Pokřivené a vzpřímené. Bolesti zad a problémy s páteří trápí i děti

Lékaři i fyzioterapeuti mluví o bolesti zad a problémech s páteří jako o epidemii moderní společnosti. Stále častěji se přitom setkávají i s dětskými pacienty. Na nejmenší se proto zaměřuje nová preventivní kampaň nazvaná Pokřivení a vzpřímení.

Video Události
video

Bolesti zad a problémy s páteří trápí i děti

Nejčastější příčiny bolestí zad jsou notoricky známé: sedavý způsob života, nedostatek pohybu, setrvávání v jedné poloze, nesprávné sezení, hrbení se nad mobilním telefonem nebo u počítače. „Stereotypy jsou špatně zažité už od školy, už na základní škole můžeme pozorovat, že děti sedí špatně,“ říká fyzioterapeutka Klára Nechvátalová.

Signálem může být bolest hlavy

Špatné sezení se projevuje vysouváním brady dopředu, hrbením nebo choulením se do židle. Velmi škodlivý, ale bohužel také častý je sed s nohou přes nohu. „Dlouho setrváváme v povolených pozicích, které jsou našemu tělu nepřirozené,“ upozorňuje fyzioterapeutka Magdaléna Juranová. Správné držení těla má být podle lékařů vyrovnané a napřímené.

Výsledkem špatného držení těla mohou být nejen bolesti zad, ale také hlavy. Rodiny tráví hodiny u specialistů, kteří se marně snaží najít příčinu obtíží. „Dítě projde veškerými vyšetřeními všech možných testů a zobrazovacích metod. A dojdou k názoru, že nevědí, co s ním je,“ říká metodička rehabilitační medicíny Eva Nováková.

Hlavně pohyb

Pokud se zpočátku drobné obtíže zanedbají, pokračují a zhoršují se. Pravidelné nesprávné sezení způsobuje kromě nepříjemných bolestí v oblasti krku, hrudníku, beder nebo končetin dokonce i vážnější problémy, jako je posun obratle či výhřez meziobratlové ploténky.

Na prevenci podobných obtíží u dětí se zaměřila nová preventivní kampaň Pokřivení a vzpřímení. Animovaný film vypráví o dvou pravěkých kmenech, v jednom jsou lidé pokřivení, v druhém vzpřímení. Hlavním poselství je jasné: o zdraví zad je třeba pečovat.

Pomoci může rehabilitační cvičení, ideálně pod odborným dohledem. Nejlepší prevencí pak je dostatek pohybu. Dětem, které tráví den ve školních lavicích nebo před počítačem, i dospělým se sedavým zaměstnáním může pomoci provádění několika jednoduchých protahujících cvičení v průběhu celého dne.