Němcům dochází trpělivost se strojvůdci. Kritika zní i z odborů

Berlín - Strojvůdci osobních vlaků největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn vstoupili ve 02:00 SEČ do stávky. Připojili se tak ke svým kolegům zajišťujícím nákladní dopravu. Protestní akce potrvá až do pondělního rána, jedná se o nejdelší stávku v historii firmy. Německá média informují o tom, že pochopení pro stávku ztrácí nejen veřejnost a politici, ale i někteří odboráři. Vedení svazu podle nich zašlo příliš daleko.

Události ČT: V Drážďanech čeká cestující přestup na autobus (zdroj: ČT24)

„V dálkové dopravě jede asi 30 procent vlaků, hlavně na páteřních tratích z východu na západ a ze severu na jih,“ popsal důsledky protestu mluvčí DB Achim Stauss. „V regionální dopravě jsou rozdíly, na východě země jezdí asi 15 procent vlaků, na západě asi 40 procent,“ dodal.

Stávka nicméně zcela ochromila velká německá města, kde je veřejná doprava prakticky závislá na městské železnici. Cestující většinou zvolili jiný způsob dopravy a to se projevilo na silnicích. „Dopady začínají být opravdu masivní – už před osmou hodinou ráno napočítal německý autoklub ADAC zácpy v délce skoro 400 kilometrů. Soustřeďují se zejména do okolí velkých německých měst,“ popsal zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.

Omezení na německé železnici se dotkne i spojů s Českou republikou. „Stávka by se měla týkat dvanácti párů mezinárodních vlaků denně, především jde o vlaky z Prahy do Drážďan, dále do Berlína a Hamburku,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík s tím, že zmíněné spoje budou zajíždět pouze do Drážďan, kam mohou jet čeští strojvedoucí.

Odborům jde o moc, prohlásil vicekanléř Gabriel

Už ve středu odpoledne zahájili stávku strojvůdci nákladních vlaků Deutsche Bahn. Je to šestá stávka na německé železnici od konce srpna a nejdelší v historii společnosti. Německý Odborový svaz strojvůdců (GDL) zpočátku usiloval o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o 5 %. Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu.

Cestující pro stávku nemají pochopení. Zatímco v říjnu ještě požadavky strojvůdců na zvýšení mezd a zkrácení pracovní doby podporovalo 48 procent Němců, nyní už to je pouze 21 procent, ukázal průzkum společnosti Forsa. Podle 78 procent dotázaných je současná stávka neodůvodněná.

Podle televize n-tv roste nesouhlas se stávkou i uvnitř odborového svazu GDL. Někteří strojvůdci jsou přesvědčeni, že vedení svazu zachází příliš daleko ve snaze získat významnější pozici v rámci DB. „Všechno, co jsme chtěli, bylo jen trochu peněz navíc a o něco kratší pracovní doba,“ řekl televizi pod podmínkou anonymity jeden z členů.

Kriticky se ke stávce staví i němečtí politici. Kancléřka Angela Merkelová ve středu vyzvala GDL k uměřenosti při protestních akcích. Dokonce i sociálnědemokratický vicekancléř a ministr hospodářství a energetiky Sigmar Gabriel v rozhovoru pro deník Bild řekl, že odbory zneužívají právo na stávku a že jim nejde o pracovní podmínky, ale o moc.

Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci Deutsche Bahn dosud zastupoval odborový svaz EVG. Ten má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.

Management DB ještě ve středu ráno vyzval odborový svaz GDL, aby od stávky ustoupil. Nabídl mu zahájení smírčího řízení vedeného nestranným rozhodcem. Šéf odborů ale návrh odmítl. „Deutsche Bahn stále brání zahájení konstruktivních jednání s odborovým svazem strojvůdců o pracovních podmínkách vlakového personálu, přestože už jsme uspořádali dvě varovné tříhodinové stávky a následně devítihodinovou stávku,“ uvedl v prohlášení. Vedení dopravce následně oznámilo, že podá na odborový svaz žalobu pro nepřiměřený protest.