Přísnější tresty pro opilé řidiče. Aby z nadšení politici zase nevystřízlivěli, obává se expert

Problém fatálních dopravních nehod způsobených na českých silnicích pod vlivem alkoholu je závažný, plány politiků na zpřísnění trestů pro řidiče s alkoholem v krvi proto dopravní expert Roman Budský vítá a chválí. Obává se ale, aby při schvalování nedošlo na vystřízlivění z prvotního nadšení. Podle psychologa Michala Waltra řada lidí alkohol za volantem zlehčuje, pak je tu ale část chronických řidičů pod vlivem, kteří na silnice vůbec nepatří.

Video 90’ ČT24 - Zpřísnění trestů v opilosti
video

Devadesátka: Přísnější tresty pro opilé řidiče jsou na místě

Po výrazném zpřísnění trestů za řízení v opilosti volají poslanci. Podle informací serveru iDnes.cz  by se legislativní změna měla v budoucnu týkat hlavně smrtelných nehod nebo opakovaného řízení pod vlivem alkoholu. Jen loni opilí šoféři způsobili přes čtyři tisíce havárií. Změna zákona by kromě vyšších trestů mohla zavést také doživotní odebrání řidičského průkazu.

Po nadšení vystřízlivění

„Pokud se to dotáhne do zdárného konce, pak je rozhodně pochvala na místě,“ kvituje záměr Roman Budský ze sdružení Bezpečně na silnicích. Na závažnost dlouhodobého problému poukazuje smutnou statistikou, podle které každou desátou smrt na silnicích od roku 1993 má na svědomí řidič pod vlivem alkoholu.

Ohledně chvályhodných záměrů na politické scéně je ale podle jeho slov na místě zdravá skepse. „Tady u nás je vždycky takové to maximální projektové nadšení a pak následuje fáze realizačního vystřízlivění,“ poznamenal s nadsázkou Roman Budský v Devadesátce ČT24. Předpokládá, že cesta ke konkrétnímu opatření ještě nějakou chvíli potrvá.

Ovšem fakt, že k současným plánům se kloní řada sněmovních stran a hnutí, podle něj naznačuje, že by nakonec mohlo výraznější trestání alkoholu za volantem projít. Poukázal na to, že obětmi nejsou jen mrtví a zranění, kterých od roku 1993 do konce loňského roku bylo v součtu necelých 18 tisíc lidí. „Ale ti lidé měli i řadu blízkých, pro které to znamenalo a znamená také doživotní následky,“ dodal. Rovněž zmínil, že tyto nehody stojí ročně zhruba tři miliardy korun.

Většina řídí pod vlivem alkoholu z lehkomyslnosti. Pak jsou tu „recidivisté“

Dopravní psycholog Michal Walter na základě své zkušenosti soudí, že mezi hříšníky na silnicích převažují ti „lehkomyslní“, kteří zaparkují auto poblíž restaurace, odkud už pod vlivem alkoholu odjíždějí domů. „Často situaci podcení, když říkají, že je to jen kousek, pár metrů nebo kilometrů a je noc, tak to nějak přejedeme,“ přibližuje dopravní psycholog.

Nehody pod vlivem alkoholu v 1. pololetí 2018
Zdroj: ČT24

Zmiňuje ale také menší skupinu řidičů v rámci své klientely, kteří opakovaně řídí s alkoholem v krvi a dopouští se vážných přestupků. „Těm by se podle mého názoru měla věnovat zvýšená pozornost,“ zdůrazňuje Walter.

Tolerance do chvíle, než zemře někdo blízký

Roman Budský akcentoval nadměrnou toleranci k pití v Česku. Odjezdy podnapilých řidičů z večírků a restaurací se pak dějí s vědomím jejich spolustolovníků. „Tito lidé takové jednání tolerují, někteří dokonce i obdivují,“ poznamenává dopravní expert.

Zároveň ale poukazuje na to, že takový tolerantní až obdivný postoj se radikálně mění ve chvíli, kdy do života těchto lidí zasáhne tragédie způsobená opilým řidičem. Pak se dovolávají státu a policejní důslednosti.

V zemích s dlouhodobě nízkým počtem nehod s vlivem alkoholu totiž na rozdíl od Česka funguje to, že řízení po požití alkoholického nápoje se společensky neakceptuje. „Tito lidé pak ani nebývají na večírky zváni, protože jsou považováni za nebezpečné,“ zdůraznil Budský.