„Embéčko“ drželo krok se světem. Na dlouhou dobu ale bylo poslední

Praha – Legendární vůz mladoboleslavské automobilky Škoda 1000 MB byl poprvé představen v roce 1964. Často bývá považován za poslední model škodovky v době socialismu, který co do technologické úrovně držel krok s celosvětovým vývojem. Ačkoliv její produkce zaostávala za vozy vyráběnými na západě či v Japonsku.

Škoda 1000 MB, neboli „embéčko“, byla prvním mladoboleslavským vozem s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Proti předchozím modelům (Spartak, Octavia) měla i výrazně pozměněnou karoserii. Od jejího uvedení 21. března 1964 se až do roku 1969 vyrobilo 443 000 embéček verze 1000 a 1100.

Dařilo se jim i na zahraničních trzích. „Chceme dodávat na trh kvalitní výrobky na vysoké technické úrovni, schopné nejširší mezinárodní konkurence. A nový osobní vůz Škoda 1000 MB je výrobkem, který tyto předpoklady rozhodně má,“ napsal tehdy časopis Automobil. V Československu se ale embéčko volně koupit nedalo, na auta byly v té době v prodejnách pořadníky. Navíc stálo závratných 44 000 korun.

6 minut
Embéčko slaví padesátiny
Zdroj: ČT24

Vývoj tohoto modelu trval mladoboleslavské firmě deset let. Již v roce 1954 se vládnoucí komunistická strana rozhodla, že dá lidu spolehlivý automobil – od té doby se na projektu pracovalo. Ještě v padesátých letech vznikly prototypy s označením 976, 977 a 978, které kombinovaly různé možnosti uložení motoru a pohonu.

Nová škodovka se vyráběla čtyři roky, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většina vozů se pyšnila čtyřdobým, zážehovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem. Karoserie byla původně čtyřmístná, existovala čtyřdveřová (sedan) i dvoudveřová (tudor) verze. V roce 1967 byl vůz přetypován na pětimístný. Vznikly taky sportovní modely MBX Rallye.

  • Objem motoru: 988 cm3, u verze MB 1100 měl motor objem 1107 cm3
  • Výkon: 31 až 38 kW
  • Maximální rychlost: 120 až 130 km/h
  • Spotřeba: 7 až 8 litrů benzinu na 100 km

Nakonec zvítězila varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Důvodem bylo nejen to, že ve výrobě vyšla nejlevněji, ale i hledisko soběstačnosti, neboť tato koncepce nevyžadovala zahraniční součástky. Počátkem šedesátých let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami. Jejich odolnost se prověřovala v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.

„Je to krásné, kulaté, veselé auto, které nikoho neuráží, není agresivní a vypadá prostě nádherně, i v kontrastu dnešních aut,“ popsal František Vahala z Auto Motor Sportu tvary auta, které někomu připomíná slavné Porsche 911.

Díky přípravě nového osobního auta se Mladá Boleslav dočkala taky zcela nového výrobního závodu. Nacházelo se v něm čtyřicet budov a nádraží. Tato továrna dokázala vyrobit 120 000 osobních vozů ročně a ve své době se řadila k nejmodernějším v Československu. „Náš automobilový průmysl vstupuje do nové etapy. Pro výrobu byla připravena nejmodernější technika s četnými automatickými zařízeními,“ napsalo v březnu 1964 Rudé právo.

Zbrusu nová embéčka v areálu automobilky v Mladé Boleslavi (1966)
Zdroj: ČTK/Oldřich Pícha

Modernizace byla však na dlouhou dobu poslední. To se projevilo v zaostávání podniku a ztrátě konkurenceschopnosti na mezinárodním trhu. Epocha vozů Škoda s motorem vzadu trvala až do roku 1990. Z „embéček“ se postupně stala Škoda 100, 105 a 120.

Krokem vpřed byl až model Favorit představený v roce 1987, díky kterému po pádu komunistického režimu o automobilku projevili zájem zahraniční partneři. V roce 1991 se škodovka stala součástí německého koncernu Volkswagen. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
před 7 hhodinami

Evropská banka pro obnovu a rozvoj zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky, zdůvodňuje to zejména situací v Německu. Na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu (HDP) o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s růstem o 1,9 procenta, uvedla banka v aktualizovaném výhledu. Na příští rok počítá s růstem české ekonomiky o 2,2 procenta, což je o dvě desetiny procentního bodu méně, než čekala v únoru.
včeraAktualizovánovčera v 11:09

Čína a USA omezí výběr cel

Spojené státy a Čína se dohodly na výrazném snížení cel a na 90 dnů přeruší výběr většiny z nich. Po víkendovém jednání v Ženevě to v pondělí oznámil americký ministr financí Scott Bessent. Dohoda, která dle Bílého domu začne platit nejpozději 14. května, předpokládá, že základní clo bude činit deset procent. Američané ale ponechají v platnosti i dvacetiprocentní clo zavedené kvůli fentanylu. Čína by tak podle agentury Reuters měla u dovozu z USA vybírat desetiprocentní clo, zatímco USA u dovozu z Číny třicetiprocentní.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

EK podle dopisu žádá Česko o odklad podpisu smlouvy na Dukovany

Evropská komise (EK) žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Vyplývá to z dopisu, který českému ministrovi průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi (STAN) poslal místopředseda Komise Stéphane Séjourné. Premiér Petr Fiala (ODS) nicméně kontroval, že dopis není stanoviskem EK. Podle ministra Vlčka jde pouze o zdvořilostní dopis. Český eurokomisař Jozef Síkela (STAN) situaci okomentuje po úterním jednání se Séjourném.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

Kondice důchodového systému se oproti loňsku lepší

Systém penzí byl další měsíc v lepší kondici než loni. V březnu skončil ve zhruba dvanáctimiliardovém mínusu, což je proti loňsku poloviční deficit. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) by příjmy a výdaje důchodového účtu mohly být vyrovnané už příští rok.
12. 5. 2025

Nájemné v obecních bytech roste, přesto se o ty volné hlásí i dvacet zájemců

V obecních bytech se zvyšují nájmy. Rostou hlavně kvůli inflaci, dražší jsou ale i opravy a údržba. Zájem o nájemní bydlení ale stoupá a městské jednotky patří k nejlevnějším variantám.
12. 5. 2025

Nejen vojáci či hasiči. Platy by letos mohly růst i celníkům a dozorcům

Výdělky bezpečnostních sborů by mohly vzrůst ještě v tomto roce. V případě, že by se vláda na zvýšení platů vojáků, policistů a hasičů dohodla, obdobně by měla zvednout i výplaty vězeňských dozorců a celníků, sdělili ČT ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) a ředitel celní správy Marek Šimandl. Právě na celníky se přitom v současných rozpravách o platech bezpečnostních složek podle něj trochu zapomíná.
11. 5. 2025

Systém financování zdravotnictví se musí změnit, vyzývají ekonomové

Financování českého zdravotnictví je podle Hospodářské komory do budoucna neudržitelné. Odhaduje, že náklady veřejného zdravotního pojištění v roce 2040 přesáhnou bilion korun. Příjmy přitom porostou výrazně pomaleji. Důvodem je stárnutí populace. Ekonomové vyzývají politiky ke změnám.
11. 5. 2025
Načítání...