Praha – Ministr dopravy Antonín Prachař v příštích dnech jmenuje nového generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Rozhoduje se mezi dvěma kandidáty, řekl ministr v Hyde Parku ČT24. Nepůjde podle něj o nikoho z 28 lidí, kteří se přihlásili do výběrového řízení, neboť z těchto uchazečů ministra nikdo nezaujal. Množství těch, kteří by podle Prachaře byli vhodní kandidáti, naopak jeho nabídku odmítlo.
Prachař: ŘSD bude mít nového ředitele během několika dnů
Po neúspěšném výběrovém řízení na nového šéfa organizace, která staví nové dálnice a pečuje o silnice první třídy, oslovil ministr dopravy na dvě desítky lidí, které považoval za vhodné kandidáty, většina ho však odmítla. Nakonec má na výběr ze dvou lidí a přislíbil, že „v řádu dnů“ jednoho z nich skutečně jmenuje. „Jsou to lidé, kteří pracovali v komerční sféře. Jeden z nich pracoval ve společnosti, která dodávala do podniku, jenž pracoval pro ŘSD, určité typy izolačních hmot nebo komponentů. Druhý je člověk, který dlouho pracoval v zahraničí, pracoval u stavebních společností, má bohaté zkušenosti spíše ekonomického zaměření,“ popsal Antonín Prachař. Ani jedním z kandidátů není současná pověřená ředitelka Soňa Křítková. Ta podle ministra nemá vhodnou kvalifikaci k tomu, aby ŘSD dlouhodobě vedla. „Soňa Křítková má vystudovanou mediální komunikaci. Není to manažer v oblasti stavění. Tam musí být stavař nebo investor,“ podotkl.
Nezájem lidí, které Prachař oslovil, je podle něj důsledkem nejistého postavení ředitele ŘSD, kterého může ministr kdykoli odvolat, či obav z příliš velké odpovědnosti. „Druhá věc je, že ti lidé říkají, že ta organizace nemá nejlepší lesk,“ poukázal host Hyde Parku ČT24.
Úkoly pro nového ředitele: Váhání nad D3, sanace D8 i oprava zvlněné D1
Nový šéf státních silničářů dostane na starost množství akcí, z nichž některé jsou v plném proudu, jiné naopak na mělčině a na proud již dlouho marně čekají. K nim patří některé úseky dálnice D3 v jižních Čechách, kde má dálnice posloužit nejenom k rychlému spojení krajského města s Prahou, ale také s Lincem, kam dnes vede nebezpečná silnice proslulá například tragédií u Nažidel. Podle ministra Prachaře je možné očekávat dostavbu dálnice D3 (popř. rychlostní silnice R3) na hranice do roku 2022, konkrétní termín však uvést nechce. Znemožňují to podle něj zejména průtahy při výběru dodavatelů. „Na třech úsecích dálnice D3 nebyla hodnotící komise poté, co se to vrátilo s ÚOHS, schopna rozhodnout o nejvýhodnější nabídce. Je to dané důsledkem zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl ministr.
Další „věčně nedokončenou“ dálnicí je tah D8 přes České středohoří. I když jeho dostavba loni po letech úředních a soudních tahanic začala, brzy vše zkomplikoval sesuv půdy u Litochovic nad Labem. Ministerstvo zatím chystá sanaci, její první fázi chce zadat bez výběrového řízení firmě, která v minulosti vysoutěžila stavbu celé dálnice. Ministr je přesvědčen, že se tak podaří minimalizovat zpoždění, ačkoli uznal, že plánovaný termín dokončení v roce 2016 není reálný. „Tato dálnice by mohla být hotova v první polovině roku 2017,“ nastínil Antonín Prachař.
Antonín Prachař o D47:
„Stavba nikdy nebyla pořádně řízena. Byl tam nějaký zmocněnec, pak tam byla majetková komise. Komise byla podle statusu poradní orgán generálního ředitele, přitom činila některá rozhodnutí sama o své vůli.“
Firmou, která by měla zakázku od ministerstva dostat, je Eurovia. Ta se současně se státem a ŘSD pře o jinou stavbu – ta se jmenovala D47, od otevření je značena jako D1. Její zvlnění v Ostravě je podle ministra dopravy především dědictvím někdejšího vedení ŘSD, které stavbu převzalo, přesto je Prachař přesvědčen, že by stavbaři měli uznat reklamaci a dálnici opravit. K tomu směřovala i ministrova schůzka s představiteli mateřské Eurovie, kvůli které Prachaře kritizoval premiér Bohuslav Sobotka, neboť předem neinformoval vládu. Ministr odmítl, že by šlo o tajné setkání, jeho výsledkem má být dokument, ve kterém Eurovia navrhne další postup. „Jedině zhotovitel ví, jakým způsobem to stavěl a jakým způsobem se to má opravit,“ řekla hlava dopravy v Česku.