Dětem může škodit i nealkoholické pivo. První jim nalijí rodiče, říká psycholožka

Studio 6: Konzumace alkoholu u mladistvých (zdroj: ČT24)

Organizátoři akce Suchej únor se zaměřili na děti. V kampani Nechmel děti upozorňují rodiče na rizika, která představují pivní nápoje. Mohou vyvolat dojem, že pít pivo je normální už v dětství. Podle ředitele Suchého února Petra Freimanna je nyní zásadní téma vůbec otevřít. Psycholožka Helena Horálek upozornila, že rodiče jsou obvykle první, kdo svému dítěti alkohol nabídne. I podávání nealkoholických nápojů podobných těm alkoholickým je však inspiruje ke kulturnímu přijetí alkoholu.

Podávat dětem chmelené nápoje označené jako nealkoholické představuje dvojí problém. Nelze zcela pominout fakt, že i v nealkoholických pivech je drobný obsah alkoholu. Podle Heleny Horálek z Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice je ale zásadní hlavně to, jak vypadají jejich obaly a jak jsou vnímány.

„Z našeho pohledu je důležité psychologické hledisko, kdy děti učíme kultuře, že pít alkohol, pít pivo je normální. Zároveň je tam i zdravotní hledisko. Dětský organismus se vyvíjí, máme stanovenou hranici 18 let, někdy až 21 let. V budoucnu to má i zdravotní dopady,“ varovala.

Kvůli tomu, jak vypadají, vnímá problematicky třeba i nápoje, které se inspirují například sektem. Poukázala, že v minulosti se prodávaly například žvýkačky, které vypadaly jako cigarety. „Ty už jsou zakázané, protože to děti také učilo té kultuře, že kouřit je normální. S alkoholem je to úplně stejné, ať se jedná o pivní, nebo vínové náhražky,“ srovnala.

Rodiče nemají povědomí o rizicích alkoholu, říká organizátor

Petr Freimann, tedy ředitel organizace Suchej únor, která stojí i za novou kampaní s názvem Nechmel děti, ovšem zdůraznil, že cílem není v tomto případě zákaz. Jde podle něj spíše o to poučit rodiče. „Nesnažíme se o jakoukoli prohibici, ale o to, aby byl každý informovaný, aby k tomu přistupoval zodpovědně, a tím pádem se snižovalo riziko dopadu v budoucnosti,“ poukázal.

Většina rodičů podle něj „nemá povědomí o problematice alkoholu jako takového, myslím té látky, a co způsobuje“. Zásadní součástí kampaně proti podávání alkoholu či jeho náhražek dětem proto je poučení rodičů. Za další důležitý bod považuje správnou komunikaci s dítětem včetně nastavení jasných pravidel, „která jsou nějakým způsobem i vynucována, jsou ale dohodnuta partnersky“.

Soustředit se v kampani na rodiče je důležité, protože podle Heleny Horálek jsou to právě oni, kdo své děti s alkoholem seznamují. Kromě nealkoholického piva jim jako první často nabídnou i to opravdové. „První iniciátor je většinou rodič, který podává dítěti alkohol. Někdy více vědomě, někdy více nevědomě, je to i kultura, která u nás je. Právě rodiče učí děti kultuře alkoholu,“ poukázala. Až později začínají děti pít alkohol pod vlivem kamarádů nebo například reklamy, dodala.

I v on-line průzkumu, který zorganizoval Suchej únor, přiznalo podle Freimanna 38 procent rodičů, že svému dítěti nabídlo alkohol již před patnáctými narozeninami. Nealkoholická či ochucená pije podle rodičů 36 procent dětí. „Průzkum jsme dělali na vzorku tři až 15 let,“ poznamenal organizátor.

Závislost hrozí i v úspěšných rodinách

Potíž s alkoholem u dětí je i ta, že jsou děti náchylnější k závislostem. O to důležitější je „je kontrolovat, dávat jim hranice“, podotkla psycholožka. Odmítla, že by závislost na alkoholu více hrozila dětem ze sociálně slabších rodin. „Do závislosti může spadnout kdokoliv. Jde o další vlivy. Mohou to být i děti z úspěšných rodin, například protože jsou pod vysokým tlakem,“ varovala.

Prvním cílem kampaně je podle Petra Feimanna „téma vůbec otevřít“. K tomu zprvu poslouží hlavně sociální sítě, ale i „nějaké venkovní plochy“. V budoucnu by měly následovat osvětové akce vyplývající ze spolupráce s partnery. Těmi jsou Odborná společnost pro rizikové chování, ministerstvo školství, Asociace nestátních organizací a Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

Že by výzva „Nechmel děti“ vyzněla naprázdno, se psycholožka neobává. Poukázala, že něco podobného se uskutečnilo i ve Francii, tam však s apelem na víno. „Tím, že zacílili na rodiče a oddálení podávání alkoholu, se jim to snížilo,“ podotkla.