ŘSD kontroluje modernizované části D1, končí lhůta pro reklamace. U Ostrovačic budou nutné opravy

7 minut
UDÁLOSTI: Ředitelství silnic a dálnic začíná podrobně kontrolovat kvalitu modernizované dálnice D1
Zdroj: ČT24

Blíží se konec záruční lhůty některých modernizovaných úseků dálnice D1 a Ředitelství silnic a dálnic se zaměřilo na jejich stav. Mezi 178. a 182. kilometrem musí řidiči počítat s omezeními, protože silničáři několik závad našli. Šéf ŘSD i ministr dopravy však ujistili, že neohrožují bezpečnost a vesměs považují stav rekonstruované dálnice za dobrý.

Byl květen 2013 a po letech příprav začínala rozsáhlá rekonstrukce dálnice D1 mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou – dálnice, která se tehdy místy doslova rozpadala. Původně byla modernizace rozplánována do šesti stavebních sezon, nakonec jich zabrala devět a skončila těsně před sněmovními volbami na podzim 2021.

I když se stav D1 nepochybně dramaticky zlepšil a jízda přináší úplně jiný zážitek, Ředitelství silnic a dálnic není s výsledky úplně spokojeno. Nejvýchodnější modernizovaný úsek – čtyři kilometry mezi Ostrovačicemi a Kývalkou – se chystá nyní reklamovat.

„Ve spárách cementobetonového krytu se jako nejčastější závada ukázalo propadlé těsnění jak na příčné, tak na podélné spáře. Obvykle je to až do tří centimetrů,“ ozřejmila, v čem je problém, Eva Hrušková z ŘSD. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) doplnil, že se reklamace týká také ulámaných hran. „Ale jsou to dílčí vady, které v žádném případě neohrožují bezpečnost ani plynulost dopravy,“ zdůraznil.

Opravy modernizovaného úseku mezi 178. a 182. kilometrem plánují silničáři hlavně na víkendy. Slibují, že dopad na řidiče bude co nejmenší, úplně bez omezení se ale neobejdou. „Je jasné, že když je těch věcí více, tak ten úsek budeme muset třeba na den omezit do jednoho pruhu,“ avizoval šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Nejvyšší kontrolní úřad vydal v květnu zprávu, která se týkala modernizace D1, a v ní silničářům mimo jiné vytkl, že dostatečně nekontrolovali dodavatele při odstraňování závad. Nyní ŘSD ujišťuje, že je to přesně naopak a stav opravených úseků bedlivě zkoumá – i proto, že se na některých blíží konec sedmileté záruční lhůty.

Podle ředitele Mátla jsou ale výsledky kontrol vesměs příznivé. „U nerovností je výsledek velmi slušný. (…) U protismykových vlastností je výsledek naprosto perfektní. Ta dálnice je po sedmi letech od spuštění do provozu prakticky ve stavu jako v té době,“ prohlásil. 

Nekonečné opravy

I když velká modernizace oficiálně skončila více než před rokem a půl, i nyní zůstává mezi Mirošovicemi a Kývalkou ještě jeden „památník“ starých časů. Na původní beton položený v sedmdesátých letech najíždějí řidiči na mostě Šmejkalka nedaleko středočeských Senohrab. Opravu mostu ŘSD z modernizace okolních úseků vyňalo s tím, že je příliš složitá a bude potřebovat více času na přípravu.

Konstrukce samotného mostu je totiž ještě starší, vznikla již ve čtyřicátých letech, kdy se na trase nynější D1 pracovalo poprvé. Dálnice tehdy nebyla dokončena a stavba zrušena, ale když se k ní po dvacetileté pauze dělníci vrátili, rozestavěné objekty včetně mostu nad potokem Šmejkalka využili.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla mají silničáři „už prakticky podepsanou smlouvu a dělají se tam přípravné práce“. Na samotném mostním svršku by se mělo začít pracovat až koncem příštího roku. Celkově rekonstrukce zabere čtyři roky, přičemž stát za ni zaplatí miliardu korun.

Na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem se ale zároveň pracuje i na dalších místech. Již v devadesátých letech prošla komplexní rekonstrukcí část z hlavního města do Mirošovic, kde přibyl jeden jízdní pruh v každém směru – ale ta se nyní, po více než čtvrt století, také opravuje, momentálně je omezení mezi Všechromy a Mirošovicemi. A ještě letos chtějí silničáři zahájit další velkou akci – rekonstrukci mezi Kývalkou a Holubicemi, kde by měl přibýt v každém směru třetí jízdní pruh. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 1 hhodinou

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 5 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 7 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 8 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami
Načítání...