Dopravním projektům hrozí zpoždění, nezbyly na ně peníze z dotačního programu

Události: Financování dopravních staveb (zdroj: ČT24)

Stát bude muset najít desítky miliard korun na financování dopravních staveb, jinak se mohou zpozdit. Naznačují to data o čerpání evropských peněz z končícího „Operačního programu doprava 2“. Na dvě stavby silnic za necelé čtyři miliardy v něm nezbyly peníze, Česko je tak celé zaplatí ze svého. Zkomplikovat se můžou i dotace na dalších pět projektů za víc než dvacet miliard korun.

Jeden ze dvou projektů, na který už v příslušné části Operačního programu doprava 2 nezbyly evropské peníze, je stavba obchvatu Frýdku-Místku za 1,77 miliardy korun. Už teď je přitom budování obchvatu zpožděno o tři čtvrtě roku. Druhým projektem, který nebude z evropských peněz proplacen, je silnice I/68 Třanovice–Nebory za 2,15 miliardy korun.

Dalších pět rozpracovaných staveb má ještě šanci na přesunutí do dalšího programovacího období, to je ale s otazníkem. Dohromady jde o stavby za 26 miliard, asi polovinu měly zaplatit evropské fondy.

  • D3 Hodějovice–Třebonín (5,95 miliardy)
    D3 Úsilné–Hodějovice (6,87 miliardy)
    D55 Babice – Staré Město (3,93 miliardy)
    D55 Staré Město – Moravský Písek (2,61 miliardy)
    D48 Bělotín–Rybí (2,7 miliardy)
  • Zdroj: ŘSD

„Zatím není schválený Operační program doprava 3. To znamená, že nejsou jisté evropské peníze a musí se to předfinancovat z národních peněz,“ vysvětluje problém generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

„Je to poměrně náročné vyjednávání s Evropskou komisí. Ne snad ani ve smyslu celkového množství prostředků, ale v jejich alokaci. Komise nás hodně tlačí do toho, abychom je v dalším období dávali hlavně do železnic,“ nastiňuje ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (ANO).

Česko platí nové investice ze svého

Tlak na národní zdroje roste i bez problémů s fondy. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se dlouhodobě zvyšuje. Dříve šlo o devadesát miliard, pro příští rok se počítá se 130 miliardami. Navýšení navíc jde čistě z národních zdrojů: z padesáti na devadesát miliard. A to za situace, kdy státní rozpočet na každou korunu, kterou vybere, letos utrácí zhruba korunu a třicet pět haléřů.

Vznikající nová vláda ale zatím investice omezovat nechce. „Investice do infrastruktury jsou klíčová podmínka, aby se Česko vyrovnalo se svým historickým vnitřním dluhem. To, že nejsou klíčové stavby jako Pražský okruh nebo D35, znamená obrovské vnitřní problémy,“ říká pravděpodobný kandidát na post ministra dopravy Martin Kupka (ODS).

„Kdyby došlo k jakémukoli poklesu, už bychom museli omezovat i stávající stavby,“ připouští Mátl.

obrázek
Zdroj: ČT24

V roce 2010 stát omezil výdaje tak moc, že se tehdy dokonce některé dopravní stavby musely zakonzervovat. Deficit v zastavené přípravě dalších projektů se pak se silničáři vlekl roky. Že zlaté časy dopravního stavebnictví končí, naznačuje i rozpočtový výhled Státního fondu dopravní infrastruktury: v roce 2023 by měl rozpočet začít klesat.