Za 14 miliard korun by se mohlo postavit téměř 60 kilometrů nových dálnic. Hned v několika krajích by řidičům výrazně zkrátily cestu. Například zde:
- Za tyto peníze by se mohla například dálnice D11 protáhnout z Hradce Králové až k polským hranicím.
- V Jihočeském kraji by dálnice D3 nemusela končit 30 kilometrů před Českými Budějovicemi, ale až u hranic s Rakouskem.
Na obě stavby si ale řidiči budou muset ještě několik let počkat. Za nevyčerpání letošního rozpočtu podle ministerstva dopravy můžou paradoxně nízké ceny. „My dneska tendrujeme přibližně za 60 procent toho, co je naprojektováno. Čili fakticky vzato z každé uzavřené smlouvy máme 40 procent rezervu na další projekty,“ tvrdí Lukáš Hampl, náměstek ministra dopravy.

Resort dopravy nevyčerpá 14 miliard na prodloužení dálnic
Stavbaři ale tvrdí, že zbývající peníze se i přesto mohly prostavět. Jenže stát neměl připravené další projekty. „Tím, že stát v té přípravě absolutně selhal, se dostáváme do stádia, kdy už nejsou rozhodující peníze, ale rozhodující je příprava staveb. Je potřeba přípravu staveb velmi zintenzivnit od výkupu pozemků až po projekci,“ vysvětlil generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.
Přípravu podle státních úředníků nejvíc brzdí složitá jednání o výkupu pozemků a také odvolávání různých sdružení během územního řízení. I proto se letos podařilo dostavět a otevřít pouze 40 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic.
„Já bych byl samozřejmě hrozně rád, kdybych tady měl velký rezervoár připravených projektů. Já je nemám,“ doplnil Hampl.