Omezovat rychlost na třicítku se nechystáme, shodli se primátoři Brna, Ostravy a Prahy

24 minut
Události, komentáře: Debata primátorů o městské dopravě
Zdroj: ČT24

Stavba okruhů a investice do MHD jsou zásadní pro zlepšení dopravní situace ve městech, shodli se v pořadu Události, komentáře primátoři Brna, Ostravy a Prahy. Odmítli úvahy o plošném snížení maximální rychlosti, jak k tomu nedávno přistoupila Paříž.

Za rok stráví Pražané v kolonách 24 hodin. Primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti) vysvětlil, že největší problém je v částech města, kde chybí vnější okruh. Připomněl, že jeho stavbu má na starosti stát.

Vyzdvihl naopak pokrok stavby vnitřního městského okruhu, kde Praha nyní dokončuje geotechnický průzkum a má hotový koncept územního rozhodnutí. „Měl by se stavět v roce 2029. Rozhodli jsme se strčit ten okruh pod zem, kdyby stavba vedla dle původních plánů po povrchu, byla by prakticky nepovolitelná. Sice to bude o něco dražší, ale aspoň se někdy povolí,“ uvedl. 

Ostrava se zdá být nejprůjezdnější –⁠ průměrná rychlost v tomto městě činí 40 kilometrů za hodinu, zatímco v Praze a Brně je to 32 kilometrů v hodině. Tamní primátor Tomáš Macura (ANO) si však lepší situaci v Ostravě nepřivlastňuje jako svoji zásluhu. Vysvětlil, že dopravní kostra města je tam robustnější, byla navržena na velké množství lidí.

Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) věří, že v nejbližších letech bude lépe průjezdné také Brno, na velkém městském okruhu se tam již pracuje. Připomněla, že jde primárně o investici Ředitelství silnic a dálnic, nicméně město se na stavbě finančně podílí přibližnou částkou půl miliardy korun. Po mnoha letech se tak nyní staví na mnoha částech. Věří tomu, že jakmile bude velký městský okruh dobudován, situace bude lepší.

MHD

Macura uvedl, že se vedení Ostravy posledních přibližně šest let snaží budovat nejmodernější dopravní podnik v zemi. Ten je dle něj založen na moderních dopravních prostředcích vybavených klimatizací, wifi, nízkopodlažím či bezpečnostními kamerami. „Zvyšujeme rychlost na tramvajových tratích až na osmdesát kilometrů za hodinu. Tam, kde to jde, ekologizujeme dopravu, budeme mít první vodíkové autobusy. To vše pro to, abychom ukázali hlavně mladým lidem, že hromadná doprava je způsob řešení městských problémů,“ řekl. 

Vaňková řekla, že je Brno na tom s hromadnou dopravou obdobně jako Ostrava v tom, že ji také chtějí modernizovat, zpříjemnit, zavedli systém placení kartou přímo ve vozech, chtějí rozšiřovat tramvajovou síť: „Děláme vše pro to, aby se občané naučili více využívat hromadnou dopravu.“

Pařížskou cestou ne

V Paříži nedávno snížili na většině komunikací maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů za hodinu. Dle Macury to na určitých místech města dává smysl. Některé úseky chtějí v Ostravě postupně pro auta dokonce zavřít. Stejnou cestou, jakou šla Paříž, ale jít rozhodně nechce.

Primátorka Vaňková také nepovažuje omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v Brně za smysluplné. Dle ní si některé silnice vyšší rychlost zaslouží. 

Hřib k tématu omezování rychlosti řekl, že pražský magistrát rozhoduje o rychlosti jen na hlavních tazích. Uvedl, že se vedení snaží o rozšíření pravomoci magistrátu, aby mohl lépe koordinovat uzavírky. Ministerstvo dopravy to ale odmítlo.

Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), který byl rovněž hostem pořadu, na to odpověděl tím, že ministerstvo rozhodně neodpovídá za katastrofální dopravní situaci, která nyní v Praze je. Kritizoval magistrát, který dle něj staví s obrovskou dávkou naivity a stavby špatně plánuje, tudíž se nyní na začátku školního roku naakumulovaly. Také se dle něj nekombinují správně. Postěžoval si, že stát dává Praze nemálo zdrojů a ta má letos prý vyčerpáno pouhých 20 procent z nich. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 7 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 7 hhodinami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 13 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 21 hhodinami
Načítání...