
Interview ČT24
Dceřiná společnost drah ČD Cargo se předloni propadla do ztráty přesahující 1,9 miliardy korun. V minusu byla i v roce 2011, a to 34 milionů korun. „ČD Cargo dosáhne v roce 2013 zisku. Účetní zisk bude v hodnotě několika set milionů korun,“ uvedl Kurucz.
Ztráta celé skupiny bude zřejmě za loňský rok přibližně stejná jako předloni. Provozní ztráta drah bude podle Kurucze pravděpodobně menší než půl miliardy korun, předloni činila 537 milionů. „Pokud půjde o provozní ztrátu, bude to určitě do půl miliardy a méně,“ uvedl. Na celkovém loňském výsledku se podle Kurucze podepisuje zadluženost skupiny, ale také například intervence České národní banky proti kurzu koruny.
Kurucz převzal vedení drah před týdnem, původně působil jako náměstek ředitele ČD pro ekonomiku a techniku. Po nástupu do čela drah řekl, že chce snížit náklady zhruba o 200 milionů korun a je připraveno i propouštění zaměstnanců. „Momentálně jednáme s odbory o propuštění 42 lidí,“ upřesnil. České dráhy mají téměř 15 700 zaměstnanců.
Kurucz také řekl, že podrobí auditu část smluv - hlavně v oblasti správy majetku. Kontrola se bude týkat mimo jiné kontraktu s firmou ČD Restaurant nebo s italskou společností Grandi Stazioni, která rekonstruuje Hlavní nádraží v Praze. „Neviděl jsem do oblasti správy majetku a tam jsem byl překvapen. Pravda je to, že některé smlouvy jde jen velmi složitě vypovědět. Pakliže by se ukázalo, že za tím byl úmysl, budeme jednat podle zákona. Zatím se to neukázalo, nicméně jsou smlouvy, které budeme prověřovat auditem,“ prohlásil Kurucz.