Omezovat rychlost na třicítku se nechystáme, shodli se primátoři Brna, Ostravy a Prahy

Události, komentáře: Debata primátorů o městské dopravě (zdroj: ČT24)

Stavba okruhů a investice do MHD jsou zásadní pro zlepšení dopravní situace ve městech, shodli se v pořadu Události, komentáře primátoři Brna, Ostravy a Prahy. Odmítli úvahy o plošném snížení maximální rychlosti, jak k tomu nedávno přistoupila Paříž.

Za rok stráví Pražané v kolonách 24 hodin. Primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti) vysvětlil, že největší problém je v částech města, kde chybí vnější okruh. Připomněl, že jeho stavbu má na starosti stát.

Vyzdvihl naopak pokrok stavby vnitřního městského okruhu, kde Praha nyní dokončuje geotechnický průzkum a má hotový koncept územního rozhodnutí. „Měl by se stavět v roce 2029. Rozhodli jsme se strčit ten okruh pod zem, kdyby stavba vedla dle původních plánů po povrchu, byla by prakticky nepovolitelná. Sice to bude o něco dražší, ale aspoň se někdy povolí,“ uvedl. 

Ostrava se zdá být nejprůjezdnější –⁠ průměrná rychlost v tomto městě činí 40 kilometrů za hodinu, zatímco v Praze a Brně je to 32 kilometrů v hodině. Tamní primátor Tomáš Macura (ANO) si však lepší situaci v Ostravě nepřivlastňuje jako svoji zásluhu. Vysvětlil, že dopravní kostra města je tam robustnější, byla navržena na velké množství lidí.

Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) věří, že v nejbližších letech bude lépe průjezdné také Brno, na velkém městském okruhu se tam již pracuje. Připomněla, že jde primárně o investici Ředitelství silnic a dálnic, nicméně město se na stavbě finančně podílí přibližnou částkou půl miliardy korun. Po mnoha letech se tak nyní staví na mnoha částech. Věří tomu, že jakmile bude velký městský okruh dobudován, situace bude lepší.

MHD

Macura uvedl, že se vedení Ostravy posledních přibližně šest let snaží budovat nejmodernější dopravní podnik v zemi. Ten je dle něj založen na moderních dopravních prostředcích vybavených klimatizací, wifi, nízkopodlažím či bezpečnostními kamerami. „Zvyšujeme rychlost na tramvajových tratích až na osmdesát kilometrů za hodinu. Tam, kde to jde, ekologizujeme dopravu, budeme mít první vodíkové autobusy. To vše pro to, abychom ukázali hlavně mladým lidem, že hromadná doprava je způsob řešení městských problémů,“ řekl. 

Vaňková řekla, že je Brno na tom s hromadnou dopravou obdobně jako Ostrava v tom, že ji také chtějí modernizovat, zpříjemnit, zavedli systém placení kartou přímo ve vozech, chtějí rozšiřovat tramvajovou síť: „Děláme vše pro to, aby se občané naučili více využívat hromadnou dopravu.“

Pařížskou cestou ne

V Paříži nedávno snížili na většině komunikací maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů za hodinu. Dle Macury to na určitých místech města dává smysl. Některé úseky chtějí v Ostravě postupně pro auta dokonce zavřít. Stejnou cestou, jakou šla Paříž, ale jít rozhodně nechce.

Primátorka Vaňková také nepovažuje omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v Brně za smysluplné. Dle ní si některé silnice vyšší rychlost zaslouží. 

Hřib k tématu omezování rychlosti řekl, že pražský magistrát rozhoduje o rychlosti jen na hlavních tazích. Uvedl, že se vedení snaží o rozšíření pravomoci magistrátu, aby mohl lépe koordinovat uzavírky. Ministerstvo dopravy to ale odmítlo.

Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), který byl rovněž hostem pořadu, na to odpověděl tím, že ministerstvo rozhodně neodpovídá za katastrofální dopravní situaci, která nyní v Praze je. Kritizoval magistrát, který dle něj staví s obrovskou dávkou naivity a stavby špatně plánuje, tudíž se nyní na začátku školního roku naakumulovaly. Také se dle něj nekombinují správně. Postěžoval si, že stát dává Praze nemálo zdrojů a ta má letos prý vyčerpáno pouhých 20 procent z nich.