Ve věku 98 let zemřel Miroslav Liškutín, jeden ze dvou posledních československých stíhacích pilotů účastnících se za druhé světové války bitev v řadách britské RAF. Posledním českým pilotem, který za druhé světové války usedl v britské RAF do kokpitu stíhacího letounu, je dnešním dnem pouze Emil Boček, jenž v neděli oslaví 95. narozeniny.
Zemřel válečný hrdina Miroslav Liškutín, jeden z posledních pilotů, kteří létali s RAF
O úmrtí válečného hrdiny Miroslava Liškutína, který dlouhodobě žil ve Velké Británii, na Twitteru informovala Armáda ČR. „Dnes zemřel brigádní generál v. v. (ve výslužbě) Miroslav Liškutín. Hrdina, který se od roku 1940 v Anglii účastnil bojů, během kterých uskutečnil 131 letů nad nepřátelská území a nalétal 465 bojových hodin,“ uvedla armáda.
Náčelník generálního štábu Josef Bečvář doplnil, že zprávu přijal s upřímným zármutkem. „Armáda ČR ztrácí v jeho osobě významnou postavu druhé světové války – příslušníka 312. a 313. československé stíhací perutě ve Velké Británii. Čest jeho památce,“ dodal Bečvář. Loni prezident Miloš Zeman za hrdinství povýšil Liškutína do generálské hodnosti.
Z okupovaného Československa odešel v dubnu 1939 přes Polsko, Švédsko a Velkou Británii do Francie, kde vstoupil do cizinecké legie, se kterou byl vyslán na šestiměsíční výcvik do Afriky.
Po pádu Francie se dostal do Velké Británie, kde dokončil výcvik stíhacího pilota a od srpna 1941 létal u 145. britské perutě RAF. Později byl převelen k 312. československé stíhací peruti RAF a v květnu 1945 k 313. československé stíhací peruti RAF.
Nalétal 465 operačních hodin a asi 130 letů nad nepřátelským územím, čímž se zařadil mezi jedny z nejvíce bojově nasazených českých stíhacích pilotů během druhé světové války. „Pro mne to bylo jako zametání, bylo to mojí povinností jít tam a sestřelit,“ vzpomínal později na bojové nasazení.
Sestřel se mu podařil přinejmenším u jednoho nacistického letadla a rakety V1, další pak poškodil. V Den D byl pravděpodobně prvním spojeneckým pilotem, který přistál na osvobozené francouzské půdě, protože byl zasažen německou protiletadlovu střelbou.
Komunisté považovali Miroslava Liškutína za nepřítele a po převratu v roce 1948 musel z Československa znovu utíkat. Vrátil se zpátky do Británie. Válečný hrdina měl tehdy s anglickou manželkou dvě malé děti.
„Na počátku to bylo docela traumatické. Moje máma se musela po návratu do Anglie hlásit každý týden na policii, vlastně jako cizinec. Táta musel hledat práci, takže šel sbírat třešně,“ vzpomíná syn Miloš Liškutín.
Po smrti Miroslava Liškutína zůstává posledním českým pilotem, který za druhé světové války usedl v britské RAF do kokpitu stíhacího letounu, Emil Boček. Ten v neděli oslaví 95. narozeniny.