Další klička šmejdů. Za dárek musí jeho příjemce zaplatit

Brno – Dárek, který se jeho příjemci prodraží. Když seniorce Jarmile Šmidrkalové zazvonil telefon a hlas na druhé straně jí nabízel bezplatné zaslání vzorku Omega 3 mastné kyseliny, souhlasila. Jenže místo dárku jí přišla dvě velká balení doplňku stravy společně se složenkou. Podle Sdružení na obranu spotřebitelů se ale prodejci takto chovat nemohou.

Jarmila Šmidrkalová o dárkovém balení, za které má platit (zdroj: ČT24)

Jako dárek první měsíc užívání zdarma, pak spolu s dávkou tabletek taky pravidelný sled složenek. „Dostáváte od nás první měsíc užívání zcela zdarma, od příště vám budou chodit složenky za výhodnou členskou cenu 199 korun,“ stojí v průvodním dopise, který seniorce Jarmile Šmidrkalové přišel spolu s roční dávkou Omega 3 mastných kyselin.

Prodejce po telefonu přitom Jarmile Šmidrkalové sliboval něco jiného. „Řekli mi, že mi pošlou vzorek. Já jsem řekla, že když je to zadarmo, tak můžou, ale že kupovat nic nechci,“ popsala komunikaci seniorka. Jenže slibovaný vzorek zdarma si každá ze stran představuje jinak. Paní Šmidrkalová malé balení tabletek, firma odpuštění první platby.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) řeší podobných případů desítky. „Pokud jste si nic závazně neobjednala, tak podle příslušného paragrafu jde o neobjednané plnění. Vy jste si nic neobjednala, to znamená, že se na vás hledí jako na poctivého držitele. Nic nemusí platit, nic nemusíte podnikateli vracet a dokonce ho podle zákona ani nemusíte vyrozumět,“ radila seniorce Gerta Mazalová, ředitelka SOS.

Právo odstoupit od smlouvy ale má i klient, který závaznou objednávku do telefonu prodejci potvrdil. „V takovém případě může od smlouvy odstoupit do 14 dnů, zboží ale musí poslat firmě zpátky. V případě, že firmě už nějaké peníze zaplatil, tak ta má povinnost mu je vrátit,“ doplnila Mazalová.

Ředitelka SOS Gerta Mazalová radí, jak postupovat (zdroj: ČT24)

Jarmila Šmidrkalová se ale pro jistotu, a aby předešla případným dluhům, rozhodla firmu kontaktovat. Její tvrzení, že si roční balení neobjednala, ale operátorka na telefonu odmítla. „Mám tady napsané, že jste si objednávala roční dávku Omega3,“ tvrdila.

Souboj tvrzení by mohl rozhodnout jedině monitorovaný telefonát mezi paní Šmidrkalovou a prodejcem. Firmu Naturamed o něj ČT opakovaně žádala. I přes několik výzev ale záznam ani žádné vyjádření k případu firma neposkytla.

Aktivity takzvaných šmejdů nepovolují ani v poslední době, firmy spíše hledají nové způsoby, jak se dostat pod kůži především seniorům. V posledních dnech se třeba agresivní prodejci vydávali za zaměstnance Všeobecné zdravotní pojišťovny a snažili se jim vnutit předražené zboží.