Závory byly nahoře, přes přejezd se přesto prohnala lokomotiva. Nejde o systémový problém, tvrdí Havlíček

3 minuty
UDÁLOSTI: Správa železnic řeší několik problémů s elektronikou
Zdroj: ČT24

Výstražná světla nesvítila, závory byly zvednuté a přesto přes přejezd u zastávky Oleško na Litoměřicku projela plnou rychlostí lokomotiva – jeden z novějších strojů s druhem elektromotoru, které měly před lety na českých tratích problém kvůli bludným proudům. Ministr dopravy ale odmítl, že by šlo o systémový problém. Správa železnic sice měla potíže i s dalšími třemi přejezdy, kde ale podle ministra už je příčina jasná a s incidentem na Litoměřicku nesouvisela.

Stává se, že se přejezd zabezpečený světly, případně i závorami rozbije. Potom před ním musí vlak zpomalit a houkat. U Oleška, kde se kříží koridorová trať se silnicí III. třídy, projela plnou rychlostí lokomotiva, aniž by se rozsvítila červená světla a v době, kdy byly závory zvednuté. Podle jednoho ze zdrojů jela lokomotiva rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Je nasnadě, že trať přijíždějící lokomotivu nezaznamenala. Signál, že přijíždí vlak, by měly přejezdu dát detektory umístěné dva kilometry od něj. Obavy, že by se něco takového mohlo stát, zdržely v minulém desetiletí schvalování moderních lokomotiv a jednotek s asynchronními motory – problém s takzvanými rušivými proudy řešili například výrobci Pendolina i lokomotiv Taurus. 

Správa železnic zatím k možnosti, že rušivé proudy způsobily, že projel vlak plnou rychlostí přes otevřený přejezd, neříká nic. „Nemohu to vyloučit, ale nemohu to ani potvrdit. Je to v šetření,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová. Generální ředitel výrobce zabezpečení AŽD Praha Zdeněk Chrdle o tom ale pochybuje. „Je sice pravda, že se kolem roku 2005 interakce kolejových obvodů a asynchronních motorů řešila, ale provedla se řada měření a úprav a od této doby se problém nevyskytl,“ podotkl.

Opakování? Ne, písek

Na přejezdu u Oleška se problém ani při porovnávacích jízdách neopakoval, zato však v následujícím měsíci vypověděla službu automatika přejezdů v Novém Boru. Přejezdy musela Správa železnic přepnout tak, aby je ovládali výpravčí.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) to ale s incidentem na Litoměřicku nesouviselo. „Zůstal písek na trati. Toto nelze nikdy stoprocentně vyloučit. Přesto je železnice nejbezpečnější dopravní prostředek,“ zdůraznil.

V případě nespuštěných závor na koridoru potom ministr odmítl, že by šlo o systémový problém. „Správa železnic na tom teď velmi intenzivně pracuje. Zjišťuje příčiny, které tam jsou. Potvrdila mi zatím, že nedošlo k žádnému systémovému selhání,“ uvedl Havlíček.

Výsledky šetření podle něj budou k dispozici během několika týdnů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
před 37 mminutami

Pavel se sejde s Turkem. Motoristé na jeho ministerské nominaci trvají

Prezident Petr Pavel v pondělí dopoledne přijme na Pražském hradě poslance Filipa Turka (nestr. za Motoristy). Strana nadále trvá na tom, aby se Turek stal ministrem životního prostředí. Úřad v současnosti vede dočasně ministr zahraničí a předseda strany Petr Macinka.
před 3 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Vánoce nárůst nemocných zřejmě přibrzdí

Chřipka, covid a další respirační nemoci se šíří Českem. Podle hlavní hygieničky počet lidí s respiračními nemocemi dosáhl hranice epidemie. Nejvíc nemocných přibývá mezi dětmi. Lékaři potvrdili i výskyt chřipkového viru H3N2 subtypu K, na který hůř funguje očkování. Blížící se vánoční svátky podle odborníků nárůst nemocných přibrzdí, ale období nemocí nejspíš prodlouží.
před 8 hhodinami

Tresty za kriminalitu se změní. Někteří vězni se dostanou na svobodu

Od Nového roku začne platit novela trestního zákoníku, která upravuje výši trestů. Za opakované drobné krádeže nebo neplacení výživného soudy nebudou posílat pachatele tak často za mříže. Soudci budou muset kvůli novele přezkoumat podle ministra spravedlnosti Jeronýma Tejce (za ANO) zhruba čtyři tisíce rozsudků, jestli jsou některé odsouzené činy trestné i podle nové úpravy.
před 9 hhodinami

Útočí rychle a ve vlnách. Aktivita hackerů nepolevuje

Útoky počítačových hackerů v Česku nepolevují. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost jich letos registruje přes dvě stě. Cílí na firmy, zdravotnická zařízení i na státní instituce. Aktivity hackerů se dotkly nemocnice v Nymburku, Ředitelství silnic a dálnic i ministerstva zahraničí. Nejaktivnější jsou útočníci působící z Ruska. K prolomení systémů někteří hackeři nepotřebují ani uživatelská jména a hesla. Zpravidla útočí velmi rychle, ve vlnách a často symetricky. Systémová opatření nově zavádí zákon o kybernetické bezpečnosti, jenž rozšiřuje okruh subjektů, které budou muset plnit daná nařízení, až na šest tisíc.
před 9 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Když Pavel může být prezidentem, Turek může být ministrem, věří Jakl. Žantovský je proti

Bývalý ředitel politického odboru prezidentské kanceláře Václava Klause Ladislav Jakl si myslí, že „mávat hesly“ o tom, že politik má být slušný, hodný, poctivý a hájit pravdu, je „laciné“. Daleko důležitější podle něj je poctivě sledovat zájmy svých voličů a i občanů. Spolupracovník bývalého prezidenta Václava Havla a poradce nynější hlavy státu Petra Pavla Michael Žantovský řekl, že i když bývalí prezidenti Havel a Klaus měli odlišný postoj k celé řadě věcí, nebyli to protivníci. Podle Jakla by Filip Turek (za Motoristy) mohl být ministrem, protože Petr Pavel je prezidentem. Žantovský si Turka ministrem neumí představit. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o nové tuzemské vládě či ruské invazi na Ukrajinu.
před 10 hhodinami
Načítání...