O doučování po distanční výuce je mnohem vyšší zájem, než školy odhadovaly. Během loňska se do dohánění rezerv po covidové pauze zapojilo nejmíň pětkrát víc žáků, než školy čekaly. Na většině míst doučování stále pokračuje. Po letošních prázdninách už ale ministerstvo s jeho plošnou podporou nepočítá. Doteď na doučování poslalo přes miliardu z národních i evropských zdrojů.
O doučování po distanční výuce je stále zájem. Ministerstvo už ale s jeho plošnou podporou nepočítá
Češtinu doučuje Marie Kalušová dvakrát týdně druhým školním rokem. Začíná ještě za tmy. „Když to bylo těsně po covidu, bývala to skutečně plná třída. V současné době, kdy je po pololetí a známky jsou uzavřené, chodí jenom ti skalní. Únor, březen, to budeme znovu na deseti, patnácti dětech a musím říct, že většině z nich to pomáhá,“ říká Kalušová, která vyučuje na Základní škole Velvary.
Doučovacích skupin mají na této škole doteď osmnáct. „Děti, které byly vytipovány po covidu, se do doučování zapojily. Postupně se na tyto žáky začali nabalovat další žáci, kteří začali selhávat v pozdějších měsících. V současném školním roce to v podstatě kontinuálně pokračuje,“ popisuje ředitel školy Petr Došek.
Na začátku tohoto školního roku ředitelé odhadovali, že doučování bude jen od září do prosince potřebovat 240 tisíc dětí, meziročně zhruba stejný počet. V reálu jich ale podle školní inspekce zřejmě ubývá, data právě zpracovává.
Potřeba doučování prý nezmizí
„Plošná podpora, která teď běží z Národního plánu obnovy, je dimenzována a plánována do konce srpna letošního roku s tím, že na základě průběžného vyhodnocení už po prvním pololetí se případně budou zvažovat dílčí kroky,“ říká vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže u ministerstva školství Jan Mareš.
„Budou skupiny škol, které mají větší podíl zastoupení žáků, kteří nemohli být v době on-line výuky připojeni a museli řešit jinou formu vzdělávání, která nebyla tak efektivní. V těchto školách požadavek a potřeba doučování bude stále pokračovat,“ prohlašuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Nejen v takových případech by ale podle ředitele školy ve Velvarech dávalo smysl doučovat dál. Říká, že stále ještě pozoruje dopady dvou covidových let.