omezují jejich počet. „Když se například vypisuje řízení na stavbu budovy, nevypíše se zakázka na celou stavbu, ale zvlášť se vypisuje na pokrývačské práce, zednické a tak dále,“ radí vrchní ředitel kontrolní sekce Spolkového účetního dvoru Andreas Rahm.
Miloslav Kala, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
"V letech 2008 a 2009 dvě třetiny finančního objemu zakázek na pozemní komunikace, což byly zakázky v objemu přes 60 miliard korun, získalo jen pět firem. U 46 zakázek v objemu za 13 miliard byl buď jeden, nebo dva uchazeči."
Podle Kaly se dají na zakázkách ušetřit desítky miliard korun: „Prostor pro snížení cen jsme vyčíslili na 74 zakázkách na 12 až 20 procent. A jednalo by se tedy o částku 40 miliard v absolutní hodnotě, což je skutečně grandiózní číslo.“
Nesmyslné požadavky a zbytečné navyšování ceny
Prezident NKÚ Miloslav Kala pro příklad uvedl situaci, kdy zadavatel zakázky na stavbu dálnice požadoval, aby uchazeč měl za posledních pět let dokončené tři silniční stavby a každou z nich za minimálně 700 milionů korun. Takovéto podmínky přitom podle něj dokáže v tuzemsku splnit jen devět firem. Šéf úřadu se přiklání také k tomu, aby se vytvořila databáze se všemi provedenými a plánovanými zakázkami a jejich jednotlivými součástmi, ve které by šlo jejich ceny jednoduše posoudit.
Ušetřit při rozdělování zakázek by podle Kaly šlo i v případě tří staveb souvisejících s výstavbou silničního okruhu kolem Prahy. Kontroloři z NKÚ spočítali, že kdyby se práce zadávaly po částech a v otevřených řízeních, mohlo se ušetřit minimálně 790 milionů z celkové ceny 15,5 miliardy.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold zdůraznil, že resort za poslední dva roky dospěl k obdobným poznatkům jako kontroloři a někdejší praxi změnil. Jako příklad úspěšného otevřeného výběrového řízení z poslední doby uvedl modernizaci dálnice D1, která byla rozdělena do řady samostatných úseků. To se projevilo snížením ceny téměř o polovinu proti částkám, s nimiž počítal projekt.