Odbory uvažují o další stávce na německé železnici

Berlín – Německý Odborový svaz strojvedoucích (GDL) se rozhoduje, zda vyhlásí další stávku. Dopolední jednání mezi odbory a vedením dopravce Deutsche Bahn (DB) o pracovních podmínkách skončilo neúspěšně. Případná stávka by mohla německou železnici ochromit na 91 hodin.

Dnešní jednání DB a GDL o pracovních podmínkách, kvůli kterým němečtí železničáři v průběhu října stávkovali třikrát a dvakrát v předchozích měsících, skončila namísto dohody hrozbou další stávky. Podle deníku Handelsblatt přitom byl železniční dopravce ochoten přistoupit na většinu požadavků odborů. Vedení Deutsche Bahn oznámilo, že svaz GDL „překvapivě nechal zkrachovat rozhovory krátce před podpisem dohody o řešení sporu“.

Stávka, kterou by mohl svaz strojvedoucích vyhlásit již odpoledne, má zasáhnout čtyři dny – zatím nejdéle v současné vlně stávek vlaky v Německu stály dva a půl dne. Stávky na německé železnici mají zpravidla vliv také na provoz v Česku – odpadá část mezistátních vlaků z Berlína do Prahy, které mají jezdit každé dvě hodiny. Při poslední stávce vlaky sice jezdily, ale pouze mezi Prahou a Drážďany. Expresů Praha–Mnichov se současná vlna stávek netýká, protože je v Německu provozuje alternativní dopravce.

Svaz GDL se chce stávkami domoci zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný roční plat strojvedoucích u DB pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 000 a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvedoucí u DB pracují 39 hodin týdně.