Tristní nevyčerpání peněz připraví řidiče o kilometry dálnic

Praha - Letošní stavební sezona je téměř u konce a už teď je jasné, že stát nestihne „prostavět“ 14 miliard korun, které měly jít na nové dálnice. To je téměř čtvrtina státního rozpočtu. Výsledek vyvolává řadu otázek především proto, že resort dopravy si každoročně stěžuje na nedostatek financí použitelných na realizaci nových projektů či zdokonalení těch stávajících. Teď sice peníze jsou, ale nejsou žádné připravené projekty, kam by mohly téct. Na vině jsou prý nízké ceny, které si zhotovitelé staveb účtují.

Za 14 miliard korun by se mohlo postavit téměř 60 kilometrů nových dálnic. Hned v několika krajích by řidičům výrazně zkrátily cestu. Například zde:

  • Za tyto peníze by se mohla například dálnice D11 protáhnout z Hradce Králové až k polským hranicím.
  • V Jihočeském kraji by dálnice D3 nemusela končit 30 kilometrů před Českými Budějovicemi, ale až u hranic s Rakouskem.

Na obě stavby si ale řidiči budou muset ještě několik let počkat. Za nevyčerpání letošního rozpočtu podle ministerstva dopravy můžou paradoxně nízké ceny. „My dneska tendrujeme přibližně za 60 procent toho, co je naprojektováno. Čili fakticky vzato z každé uzavřené smlouvy máme 40 procent rezervu na další projekty,“ tvrdí Lukáš Hampl, náměstek ministra dopravy.

Resort dopravy nevyčerpá 14 miliard na prodloužení dálnic (zdroj: ČT24)

Stavbaři ale tvrdí, že zbývající peníze se i přesto mohly prostavět. Jenže stát neměl připravené další projekty. „Tím, že stát v té přípravě absolutně selhal, se dostáváme do stádia, kdy už nejsou rozhodující peníze, ale rozhodující je příprava staveb. Je potřeba přípravu staveb velmi zintenzivnit od výkupu pozemků až po projekci,“ vysvětlil generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek.

Přípravu podle státních úředníků nejvíc brzdí složitá jednání o výkupu pozemků a také odvolávání různých sdružení během územního řízení. I proto se letos podařilo dostavět a otevřít pouze 40 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic.

„Já bych byl samozřejmě hrozně rád, kdybych tady měl velký rezervoár připravených projektů. Já je nemám,“ doplnil Hampl.

Vydáno pod