Kandidáti na nové ministry po poledni vyrazili na zámek v Lánech. Prezident Miloš Zeman nejprve přijal Vladimíra Kremlíka, který má vést ministerstvo dopravy. Po Kremlíkovi za hlavou státu zamířil Karel Havlíček, který by měl převzít resort průmyslu a obchodu. Oba do své vlády navrhl premiér Andrej Babiš (ANO). Prezident ministry jmenuje 30. dubna na Pražském hradě.
Kandidáti na ministry v Lánech. Prezident Zeman jmenuje Kremlíka a Havlíčka 30. dubna
Kremlík ocenil přátelskou atmosféru, která podle něj na jednání panovala. Pochválil také Zemanův „hluboký vhled“ do problematiky resortu.
Budoucí ministr na tiskové konferenci oznámil své priority. V oblasti silniční dopravy hodlá přijít se zjednodušením a zefektivněním legislativy v otázce povolování liniových staveb a zrychlením přípravy a výstavby dálnic.
Kremlík se zaměří se také na flexibilnější reakce na mimořádné situace. „Pokud bude vyžadována legislativní změna, samozřejmě ji budu iniciovat,“ podotkl. Se Zemanem mluvil i o mýtném. Za svou prioritu označil i zabezpečení kontinuity přechodu na mýto po 1. lednu 2020.
Co se týče železnize, budoucí ministr chce zajistit bezodkladnou rekonstrukci drážních budov, které jsou ve špatném stavu, případně prázné budovy nabídnout veřejnosti, především státní správě.
Prioritou je pro Kremlíka také trať z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště i vznik vysokorychlostních tratí. „Chci se zasadit o to, aby někeré trasy byly do konce volebního období alespoň vytyčeny,“ sdělil budoucí ministr.
Kremlík: Chci navázat na Ťoka
Krom toho Kremlík hovořil o alternativních zdrojích financování pro dopravní stavby, zmínil spolupráci s Evropskou investiční bankou či Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou. Upozornil také na PPP projekty, které jsou financovány soukromníky, od nichž si stát stavby pronajímá.
V následujících dnech se chce Kremlík detailně seznámit s fungováním ministerstva dopravy. Tento týden se setká s odcházejícím šéfem resortu Danem Ťokem (za ANO), kterého pochválil, že pokročil s přípravou staveb. Kremlík zdůraznil, že Ťok byl zatím vůbec nejdéle sloužícím ministrem dopravy, a sdělil, že na něj chce navázat.
Působení za Řebíčka
Advokát Vladimír Kremlík se na ministerstvo dopravy vrací po dvanácti letech. Za ministra Aleše Řebíčka (ODS) vedl právní úsek. Zasedal také v dozorčí radě Letiště Praha nebo ve správní radě společnosti ČD Cargo. Do čela resortu teď přichází z pozice náměstka Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
„Pan Kremlík měl prověrku na tajné. To nemá kdokoliv. Znamená to, že je čistý,“ míní Babiš. Na Kremlíkovi ocenil, že je pracovitý a dlouhodobě se pohybuje ve státní správě. „Myslím, že bude mít tah na branku a může věci posunout,“ slibuje si premiér.
Havlíček chce zlevnit data
Havlíček po schůzce se Zemanem řekl, že na zhruba hodinové schůzce hovořili o prioritách, které ho v resortu čekají. Budoucí ministr zmínil řešení energetické koncepce ČR, snižování cen mobilních dat nebo podporu podnikatelů. Chtěl by také restrukturalizovat agentury, které podporují český export.
Havlíček po schůzce se Zemanem novinářům řekl, že při zhruba hodinovém jednání hovořili o prioritách, které ho v úřadu čekají. Zmínil přitom řešení energetické koncepce nebo snižování cen mobilních dat. Právě kvůli přístupu k řešení cen dat byla kritizována dosavadní ministryně průmyslu Marta Nováková (za ANO).
„Je to jedna z priorit. Je naprosto nepřípustné, aby Česká republika byla v situaci, kdy za data platíme jedny z nejvyšších cen v Evropě,“ řekl Havlíček. Ke zlevnění dat jsou podle něj nutné tři kroky - usnadnění přechodu mezi operátory, úprava pravidel pro velkoobchodní ceny pro takzvané virtuální operátory a příchod čtvrtého plnohodnotného operátora na český trh.
Pro aukci frekvencí, ve které by čtvrtý operátor mohl přijít, bude podle Havlíčka klíčové nastavit podmínky tak, aby to pro nového hráče na českém trhu bylo zajímavé.
Havlíček by také chtěl restrukturalizovat agentury, které podporují český export. Hodlá spojit aktivity českých exportních zastoupení, jako jsou CzechTrade, CzechInvest, CzechTourism i české ambasády. Slibuje si od toho, že podnikatelé budou mít „komfortní servis z jednoho místa“ a že stát ušetří. Chtěl by například umístit CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism v Praze do jedné moderní a dobře dostupné budovy.
Důvěru premiéra si Havlíček získal coby místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Přišel mimo jiné s projektem Česká republika - Země pro budoucnost. „Chceme propagovat Českou republiku jako zemi kreativních a inovativních lidí,“ vystihl Babiš projekt, který Havlíček připravil.
Opozice klade otázky
Babišovu personální politiku zkritizoval předseda ODS Petr Fiala. „Na ministerstvo dopravy posílá Andrej Babiš člověka, jehož názory nikdo nezná, na ministerstvo průmyslu a obchodu zase člověka, který už léta říká to, co si premiér přeje slyšet,“ uvedl v tiskové zprávě. Oba ministři by podle ODS měli odpovědět na několik otázek.
Po Kremlíkovi chtějí občanští demokraté například vědět, jak rozhodne o zpoplatnění nebo nezpoplatnění 900 kilometrů silnic 1. třídy, kdy bude zavedena elektronická dálniční známka, jak plánuje zrychlit přípravu staveb a kdy bude dokončena oprava dálnice D1. Na Havlíčka směřuje ODS otázky týkající se těžby lithia nebo výběru dodavatele nového jaderného bloku.