Kolony u Lanžhota zmizely. První pracovní den s novým mýtem byl v republice klidný

Události: Přechod na nový mýtný systém (zdroj: ČT24)

Na dálnici D2 před slovensko-českou hranicí u Lanžhota se ráno vytvořila až dvoukilometrová kolona kamionů, většinu dopoledne se její délka pohybovala kolem 300 až 500 metrů a po poledni zcela zmizela. Další větší kolona, dlouhá přes kilometr, se vytvořila po sedmé hodině večerní, dopravu řídila policie. Zhruba za hodinu byl provoz opět plynulý. I na jiných přechodech byla situace klidná navzdory obavám, že pondělí jako první pracovní den nového systému může být tím nejproblematičtějším.

Čekající kamiony patřily dopravcům, kteří se zatím neregistrovali do nového mýtného systému a jejichž řidiči si potřebovali vyzvednout palubní jednotky. 

Od 1. prosince se mýto za jízdu vozidel nad 3,5 tuny vybírá prostřednictvím satelitního systému namísto dosavadního mikrovlnného. Dopravci se proto musí znovu registrovat a pořídit si nové palubní jednotky (neboli OBU – z anglického on-board unit). Zdaleka ne všichni tak učinili předem, pesimistické odhady hovořily o kolonách dlouhých desítky kilometrů, ve kterých řidiči stráví třeba i celý den.

Ředitel CzechTollu je spokojen a děkuje

Generální ředitel CzechTollu Matej Okáli si myslí, že současná situace na hraničních přechodech byla zvládnuta velmi dobře.

„Díky přijatým opatřením i díky českým dopravcům, kterých se zaregistrovalo více než 93 procent. V neposlední řadě musím poděkovat i Policii ČR a její organizaci na hraničních přechodech a hlavně na parkovištích, bez ní by to tak plynulé nebylo,“ řekl pro Byznys ČT24.

Byznys ČT24: Generální ředitel CzechToll Matej Okáli (zdroj: ČT24)

Okáli rovněž zmínil, že v neděli, první den nového systému, zaznamenal CzechToll 14 „incidentů“. Tedy situací, kdy v pěti případech dopravci neměli palubní jednotky (jeden český, ostatní ze zahraničí) a ostatní souvisely s nastavením tohoto zařízení. „Dopravci neměli správný počet náprav a tím pádem platili menší mýto.“ A protože se hned od začátku jede naostro, čeká je finanční postih, zdůraznil ředitel.

A dodal, že ještě 240 tisíc vozidel není vybaveno palubními jednotkami.

Co se dělo u Lanžhota

Distribučním místem, kde si řidiči kamionů na dálnici D2 mohou pořídit novou palubní jednotku, je stará celnice u Lanžhota. Kamiony, které se na rozsáhlé parkoviště snaží sjet, ale vytvořily před sedmou ráno asi dvoukilometrovou kolonu, později se zkrátila na kilometr a většinu dopoledne měla délku kolem 300 až 500 metrů.

Podle mluvčího společnosti CzechToll Miroslava Beneše po dojezdu do kolony řidiči čekali nejvýše desítky minut. Samotný výdej OBU zabere pět až deset minut, pokud je navíc nutné zaregistrovat dopravce, trvá to asi o pět minut déle. Největším problémem řidičů se ukazuje jazyková bariéra, mnozí podle Beneše neovládají v angličtině ani základní fráze a domluva s nimi je složitější. Správce mýta ale dokáže odbavit až 15 tisíc řidičů denně, ujistil mluvčí.

Pondělí přitom má být skutečným testem nového mýtného systému, protože jde o první pracovní den po jeho spuštění. Miroslav Beneš ale varoval, že problémy mohou přinést i dny následující. „Riziko hrozí ještě v úterý, ve středu. Věříme, že ke konci týdne se již bude riziko rapidně snižovat,“ poznamenal. Vojtěch Máša ze sdružení dopravců Česmad Bohemia naopak žádné komplikace již nečeká. „Bude ještě otázka pár dnů, jak budou zahraniční řidiči najíždět a vyřizovat si mýtné jednotky a fyzicky přebírat, ale věřím tomu, že žádný kolaps nenastane,“ řekl.

