Místo strojvedoucího viní soud ohledně vlakové nehody u Mariánských Lázní celkový systém bezpečnosti na trati

Události: Průlomový verdikt na železnici (zdroj: ČT24)

Jako průlomový verdikt, který mění poměry na železnici, vnímají někteří strojvůdci rozsudek, který zprostil jejich kolegu viny za předloňskou nehodu nákladního vlaku u Mariánských Lázní. Místo konkrétního pochybení měla být příčina v „celkovém systému bezpečnosti na železnici“. Rozsudek je v tuto chvíli nepravomocný.

Nehoda byla výjimečná od samého začátku, už tím, že je jako jedna z mála celá zachycena na záběru z dronu. Ale jsou tu i další unikáty. Málokterá nehoda změnila praxi na železnici a přitom se obešla bez obětí či zraněných. Byť jen velmi těsně, protože dělníci utíkali před padajícími vagony.

Vyšetřování podobných nehod obvykle zabere rok. Správa železnic ovšem prakticky ihned ukázala na jednoho člověka – strojvedoucího. „Dostatečně a včas jsme informovali o tom, že je tady 30 kilometrů v hodině,“ sdělila v roce 2019 mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Podobný názor měla i policie a státní zástupkyně. Jenže soudkyně teď obžalobu odmítla. „Jedná se o další systémové selhání na železnici,“ cituje iDnes.cz soudkyni Okresního soudu v Chebu Věru Mathauserovou.

Navzájem se vyslechnout

Pochybností se totiž objevila celá řada, Česká televize na ně už tehdy upozorňovala. Jednak ve způsobu, jakým Správa železnic i České dráhy strojvedoucího o pracích na trati zpravily. A ve zjevném nepořádku bylo označení na trati.

Písemné odůvodnění rozsudku zatím k dispozici není, ale soudkyně během jednání konstatovala pochybení v podstatě u všech zúčastněných institucí: Správy železnic, dopravce ČD Cargo, ale i u vyšetřovatelů. Ti drážní ve své zprávě na systémové selhání opatrně poukázali.

„Já si myslím, že to je průlomový verdikt. Vidím obrovský posun i v přístupu Správy železnic, touhu se navzájem vyslechnout, nikoliv vyvinit se z některých mimořádných událostí,“ prohlásil člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.

Podobně mluví i České dráhy, zatímco Správa železnic odmítá případ do odvolacího řízení komentovat.

Na některých místech jsou chyby ve značení rychlostí i dnes. Na záběrech z posledních dnů žlutá značka upozorňuje na padesátku kvůli stavbě, vzápětí je ale přebita opět nezakrytými značkami, které dovolují jet rychleji, což je stejná chyba jako před dvěma lety.