Závory byly nahoře, přes přejezd se přesto prohnala lokomotiva. Nejde o systémový problém, tvrdí Havlíček

3 minuty
UDÁLOSTI: Správa železnic řeší několik problémů s elektronikou
Zdroj: ČT24

Výstražná světla nesvítila, závory byly zvednuté a přesto přes přejezd u zastávky Oleško na Litoměřicku projela plnou rychlostí lokomotiva – jeden z novějších strojů s druhem elektromotoru, které měly před lety na českých tratích problém kvůli bludným proudům. Ministr dopravy ale odmítl, že by šlo o systémový problém. Správa železnic sice měla potíže i s dalšími třemi přejezdy, kde ale podle ministra už je příčina jasná a s incidentem na Litoměřicku nesouvisela.

Stává se, že se přejezd zabezpečený světly, případně i závorami rozbije. Potom před ním musí vlak zpomalit a houkat. U Oleška, kde se kříží koridorová trať se silnicí III. třídy, projela plnou rychlostí lokomotiva, aniž by se rozsvítila červená světla a v době, kdy byly závory zvednuté. Podle jednoho ze zdrojů jela lokomotiva rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Je nasnadě, že trať přijíždějící lokomotivu nezaznamenala. Signál, že přijíždí vlak, by měly přejezdu dát detektory umístěné dva kilometry od něj. Obavy, že by se něco takového mohlo stát, zdržely v minulém desetiletí schvalování moderních lokomotiv a jednotek s asynchronními motory – problém s takzvanými rušivými proudy řešili například výrobci Pendolina i lokomotiv Taurus. 

Správa železnic zatím k možnosti, že rušivé proudy způsobily, že projel vlak plnou rychlostí přes otevřený přejezd, neříká nic. „Nemohu to vyloučit, ale nemohu to ani potvrdit. Je to v šetření,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová. Generální ředitel výrobce zabezpečení AŽD Praha Zdeněk Chrdle o tom ale pochybuje. „Je sice pravda, že se kolem roku 2005 interakce kolejových obvodů a asynchronních motorů řešila, ale provedla se řada měření a úprav a od této doby se problém nevyskytl,“ podotkl.

Opakování? Ne, písek

Na přejezdu u Oleška se problém ani při porovnávacích jízdách neopakoval, zato však v následujícím měsíci vypověděla službu automatika přejezdů v Novém Boru. Přejezdy musela Správa železnic přepnout tak, aby je ovládali výpravčí.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) to ale s incidentem na Litoměřicku nesouviselo. „Zůstal písek na trati. Toto nelze nikdy stoprocentně vyloučit. Přesto je železnice nejbezpečnější dopravní prostředek,“ zdůraznil.

V případě nespuštěných závor na koridoru potom ministr odmítl, že by šlo o systémový problém. „Správa železnic na tom teď velmi intenzivně pracuje. Zjišťuje příčiny, které tam jsou. Potvrdila mi zatím, že nedošlo k žádnému systémovému selhání,“ uvedl Havlíček.

Výsledky šetření podle něj budou k dispozici během několika týdnů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 1 hhodinou

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 3 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 13 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 13 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 13 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami
Načítání...