Podle Beneše kromě Lanžhota vznikla dopoledne krátká kolona také na neupřesněném přechodu v Libereckém kraji. Jak informovali reportéři České televize z dalších hraničních přechodů, jinde nebyly vůbec, tvoří se jen fronty řidičů přímo na některých parkovištích před distribučními místy. Takové byly v pondělí dopoledne například v Mikulově, Rozvadově nebo Náchodě – přestože na polsko-českém přechodu bylo na výběr ze čtyř míst, kde si mohli řidiči OBU pořídit. Kromě těch pevných distribučních míst, jako je benzinka, i v mobilních distribučních místech v podobě dodávek provozovatele systému. 

„Byli jsme velmi nervózní z toho, jak to může dopadnout. Už tak je Náchod dopravně velmi zatíženým městem, pokud jde o kamiony, je to přes 6000 kamionů denně,“ řekl k plynulému provozu náchodský starosta Jan Birke (ČSSD). 

Policisté překvapeni klidem v Rozvadově

V Rozvadově bylo pro hlídkující policisty klidné pondělí překvapením. „Je to bez problémů, kolony se netvoří. Hlavní vlnu náporu jsme přitom čekali dnes dopoledne,“ připustil jeden z nich. Na parkovišti bylo kolem 15:30 asi 180 nákladních vozidel a pár autobusů. Parkovací plocha na české straně ve směru od Německa má kapacitu 230 až 250 velkých vozidel. Policejní hlídky s dodávkou stojí na jeho okraji. „Je to bez problémů, kolony se netvoří. Hlavní vlnu náporu jsme přitom čekali dnes dopoledne,“ uvedl policista.

Řidiči kamionů si buď vyřizují registraci mýta nebo vybírají povinné přestávky. Ve frontě na obchodním místě, kde se přepravci registrují, stálo kolem 15:30 zhruba 40 řidičů, stejně jako ráno, většinou Poláků, Rumunů, Bulharů a Turků. Většinou jde o individuální dopravce na živnost, velké spedice už mají vozy podle policie většinou zaregistrované.

Ani v Českých Budějovicích na posledním parkovišti před nájezdem na placený dálniční úsek zatím žádné kolony nevznikly. „Zatím to vypadá v klidu, všechno stíháme. O víkendu jsme čekali, že budou fronty, ale myslím si, že dnes (v pondělí) a zítra to bude nejvíc,“ řekl provozovatel čerpací stanice na Dlouhé louce Josef Havelka. Dodal, že stanice posílila obsluhu, jedna z prodavaček se věnuje pouze mýtu.

Ačkoli ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) zdůraznil, že provozovatel mýtného systému CzechToll/SkyToll spustil před změnou systému informační kampaň, někteří řidiči například z východoevropských zemí přijíždějí na hranice, aniž by o novince tušili. Například ti polští ale informováni jsou. Policie zatím přistihla na zpoplatněném úseku jednoho řidiče bez nové OBU. V tom případě hrozí řidiči pětitisícová pokuta na místě a až stotisícová ve správním řízení a stotisícový postih riskuje i dopravce.

Do nedělních 13 hodin, kdy mohou kamiony v Česku jezdit – poté pro ně platí zákaz až do 22 hodin – se vybraly na mýtném čtyři miliony korun, za celý den sedm milionů. To je částka srovnatelná s nedělemi na přelomu listopadu a prosince v minulých letech. Do nedělního večera se zaregistrovalo zhruba 315 tisíc vozidel z očekávaných 458 tisíc.

Kolony se netvořily ani v neděli. Nejvytíženější prodejní místo bylo u Bohumína, kde se překračují polsko-české hranice a vytíženost dosáhla 85 procent. „Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu,“ poznamenal Miroslav Beneš.

Menší zájem zahraničních dopravců o předprodej

Na konci minulého pracovního týdne potom hovořil ministr Kremlík o dvou třetinách registrovaných dopravců, přičemž vyšší míra registrací byla u českých firem, u těch zahraničních nižší.

Ministr připustil, že zdrženlivost některých dopravců při registraci do mýtného systému mohla souviset i s tím, jak probíhal výběr dodavatele. Sdružení CzechToll/SkyToll dostalo sice původně desetiletou zakázku, jenomže rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se z dekády náhle stal rok. Ministerstvo sice podalo proti jeho rozhodnutí rozklad, úspěch ale nemá zaručený. Hrozí tedy, že by se již za rok mohla firma odpovědná za mýto změnit.

Ale i kdyby k tomu podle Kremlíka došlo, OBU budou dopravci stejně potřebovat. Případná nová soutěž by totiž byla jen na provozovatele již vytvořeného systému. O něm diskuse není, věří ministr. „Česká republika nový satelitní systém převzala minulý týden do svého majetku,“ připomněl.