V Nikaragui ode dneška roste konkurence Panamskému průplavu

Managua (Nikaragua) – Středoamerická Nikaragua dnes začíná stavět průplav, který bude jako nové propojení Atlantického a Tichého oceánu konkurovat Panamskému průplavu. Na jeho budování se má podílet čínská firma a jeho dokončení je plánováno na rok 2019. Chudá středoamerická země si od projektu slibuje příliv peněz do státní kasy. Lidé žijící v okolí stavby se ale bojí ztráty zemědělské půdy i ohrožení přírody.

Stavba za 50 miliard dolarů (asi 1,1 bilionu korun) má ale i svá rizika. „Bude mít vliv na přírodu i život obyvatel Nikaragui,“ upozornil šéfredaktor časopisu Vodní cesty a plavba Tomáš Kolařík s tím, že rizika jsou podobná jako u výstavby průplavu v Panamě. Místní obyvatelé se obávají vyvlastňování pozemků bez náhrady a ztráty zemědělské půdy, na níž jsou závislí. Ekologové doplňují, že stavba ohrozí významný zdroj pitné vody – Nikaragujské jezero.

Výstavbu nového průplavu oficiálně nazvaného Interoceanic Grand Canal zajišťuje čínská firma HKND Group. Čína je druhou nejdůležitější zemí, která využívá Panamský průplav, její lodní doprava navíc neustále roste. Terčem kritiky je firma hlavně kvůli tomu, že vznikla teprve v srpnu 2012 a nemá žádné zkušenosti jak s financováním, tak rozvojem podobně masivních infrastrukturních staveb. To vyvolává nejistotu ohledně životaschopnosti projektu.

Délka kanálu bude 278 kilometrů a bude širší i hlubší než Panamský průplav, kde limitují lodě, které si cestu průplavem mohou zkrátit, podle jejich rozměrů či ponoru. Nikaragujský průplav doplní výstavba dvou přístavů, letiště a průmyslové zóny. Plánované datum dokončení je v roce 2019. O rok později by měl začít fungovat.

Myšlenka výstavby nového průplavu, který spojí Tichý a Atlantický oceán podobně jako Panamský průplav, pochází už z dob kolonialismu. „Ta idea je velmi stará, ale nejvíce na síle získávala hlavně v 19. století,“ upřesnil Kolařík s tím, že jako první na místě dnes budovaného kanálu vznikla železnice. Přestože historicky existovaly projekty pro obě umístění kanálu, jako první nakonec vznikl ten Panamský, je totiž třikrát kratší, přestože vede přes vysoké hory.

Zároveň se stavbou nového průplavu v Nikaragui se blíží také dokončení rozšíření Panamského průplavu, kde vzniká třetí řada plavebních komor pro větší plavidla. „Může tak nastat něco jako zdravá konkurence,“ uvedl Kolařík, který zároveň upozornil, že Panamský průplav je dnes výrazně přetížený a některé lodě na průjezd čekají i 24 hodin. „Panamský průplav si dnes může diktovat ceny tak, jak se mu zachce,“ doplnil Kolařík.

Vydáno pod