Některé děti neumějí držet tužku. Co se nenaučí ve školce, to pak dohánějí těžko, varují učitelky

Události: Některé děti neumějí držet tužku (zdroj: ČT24)

Některé děti mají problém se správným držením tužky. Tuto dovednost by si přitom měly odnést už z mateřské školy. I když školky podle inspekce grafomotorická cvičení do vzdělávacích aktivit zařazují, spoustu dětí to naučit nezvládnou.

Děti kvůli správnému držení tužky musí procvičovat prsty a uvolňovat zápěstí. Pak třeba navlékají korálky, vystřihují nebo si hrají s barevným pískem.

Některé děti držet tužku umí, jiným to ale dělá velké potíže a učitelky je musí často opravovat. Aby si děti správné rozložení prstů zapamatovaly, používají pomůcku: „Uděláme postýlku, na tu položíme tužku, dáme jí polštářek a přikryjeme peřinkou,“ popisuje metodu učitelka.

„Pokud už ve třech letech získají špatný návyk a nepodaří se nám ho ve školce odstranit, tak se to pak ve škole už odstraňuje těžko, většinou už vůbec ne,“ říká ředitelka Mateřské školy Socháňova v pražských Řepích Dana Kadlečková.

Správné a špatné držení tužky
Zdroj: ČT24

Podle inspekce nemají ve školce na děti čas

Dětí, které se ve školce nenaučí správně držet tužku, podle inspektorů už několik let přibývá. „Je to jev, který je v mateřských školách problematičtější už delší dobu,“ říká náměstek České školní inspekce Ondřej Andrys.

Podle inspekce je největší problém v tom, že mateřské školy jsou přeplněné a učitelky nemají čas se dětem individuálně věnovat. O nápravu se pak musí pokusit učitelky v základních školách. Jenže tam už by se měly děti učit psát, ne držet správně pero.

Některým pomůže cvičení, dalším třeba ergonomické pero, části dětí ale zlozvyky zůstávají. „Pořád to trénujeme, pořád to opravujeme, ale u někoho je to práce ještě na dlouho,“ podotýká učitelka první třídy Jana Kalinová.