Jobsův životopisec: Nový šéf Applu používá ticho, jako Steve používal slova

Praha – Firma Apple stála dlouhé roky na osobnosti a charismatu Steva Jobse, po jeho smrti ale převzal vedení společnosti nový šéf Tim Cook. Podle autora biografie Steva Jobse a bývalého ředitele televize CNN Waltera Isaacsona pod Cookovým vedením krize Applu nehrozí, musí ale přijít s novým produktem. „Silou Applu nejsou ultralevné přístroje, ale naopak dražší věci s vyšší přidanou hodnotou… Steve si myslel, že spojením hardwaru a softwaru můžete udělat věc krásnější,“ říká Isaacson v exkluzivním rozhovoru pro Ekonomiku ČT24. Ptal se Roman Gazdík.

Walter Isaacson: Apple vždy do výrobků přidá trochu magie (zdroj: ČT24)

Světoznámá firma s logem nakousnutého jablka zažívá i po smrti svého zakladatele Steva Jobse zlaté časy. V prvním letošním čtvrtletí prodala rekordních 43 milionů iPhonů, k tomu iPady, iPody a další produkty – to vše za téměř 46 miliard dolarů. Akcionáři Applu díky tomu dostanou nečekaný dárek. Nejhodnotnější americká společnost mezi ně rozdělí 130 miliard dolarů

RG: Jak se Applu teď daří?

WI: Applu se daří dobře. Vede ho ten správný člověk - Tim Cook. Všichni samozřejmě čekají na nové produkty. Firma přišla o část své tržní hodnoty, ale pořád se jí finančně vede dobře. 

RG: Microsoftu se ale také daří finančně dobře, a přitom má pověst společnosti, která usnula na vavřínech. Nehrozí něco podobného i Applu?

WI: Nemyslím, že se to přihodí Applu. Při jednom z posledních rozhovorů se Stevem jsem se ho zeptal: „Na co z toho, co jsi vytvořil, jsi hrdý?“ A myslel jsem, že řekne iPhone, iPad… Ale on řekl Apple. Společnost, která stojí na křižovatce umění a technologií. Myslím, že stejně jako třeba Disney tu tahle společnost bude dlouho. 

RG: Jaký je tedy pro vás hlavní rozdíl mezi Microsoftem a Applem?

WI: Microsoft je softwarová společnost, která dělá dobrý, ale nikoli krásný software. Apple prodává jak hardware, tak software a snaží se je spojit dohromady. Steve si myslel, že právě spojením hardwaru a softwaru můžete, když o tom přemýšlíte, udělat věc krásnější. 

RG: Není to ale teď problém Applu, že každý čeká, že něčím překvapí? Analytici říkají, že nový produkt by měl přijít někdy ve druhé polovině roku.

WI: Je to pár let, co měli dobrý nový produkt. Vždycky jim to trvalo tři čtyři roky. Kdyby jim to trvalo pět šest let, tak by si lidi možná říkali, že možná už nejsou tak inovativní, ale pokud nějaký nový produkt přijde letos nebo příští rok, tak to myslím nehrozí. 

RG: Applu ale klesá podíl na trhu mobilních telefonů i čistý zisk…

WI: No a právě proto si myslím, že by měl Apple přijít s něčím novým. Možná to bude televize, možná to bude něco, co můžeme nosit - jako náramkové hodinky, možná to bude fotoaparát, který je schopen udělat desítky obrázků za mikrosekundu a spojit je dohromady. Když by se ale Apple snažil konkurovat cenou na mobilním trhu, tak asi moc růst nebude. Silou Applu nejsou ultralevné přístroje, ale naopak dražší věci s vyšší přidanou hodnotou. 

RG: Co je teď hlavním úkolem Tima Cooka?

WI: Je to inspirovat lidi, stejně jako to dělal Steve, k tomu, aby dělali krásné věci. Aby dělali náš život trochu kouzelnějším. Počítače a telefony dělá kdekdo, ale Apple chtěl vždy přidat trochu magie. A Tim dokáže lidi inspirovat. Je úplně jiný člověk než Steve. Nekřičí na lidi, je velmi rozhodný, dokáže používat ticho, jako Steve používal slova. 

RG: A co má dělat nový šéf Microsoftu?

WI: Úspěch Microsoftu závisí na softwaru pro stolní počítače a laptopy a tenhle trh už v budoucnu nebude tak velký. Projeli to s mobilními telefony, sociálními sítěmi a částečně i s vyhledávači. Musí si uvědomit, kdo vlastně jsou - budou dělat spotřebitelské produkty, operační systémy nebo něco jiného? Microsoft je zdravá společnost, má dobré produkty a vydělává hodně peněz, ale nemá jasnou vizi do budoucna. 

RG: Jejich produkty by podle vás měly být víc sexy?

WI: Myslím, že by měli přijít s něčím, po čem skutečně toužíte. Problémem Microsoftu je, že 20 let měli téměř monopol v operačních systémech pro počítače. Takže nemuseli přemýšlet, jak být víc sexy a zábavní.

Vydáno pod