Policie vyšetřuje prodej elektrárny ČEZ v Bulharsku

12 minut
Reportéři ČT: Vypnutá Varna
Zdroj: ČT24

Policie na konci roku začala vyšetřovat, zda se při prodeji elektrárny největší české energetické společnosti ČEZ v bulharské Varně nestal trestný čin. Elektrárna se dostala do problémů kolem roku 2013 a bulharský stát chtěl ČEZu odebrat licenci. Po tahanicích s úřady se česká společnost rozhodla vyklidit pole a elektrárnu prodat. Policie začala prověřovat trestní oznámení, podle kterého byl prodej značně nevýhodný a mohl stát připravit o několik miliard korun. V Bulharsku natáčeli Reportéři ČT.

Znalec, kterého si ČEZ vybral, ocenil elektrárnu, která v roce 2004 stála 260 milionů eur, o 13 let později na méně než 48 milionů eur. Za tuto cenu ji koupila bulharská firma Sigda, kterou ovládá bulharský vlivný politik Ahmed Dogan. Nový majitel vzápětí malou část koupených pozemků vedle elektrárny oddělil a jiný bulharský znalec jen tuto část pozemků ocenil na 32 milionů eur. Znamenalo by to, že hlavní část, tedy samotná elektrárna, by tím pádem byla skoro bezcenná.

„My jsme do Bulharska vstupovali v rámci privatizace. To znamená, že jsme kupovali od bulharského státu jak distribuční společnosti, tak elektrárnu Varna. Elektrárnu jsme kupovali za 260 milionů eur. Plus tam byla ještě privatizační podmínka 100 milionů na navýšení základního kapitálu té elektrárny, kterou jsme my splnili,“ popsala mluvčí skupiny ČEZ Alice Horáková.

A právě v miliardové investici je největší problém. Zatímco do nákupu a navýšení základního jmění investoval ČEZ v roce 2006 v přepočtu asi 8,5 miliardy korun, na konci roku 2016 elektrárnu prodal s velkou ztrátou, a to za pouhých 1,2 miliardy korun.

Posudek Pirátů odhaduje ztráty na osm miliard korun

To, o kolik miliard přesně ČEZ v Bulharsku přišel a z jakých důvodů, nyní vyšetřuje z podnětu Pirátské strany i česká policie. „My jsme si dělali vlastní expertní posouzení, kde jsme koukli na čísla, když se elektrárna pořídila, pak se do ní investovalo, byly z ní nějaké zisky a nakonec z toho bylo finální číslo. Když se prodávala, tak nám ta ztráta vyšla na osm miliard korun,“ vyčíslil senátor Lukáš Wagenknecht (za Piráty). Podle něj ale zástupci ČEZu uvádí menší ztráty, a to dvě a půl miliardy. „Pro mě i 2,5 miliardy korun je velká finanční ztráta,“ dodal.

Společnost ČEZ je ze 70 % vlastněná českým státem, a tak jde o veřejné peníze. „Ministerstvo financí z pozice majoritního akcionáře nemá kompetenci řešit jednotlivé obchodní případy, ministerstvu financí je známo, že v dané věci probíhají úkony orgánů činných v trestním řízení, a společnost ČEZ jim poskytla součinnost,“ uvedl mluvčí resortu Michal Žurovec.

V Bulharsku se problematice věnuje místní protikorupční fond, díky kterému se spustilo vyšetřování i v této zemi. Také Bulharům připadá prodej elektrárny netransparentní a prodejní cena příliš nízká.

„ČEZ prodal tuto společnost za cenu 48 milionů eur. Její součástí byla přístavní infrastruktura. V obchodním rejstříku jsou publikované informace, že reálně samotné nemovitosti, které tvoří část přístaviště, jsou oceněné nezávislým znalcem na 32 milionů eur,“ vyčíslila Lora G. Mateevová z bulharského Antikorupčního fondu (ACF).

Odstavení provozu místo ekologizace

ČEZ se navíc při nákupu elektrárny od bulharského státu v privatizační smlouvě zavázal, že její provoz do konce roku 2014 zekologizuje. To ale neudělal a elektrárnu začátkem roku 2015 odstavil, prý proto, že neměla platné povolení. Podle bulharského ministerstva životního prostředí ale ČEZ příslušné certifikáty měl. Společnost ovšem tvrdí, že za všechno může bulharský stát.

ČEZ tak v roce 2017 elektrárnu prodal jako nefunkční. Bulharská firma Sigda, která elektrárnu od ČEZu koupila, ji nedlouho poté opět připojila k síti a začala provozovat jako pohotovostní zdroj, takzvanou studenou rezervu. Za to, že elektrárna byla v pohotovostním režimu, jí začal bulharský stát vyplácet v přepočtu stovky milionů korun ročně, i když prakticky žádnou elektřinu nevyráběla.

„Podle nás jsou dvě jediné reálné možnosti. Buď došlo k nějakému předem domluvenému procesu, kdy to bylo prodané pod cenou, anebo je nějaká extrémní korupce na bulharské straně, kde všechny úřady, kterých je několik, lžou a vydávají nepravdivé údaje o tom, že elektrárna funguje,“ okomentoval senátor Wagenknecht.

Někteří vysoce postavení bulharští úředníci, kteří byli u toho, když se ČEZ kolem roku 2010 pokoušel elektrárnu zmodernizovat, vzpomínali, že společnost investovala množství peněz do drahého projektu, který měl elektrárnu ekologizovat pomocí kompletní přestavby z uhlí na takzvaný paroplyn.

„Založili projekt, do toho investovali, já si myslím, minimálně pět milionů eur do toho muselo jít,“ vzpomínal bývalý náměstek na bulharském ministerstvu energetiky Javor Kujumdžiev. Nakonec k žádné ekologizaci nedošlo. Zůstalo jen u projektu.

ČEZ tvrdí, že je to proto, že bulharský stát firmě házel klacky pod nohy při prodeji vyrobené elektřiny. „Nikdo jim nikdy nebránil, pokud splňovali technologické podmínky, aby elektrárna Varna prodávala na svobodném trhu. Nikdy žádné překážky neměli,“ bránil se bývalý člen bulharské regulační komise KEVR Elenko Božkov.

ČEZ chce v arbitráži stovky milionů eur

ČEZ roku 2016 zahájil s Bulharskem arbitráž kvůli zmařené investici. V Česku naopak státní zastupitelství koncem loňského roku zahájilo vyšetřování samotného ČEZu pro podezření ze ztráty několika miliard. ČEZ podle Horákové v arbitráži požaduje řádově stovky milionů eur.

Vstup na balkánský trh se realizoval v době generálního ředitele ČEZu Martina Romana. Jeho zástupcem byl už tehdy Daniel Beneš. Ten ho na ředitelském postu vystřídal roku 2011 a o tři roky později se začala firma z Balkánu stahovat. Horáková podíl viny na straně ČEZu odmítá. „My jsme přesvědčeni, že ta ztráta nastala kvůli tomu, že bulharský stát porušil podmínky privatizace, takže proto ho žalujeme a jsme přesvědčeni, že za to nese odpovědnost bulharský stát,“ řekla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 15 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 52 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 2 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 3 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 14 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...