Závory byly nahoře, přes přejezd se přesto prohnala lokomotiva. Nejde o systémový problém, tvrdí Havlíček

3 minuty
UDÁLOSTI: Správa železnic řeší několik problémů s elektronikou
Zdroj: ČT24

Výstražná světla nesvítila, závory byly zvednuté a přesto přes přejezd u zastávky Oleško na Litoměřicku projela plnou rychlostí lokomotiva – jeden z novějších strojů s druhem elektromotoru, které měly před lety na českých tratích problém kvůli bludným proudům. Ministr dopravy ale odmítl, že by šlo o systémový problém. Správa železnic sice měla potíže i s dalšími třemi přejezdy, kde ale podle ministra už je příčina jasná a s incidentem na Litoměřicku nesouvisela.

Stává se, že se přejezd zabezpečený světly, případně i závorami rozbije. Potom před ním musí vlak zpomalit a houkat. U Oleška, kde se kříží koridorová trať se silnicí III. třídy, projela plnou rychlostí lokomotiva, aniž by se rozsvítila červená světla a v době, kdy byly závory zvednuté. Podle jednoho ze zdrojů jela lokomotiva rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Je nasnadě, že trať přijíždějící lokomotivu nezaznamenala. Signál, že přijíždí vlak, by měly přejezdu dát detektory umístěné dva kilometry od něj. Obavy, že by se něco takového mohlo stát, zdržely v minulém desetiletí schvalování moderních lokomotiv a jednotek s asynchronními motory – problém s takzvanými rušivými proudy řešili například výrobci Pendolina i lokomotiv Taurus. 

Správa železnic zatím k možnosti, že rušivé proudy způsobily, že projel vlak plnou rychlostí přes otevřený přejezd, neříká nic. „Nemohu to vyloučit, ale nemohu to ani potvrdit. Je to v šetření,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová. Generální ředitel výrobce zabezpečení AŽD Praha Zdeněk Chrdle o tom ale pochybuje. „Je sice pravda, že se kolem roku 2005 interakce kolejových obvodů a asynchronních motorů řešila, ale provedla se řada měření a úprav a od této doby se problém nevyskytl,“ podotkl.

Opakování? Ne, písek

Na přejezdu u Oleška se problém ani při porovnávacích jízdách neopakoval, zato však v následujícím měsíci vypověděla službu automatika přejezdů v Novém Boru. Přejezdy musela Správa železnic přepnout tak, aby je ovládali výpravčí.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) to ale s incidentem na Litoměřicku nesouviselo. „Zůstal písek na trati. Toto nelze nikdy stoprocentně vyloučit. Přesto je železnice nejbezpečnější dopravní prostředek,“ zdůraznil.

V případě nespuštěných závor na koridoru potom ministr odmítl, že by šlo o systémový problém. „Správa železnic na tom teď velmi intenzivně pracuje. Zjišťuje příčiny, které tam jsou. Potvrdila mi zatím, že nedošlo k žádnému systémovému selhání,“ uvedl Havlíček.

Výsledky šetření podle něj budou k dispozici během několika týdnů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Umělá inteligence rozpozná výtržníky, používat se ale na stadionech nesmí

Kamerové systémy s využitím umělé inteligence na rozpoznání obličejů měly výrazně pomoci v zamezení přístupu agresivním fanouškům na stadiony – používat se ale nesmí. Od února platí evropské nařízení, podle kterého smí podobnou technologii využívat jen policie, a to při vyšetřování závažných trestných činů. Ministerstvo vnitra a Ligová fotbalová asociace teď hledají cestu, jak umožnit, aby se tento bezpečnostní systém na stadionech mohl využívat.
před 1 hhodinou

Policisté pomáhají s doprovodem aut v akutních situacích

V posledních týdnech se na policejní hlídky v terénu obrátilo několik řidičů, kteří potřebovali zkrátit dojezdový čas do nemocnic. Mnohdy jde o rodiče, kteří vezou své děti v akutních stavech. Jen ve čtvrtek takto policisté provázeli kolonami dvě ženy, které začaly rodit. Policisté doporučují, aby se lidé primárně obraceli na záchrannou službu, která může poskytnout rady i po telefonu. V případě, kdy je řidič již na cestě a jedná se o akutní případ, je ale policie ochotná pomoci, uvedl mluvčí pražské policie Jan Daněk.
před 3 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 4 hhodinami

Soud uložil Sisákovi v kauze Via Chem nepravomocně osm let vězení

V kauze údajně zmanipulované insolvence Via Chem Group uložil v pátek středočeský krajský soud podnikateli Petru Sisákovi osmileté vězení a peněžitý trest šestnáct milionů korun. Za mříže poslal i Sisákova právníka Iva Halu či pražského advokáta Jana Pacovského. Rozhodnutí není pravomocné, všichni vinu odmítají. V případu čelí obžalobě dohromady patnáct lidí a pět firem.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Spojenci slíbili poslat Ukrajině novou vojenskou pomoc

Spojenci na pátečním zasedání kontaktní skupiny pro obranu Ukrajiny (UDCG) slíbili Kyjevu novou vojenskou pomoc v hodnotě přes 21 miliard eur (527 miliard korun). Po setkání zástupců vlád pěti desítek zemí to řekl britský ministr obrany John Healey. Česká ministryně obrany Jana Černochová (ODS) uvedla, že Praha je připravena dodávat další velkorážovou munici.
před 10 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 14 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 16 hhodinami

Předpověděl nacistickou okupaci. Zapomenutý příběh Antonína Hrona

Četli vojenské časopisy, tajně poslouchali hovory dělníků v podzemce, ale i špehovali a opíjeli německé vojáky – to byly jen některé z činností československého vojenského atašé Antonína Hrona a jeho spolupracovníků v Berlíně před vypuknutím druhé světové války. Získávali netradičními způsoby zprávy o formující se německé armádě, přestože jim za to hrozil okamžitý trest smrti. Díky získaným informacím v předvečer německé okupace 14. března 1939 také Hron varoval pražské zpravodajce, že do Československa vpadnou nacisté. Zemřel před 80 lety a historici nyní pátrají po jeho příbuzných.
před 17 hhodinami
Načítání...