Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) odvolal šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu a nahradil ho od 6. května Pavolem Kováčikem. Podle Kremlíka by to mělo vést k urychlení staveb. Kroupu, který podle svých slov odešel z vedení ŘSD dobrovolně kvůli únavě, chce ministr v resortu udržet.
„Signalizoval jsem už bývalému ministrovi Ťokovi, že jsem unavený,“ přiznal končící ředitel ŘSD Kroupa
Kremlík odvolání Kroupy oznámil na svém twitterovém účtu. Následně to potvrdilo ministerstvo dopravy. „Kroupův odchod vyplynul z diskuse. Bilancovali jsme, procházeli jsme splněné úkoly a nové cíle a z toho to vyplynulo. Shodli jsme se, že je třeba dát Ředitelství silnic a dálnic nový impuls,“ uvedl ministr.
Podle Kremlíka by nový šéf silničářů Kováčik, který doposud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury, měl zrychlit dopravní výstavbu.
„Od nastupujícího generálního ředitele očekávám nový impulz k zefektivnění práce ŘSD, dopravní stavby je třeba dobře připravit, správně nastavit smlouvy a důsledně dohlížet na jejich plnění, musí také dbát na kvalitu staveb. Je potřeba nastavit účinné řídicí i kontrolní mechanismy a projektové řízení, měl by také zvážit celkovou transformaci ŘSD,“ uvedl Kremlík.
Kováčik má podle ministra také zefektivnit řízení mimořádných událostí v provozu. Kremlík chce, aby ŘSD případné komplikace v provozu řešilo rychleji a transparentně. „Řidiči musí mít při nehodách nebo překážkách na silnicích dostatek informací, aby mohli na situaci okamžitě reagovat,“ dodal Kremlík. Nový šéf silničářů by měl o postupu jednat také s policií a kraji.
„Kováčik je zkušený manažer, z mého pohledu je to člověk na správném místě,“ prohlásil ministr s tím, že Kováčik podle něj celé organizaci dodá „drajv“, který unavenému Kroupovi začínal docházet.
V uplynulém roce působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jeho zvolení do rady loni v dubnu navrhlo hnutí ANO, za úkol tehdy dostal zrychlit dopravní výstavbu. Kováčik má za sebou bohatou kariéru ve stavebních firmách i společnostech spojených s dopravou. Působil mimo jiné jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice (2010 až 2014) nebo investiční ředitel slovenské Národní dálniční společnosti (2014 až 2016).
Vystudoval někdejší Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině, kde získal i titul kandidáta věd (dnešní Ph.D.), v roce 2004 dokončil program MBA na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze. Původní profesí strojař začínal v žilinském vývojovém a zkušebním podniku ZVU VURAL, po listopadu 1989 působil jako broker na akciovém trhu. Na přelomu století se poprvé dostal do vedení Inženýrských staveb Košice, kde působil nejprve dva roky, aby se později do čela firmy vrátil.
Pavol Kováčik (narozen 12. října 1962) řadu let působil během své kariéry také v České republice, koncem 90. let mimo jiné zasedal v představenstvu společností Pozemní stavby Zlín nebo pražského Armabetonu, kde byl v letech 1999 až 2000 i předsedou představenstva. Poté krátce působil ve zbrojním průmyslu, a to jako předseda představenstva společnosti Zbrojovka Brno Arms. Počet firem, v jejich orgánech zasedal, je ale podle obchodního rejstříku ještě mnohem vyšší.
V minulosti Kováčik působil také jako prezident Svazu stavebních podnikatelů Slovenska, od roku 2012 pak zasedá v představenstvu Slovensko-České obchodní komory.
Kroupa: Vysílal jsem signály, že jsem unavený
Kroupa pro ČT uvedl, že své odvolání čekal. „Signalizoval jsem už bývalému ministrovi Ťokovi, že jsem unavený a že bych byl rád, kdybychom se bavili o tom, jak dál pokračovat. S ministrem Kremlíkem se známe. Odešel jsem po vzájemné domluvě,“ uvedl Kroupa.
Řekl také, že ho chce ministr Kremlík v resortu udržet. „Vážím si toho, že mi ministr nabídl jak funkci na ministerstvu, tak v těch supervizorských záležitostech. Ale momentálně sleduju spíš to, že se potřebuju dostat do rozumného zdravotního stavu a psychické pohody. Dám si dva měsíce dovolenou a pak popřemýšlím, co dál,“ řekl ČT Kroupa s tím, že by rád „zkusil své štěstí v soukromé sféře“. Funkci náměstka mu ministr nenabídl, dodal.
Za svůj úspěch považuje stabilizování ŘSD a výstavbu dálnic. Odmítá, že by se za jeho vedení málo stavělo. „Když vidíte, kolik je toho rozestavěno, tak se nedá mluvit o selhání,“ prohlásil. Věří, že nové vedení ŘSD bude v jeho práci pokračovat.
Kroupovi se vyčítaly loňské kolony na D1
Kováčik dosud působil jako předseda dozorčí rady SFDI a na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4. V minulosti působil také jako investiční ředitel Národní dálniční společnosti na Slovensku nebo jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice.
Kroupa byl v čele ŘSD od prosince 2014. V posledních měsících byl veřejností kritizován kvůli tempu výstavby a modernizace tuzemských dálnic. Vyčítána mu byla také situace v prosinci loňského roku, kdy se kvůli zpoždění modernizace dálnice D1 a hustému sněžení tvořily na páteřní dálnici mnohahodinové kolony.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák označil Kroupu za „velmi dobrého odborníka, který najde ve kterékoliv stavební firmě nebo na ministerstvu vynikající uplatnění“. „Podařilo se mu stabilizovat ŘSD. Ředitelství odvádělo solidní odbornou práci, zdržení staveb jde na vrub legislativě a úřadům,“ prohlásil Hanák.
S tím souhlasí i redaktor serveru zdopravy.cz Jan Sůra. „Kroupa vrátil ŘSD čest a stabilitu. Neprojevoval náklonnost k žádné politické straně. Ve funkci se udržel dlouho, to bylo dané tím, že měl důvěru ministra Ťoka, který rovněž sloužil dlouho,“ upozornil Sůra.
Jan Kroupa vystudoval stavební fakultu ČVUT a na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nastoupil ještě během studia v roce 2004, kdy měl na starost přípravu a realizaci staveb Závodu Praha, včetně modernizace dálnice D1. Od 10. ledna 2012 byl pak jmenován vedoucím úseku výstavby dálnic na Závodu Praha a od prvního října téhož roku se stal ředitelem Závodu Praha. Generálním ředitelem ŘSD byl od 10. prosince 2014 do 3. května 2019, kdy ho odvolal ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Kremlík se stal ministrem 30. dubna, v čele resortu vystřídal Dana Ťoka (za ANO). Za své priority označil při nástupu do funkce například zlepšení organizace provozu na dálnicích tak, aby se zmenšily kolony při nehodách. Kremlík také uvedl, že chce zajistit peníze pro Státní fond dopravní infrastruktury a chce pokročit s přípravou vysokorychlostních tratí i železniční tratě na pražské letiště. Za úkol číslo jedna si nový ministr dopravy vytyčil zrychlení přípravy a výstavby klíčové dopravní infrastruktury.
V Česku je rozestavěno 39 úseků dálnic a silnic první třídy. Jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V Česku je v současnosti zprovozněno 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů silnic první třídy.