Připravovaná změna bodového systému chce přísněji trestat řidiče. Otázka je, kdy začne platit

Bodový systém by se mohl změnit (zdroj: ČT24)

Bodový systém by se mohl po více než deseti letech měnit. Škála bodových trestů se má zúžit na dvě skupiny čtyř- a šestibodových postihů, zpřísnit by se měly i některé pokuty, mimo jiné za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Ministerstvo dopravy tak chce společně s policií pomoci ke zklidnění provozu. Zda se ale změny skutečně podaří prosadit, není jisté.

Za konkrétními nehodami stojí zpravidla nepozornost, vysoká rychlost nebo nedodržení bezpečné vzdálenosti; při takových případech ročně umírají desítky lidí, současně ale jiné řidiče neodradí od rizikového chování. Podle úřadů by tak situaci mohla zlepšit chystaná změna stávajícího bodového systému.

Řada řidičů v současnosti nedodržuje například bezpečný odstup; doporučené pravidlo sice zní „dvě vteřiny“, podle pověřeného vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda tomu ale realita na tuzemských silnicích neodopovídá. 

Podle zvažované změny by osobní auta a kamiony musely při překročení rychlosti větší než 80, respektive 50 kilometrů v hodině dodržet minimální odstup: v prvním případě 30 a v druhém 50 metrů. V opačném případě by řidič dostal 4 body a pokutu (o její výši se ještě jedná).

Na dodržení správného rozestupu mají upozornit řidiče značky a s orientací pomůžou směrové sloupky. Dokumentace přestupku pak bude na policii. „Předpokládáme využití mobilních zařízení ve spojitosti s měřením rychlosti. Lze také využít stávající úseková měření rychlosti, kde by bylo možné doplnit modul, který by bezpečnou vzdálenost kontroloval,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Chystané změny v bodovém systému
Zdroj: ČT24
Značky upozorňující řidiče na bezpečný odstup
Zdroj: ČT24

Podobná sankce – tedy 4 body a pokuta 2500 korun – by měla být za telefonování nebo manipulaci s přístrojem během jízdy. „Nevěnování se řízení, které je mnohdy spojeno právě s tím, že řidič manipuluje s telefonem, vede k tragickým dopravním nehodám a je to nejčastější příčina všech nehod,“ zdůvodňuje Lerch.

Předně chceme výrazněji trestat piráty silnic, na druhé straně, když někdo udělá bagatelní přestupek, tak abychom ho příliš nehonili.
Dan Ťok

Stávající systém funguje téměř třináct let a přestupky rozděluje do pěti kategorií, kdy nejtvrdší postih ve výši sedmi bodů je za řízení pod vlivem alkoholu nebo ujetí od nehody. Naopak nejmírněji sankcionuje držení mobilu.

Nově by měly existovat jen čtyř- a šestibodové tresty. Pokud tak například řidič projede dvakrát na červenou, přijde o řidičský průkaz.

Čekání na Ťoka

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) má obrysy nového bodového systému hotové už skoro dva roky. Poprvé o něm mluvil, když jako ministr dopravy seděl ve vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD) a po loňských volbách ho chtěl předat novému šéfovi resortu.

Tím se ovšem nakonec stal znovu on sám a kritici tvrdí, že bodový systém je i tak stále v nedohlednu. „Ťokův návrh nového bodového systému je nový Yeti v České politice. Nejenom on o něm dlouho mluví, ale nikdo ho ještě neviděl,“ uvedl k tomu člen podvýboru pro dopravu Jan Bauer (ODS).

Část sněmovní opozice je nicméně smířlivější. „Pokud odklady, které zažíváme, povedou ke kvalitnějšímu návrhu, myslím, že je lze omluvit,“ konstatuje místopředseda podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti).

obrázek
Zdroj: ČT24

Drobná nehoda bez policie

Ministr dopravy chtěl jen drobně upravit návrh z konce minulého volebního období a podat jej jako poslanecký, aby se vyhnul právě meziresortnímu připomínkovému řízení, což mělo projednávání urychlit. Nakonec se ale rozhodl pro klasické projednávání. „Chtěl jsem se vyhnout kritice v Parlamentu,“ vysvětluje Ťok.

Resort nyní dolaďuje v návrhu poslední detaily a do konce měsíce by ho měl poslat do meziresortního řízení. Nebude ale obsahovat jen změny v trestání řidičů. „Můj úřad přidává ještě další věci, které by měly pomoci provozu. Například, že nemusíte čekat na policii, když je to jen malá nehoda. Nebo je tam také odbočování na červenou a další věci,“ dodává.

Podle dalšího člena podvýboru pro dopravu Roman Onderky (ČSSD) se vzhledem k tomu, že každý je účastníkem silničního provozu a tedy každý taky „odborník“, dá očekávat velká diskuze. Novelu musí projednat vláda i obě komory Parlamentu. Platit by mohla začít na začátku příštího roku.