Šéf ŘSD Kroupa: Dálnice D1 je tak vytížená, že se kolonám nedá zabránit

Události, komentáře: Opravuje se 50 kilometrů dálnice D1 (zdroj: ČT24)

Dálnice D1, která má cestu lidem na prázdniny ulehčit, jim ji spíš ztěžuje. V současnosti se opravuje přes padesát kilometrů, nepříjemná zdržení v kolonách ještě umocňuje vlna veder. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy, jenž byl hostem Událostí, komentářů, se s opravami zbytečně neotálí; na dálnicích ale neustále roste provoz, jenž průjezdnost komplikuje.

„Jsme hrozně neradi, že řidiči stojí v kolonách. Snažili jsme se opravy vymyslet tak, abychom řidiče výrazně neomezili. Intenzita na dálnicích je ale dnes tak obrovská, že jakýkoliv zásah kolony vyvolává,“ řekl generální ředitel ŘSD Kroupa.

Ředitelství silnic a dálnic ani neuvažuje o mimořádném režimu, který by třeba na čas umožnil snazší průjezd kritickými místy. „Ať je počasí jakékoliv, smlouvy platí a jejich součástí jsou harmonogramy. Tvrdší je teď kontrola technických norem. Teplota může ovlivňovat kvalitu,“ doplnil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Kovářová ze Starostů navrhuje finanční bonus za včasnou práci

Podle členky sněmovního podvýboru pro dopravu a místopředsedkyně Starostů Věry Kovářové by ŘSD mělo více kontrolovat stavitele a také je lépe motivovat, aby zakázky dokončili včas, nebo dokonce s předstihem.

„Víme, že někde firmy pracují dobře, ale jinde se oprava zpožďuje, řidiči stojí v kolonách a vidí, že na úseku nikdo nepracuje. Pokud by ředitelství coby investor více kontrolovalo stavebníky nebo jim nabídlo bonus za dřívější ukončení prací, snažili by se více. Rozhodně by se to vyplatilo, i kdyby to stálo víc,“ navrhla Kovářová.

Kroupa: Tempo prací blokují hygienické limity

Kroupa místo zvýšení kontrol oceňuje možnost vytvořit černou listinu nespolehlivých dodavatelů, kteří nemají dálnice opravovat. „Poslanci už umožnili v rámci zákona vytvářet takový blacklist. Pokud firmy nestaví kvalitně, ať pro stát nepracují. Sankce za průtahy máme a poměrně bolí, práce na silnicích kontrolujeme kvalitně, debata o výhodnosti a bonusech je ale obšírnější,“ reagoval Kroupa.

Práce na modernizaci dálnice D1 podle něj komplikuje i to, že prochází zastavěnou oblastí. Kvůli hygienickým limitům, které omezují míru hluku, proto není možné na některých úsecích pracovat v noci. Podle Kovářové by tento problém mohla vyřešit dohoda s místními starosty. „Je třeba jim vysvětlit, že bourání několik nocí po sobě může zamezit tomu, aby oprava trvala celé týdny,“ navrhuje Kovářová.

Podle ní by kolonám v budoucnu zabránilo i to, kdyby stát investoval do opravy silnic ne v době hospodářského růstu, ale ve chvíli, kdy bude vyšší nezaměstnanost a stavební firmy snadněji najdou dělníky. Práce by pak podle Kovářové pokračovaly rychleji.

Celý rozhovor s Věrou Kovářovou a Janem Kroupou si můžete poslechnout ve videu.