Stotřicítkou a jako v bavlnce. U Meziříčí skončila oprava devátého úseku D1

Studio 6: Průjezdná dálnice před víkendem (zdroj: ČT24)

Devátý úsek dálnice D1 má za sebou kompletní modernizaci. Jde o sedm kilometrů mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, kde začaly práce počátkem září 2015. Na dalších místech, kde práce ještě pokračují, se pak již dělníci ve velkém připravují na zimu. Na jaře totiž mají práce ještě pokračovat na čtyřech již rozkopaných úsecích.

Podobně jako v osmi předchozích případech proběhlo mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, tj. 134. a 141. kilometrem dálnice D1, malé kouzlo – z tankodromu se stala docela příjemná dálnice.

Jinými slovy došlo během dvouleté modernizace k rozšíření obou jízdních pásů o 75 centimetrů, dělníci kompletně vyměnili cementobetonový povrch vozovky a také mosty – na kterých je ovšem asfaltový povrch.

Jak ráno připomněla redaktorka ČT Veronika Kynčlová, ještě ve středu večer panoval před Velkým Meziříčím čilý ruch, kvůli změnám značení se jezdilo v každém směru pouze jedním pruhem. Ve čtvrtek ráno však již žádné omezení nezůstalo, dálnice byla plně průjezdná celkem čtyřmi pruhy a plnou rychlostí.

Mezi Měřínem a Velkým Meziříčím je i jedna z proslulých vzácností „déjedničky“ – úsek, který může posloužit jako vzletová a přistávací plocha pro letadla. Ta zůstala zachována, řidiči ji poznají jednak podle toho, že jde o dlouhý zcela rovný úsek, který se však liší i tím, že nemá travnatý dělící pás a dálniční těleso je betonové v celé šíři.

Na dvou místech hotovo, na čtyřech se bude po zimě pokračovat

Úsek Měřín – Velké Meziříčí, jehož oprava stála přes miliardu korun, je druhou letos zcela dokončenou částí D1. Mezi Psáři a Souticemi na Benešovsku jezdí auta již od konce října. Hotová je také oprava mostu u Ostrovačic. Nicméně komplexní oprava samotné dálnice u Ostrovačic teprve začne, jde o jeden z pětice posledních úseků, kde ještě ani nezačalo výběrové řízení.

Na dalších čtyřech místech naopak práce již začaly, ale ještě neskončily a dělníci je nyní připravují na zimu. I v příštím roce musí řidiči počítat s omezeními v úsecích Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice, Jihlava – Velký Beranov a Velké Meziříčí – Lhotka. U Šternova přitom vypukne zima naplno až 13. prosince, mezi Hořicemi a Koberovicemi jsou omezení naplánovaná do konce příštího týdne a mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou by měla zimní přestávka začít v sobotu.

  • Ostředek (34. km) – Šternov (41. km): listopad 2018
  • Hořice (75. km) – Koberovice (81. km): listopad 2018
  • Jihlava (112. km) – Velký Beranov (119. km): červenec 2018
  • Velké Meziříčí-východ (146. km) – Lhotka (153. km): červenec 2018

V úseku Jihlava – Velký Beranov již žádné práce neprobíhají. Jde přitom o úsek, kde není stát spokojen s odvedenou prací a již odvedenou práci reklamoval. „Necháme firmu znovu udělat betony. Ty prostě nejsou kvalitní a my tady budeme jako striktní investor trvat na tom, že dostaneme kvalitní práci,“ řekl již dříve v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO).

V příštím roce se modernizace dotkne celkem osmi úseků, ke čtyřem rozpracovaným by měly přibýt i čtyři, kde opravy teprve začnou. „Přesné termíny zahájení budou záviset na průběhu výběrových řízení a na případném napadání stavebních povolení,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Připomněl tak námitky spolku Děti Země, se kterými se v některých případech stále nevypořádaly stavební úřady. Například vydání stavebního povolení pro úsek Mirošovice–Hvězdonice, kde by měla modernizace začít v příštím roce, trvalo dva roky. Děti Země však ani pak nebyly spokojeny s tím, jak se stát vypořádal s jejich výhradami, a podaly proti rozhodnutí rozklad.

„Především namítáme zbytečnou výsadbu místně nepůvodních druhů rostlin na dálnici D1, dále absenci výjimky k zásahu do biotopů cenných druhů organismů a také všechna závazná stanoviska,“ zdůvodnil předseda spolku Miroslav Patrik.

Čtyři roky pryč, tři zbývají. Hotová je necelá polovina

Modernizace dálnice D1 probíhá od května 2013. Týká se části dálnice mezi středočeskými Mirošovicemi a jihomoravskou Kývalkou, která je rozdělená do 20 stavebních úseků, samostatně pak figuruje ještě most Šmejkalka. Oprava každého úseku trvá zhruba dva roky a zatím je – včetně čerstvě ukončené stavby u Velkého Meziříčí – hotových devět, tedy necelá polovina.

Modernizace by měla skončit v roce 2020, Ředitelství silnic a dálnic přitom počítá s tím, že nyní již půjde vše rychleji, než tomu bylo zpočátku, kdy se zhruba po roce příprava dalších staveb zasekla a místo čtyř úseků probíhaly práce pouze na dvou.