Více vlaků do Plzně i Brna. Nový jízdní řád bude ve znamení západních expresů a rozmachu Regiojetu

Zásadní proměna železničního spojení z Prahy do západních Čech a také rozšíření provozu Regiojetu mezi Prahou, Brnem a Břeclaví jsou největší novinky, které v prosinci přinese nový železniční jízdní řád. Správa železniční dopravní cesty již vydala jeho definitivní verzi, která se mírně liší od předcházejících návrhů a měla by již plně odpovídat tomu, jak budou vlaky v prosinci a téměř celý příští rok skutečně jezdit.

  • nyní (JŘ 2017):
  • 2 páry Supercity (bez zastávky, jízdní doba 1:24)
  • 18 párů EC/Ex/rychlíků (3 až 4 zastávky, jízdní doba 1:37)
  •  
  • od prosince (JŘ 2018):
  • 16 párů expresů (bez zastávky, jízdní doba 1:25)
  • 15 párů rychlíků (5 zastávek, jízdní doba 1:42)

Z Prahy do Plzně sice jezdí expresní vlaky od roku 2010, ale dosud neexistoval faktický rozdíl mezi nimi a běžnými rychlíky – stavěly ve stejných stanicích, cesta jim trvala stejnou dobu. Lišily se jen tím, že pokračovaly do Bavorska, zatímco rychlíky jezdily z Plzně jen do Chebu či Klatov.

S novým jízdním řádem přijde zásadní změna. Po třinácti letech se vrátí vlaky, které pojedou z Prahy do Plzně bez jediné zastávky. Jezdit budou téměř každou hodinu a střídavě pokračovat do Mnichova a Chebu. Zatímco přímých spojů do Chebu bude napřesrok podobně jako letos, přímých spojů do Mnichova bude sedm denně, zatím jsou pouze čtyři.

  • Součástí Západních expresů budou také dva spoje s jednotkou Pendolino. Ty však – na rozdíl od současnosti – již nebudou mezi Prahou a Plzní příplatkové.
  • Dosud bylo nutné kupovat si k cestě Pendolinem do Plzně místenku, až mezi Plzní a Chebem bylo možné cestovat bez ní. Nově bude bez povinné rezervace celá trasa Praha–Cheb.
  • Obě Pendolina ale budou nadále výchozí již z Ostravy resp. Bohumína a mezi Bohumínem a Prahou povinná rezervace zůstává.

Jízdní doba expresů mezi Prahou a Plzní bude hodina a 25 minut (ze Smíchova hodina a 18 minut), tedy o deset minut kratší než je tomu u současných rychlíků.

Klasické rychlíky ovšem budou z Prahy do západních Čech jezdit i nadále, část z nich ale bude končit již v Plzni, část pojede do Klatov či Železné Rudy a půjde spíše o doplněk k expresům než o páteř dopravy, jak je tomu dnes. Rychlíkům se jízdní doba Praha–Plzeň naopak prodlouží na hodinu a 42 minut a všechny budou zastavovat v Berouně, Zdicích, Hořovicích, Kařezu i Rokycanech. Koncem příštího roku by se potom měla jízdní doba všech vlaků mezi Prahou a Plzní zkrátit zhruba o deset minut, což umožní přeložka trati mezi Rokycany a krajským městem.

Další novinka: Dálkové vlaky mění jména

Dráhy s novým jízdním řádem výrazně změní způsob pojmenování dálkových vlaků, kdy v mnoha případech místo jednotlivých spojů ponese jméno celá linka. U nových expresů z Prahy do Plzně a dále do Chebu či Bavorska půjde o název Západní expres – ten kdysi patřil slavnému vlaku Praha–Paříž, který patřil k hrstce těch, které překračovaly železnou oponu.

„V Západních expresech z Prahy přes Plzeň do Chebu nabídneme také větší pohodlí, když do nich nasadíme modernizované vagóny. V těchto spojích nabídneme například i dětské kino pro nejmenší cestující. Lepší vozy přislíbil také náš německý partner pro vlaky, které spojí Prahu s Domažlicemi,“ dodává Michal Štěpán z vedení Českých drah.

V novém jízdním řádu nabídneme moderní komfortní vozy na 15 z 21 linek na hlavních elektrifikovaných tratích. Vedle expresních linek vypravíme v novém jízdním řádu modernizované vagóny také na šest klasických rychlíkových linek a u několika dalších tras zařazujeme postupně další jednotlivé moderní vozy.
Michal Štěpán
člen představenstva ČD

Regiojet do Brna každé dvě hodiny

  • 17 párů railjet/Eurocity
  • 9 párů RegioJet (od června 10 párů)

Druhou velkou změnou, kterou nový jízdní řád 2017/2018 přinese, bude výrazné posílení provozu žlutých vlaků mezi Prahou a Brnem. Zatím je možné s nimi cestovat mezi oběma městy třikrát denně, od prosince to bude možné až devětkrát denně. Regiojety by měly jezdit každé dvě hodiny, část spojů ale začne jezdit až na jaře. Některé spoje budou pokračovat do Vídně, další do Břeclavi a výhledově do Bratislavy. Zesílí tak tlak na České dráhy, které jezdí se svými railjety a vlaky Eurocity do obou měst, ačkoli jejich spoje pak ještě pokračují do Štýrského Hradce resp. Budapešti.

Oproti ostravské lince, kde si oba dopravci konkurují i tím, že jejich vlaky odjíždějí bezprostředně po sobě (např. dopolední Pendolino od prosince pojede v 9:42, Regiojet v 9:48), na brněnské lince bude situace méně napjatá. Regiojet bude odjíždět přesně v půlhodinovém odstupu od vlaků ČD (tj. ČD v 8:51 a 9:51 a Regiojet v 9:21).

RegioJet v Břeclavi
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Regiojet mezi Prahou a Břeclaví upustí od současného modelu střídavého zastavování v různých stanicích. Všechny vlaky s výjimkou posledního večerního (který zastaví i ve Svitavách či Blansku) obslouží kromě Prahy, Brna a Břeclavi už jenom Pardubice. V Brně budou všechny regiojety zastavovat kromě hlavního nádraží i v Židenicích. Nízký počet zastávek má Regiojetu pomoci zrychlit, takže bude rychlejší než konkurence. Zatímco vlaky ČD pojedou z Prahy do Brna 2 hodiny 29 minut, Regiojetu postačí 2 hodiny 25 minut.

  • České dráhy budou čelit zesílené konkurenci jednak prostřednictvím svých moderních souprav railjet, jednak prostřednictvím Metropolitanu.
  • Metropolitan bude dalším souhrnným názvem pro celou linku, konkrétně tu, která spojuje Prahu, Brno, Bratislavu a Budapešť. Kvalita souprav zůstane na podobné úrovni jako letos, převažovat budou modernizované velkoprostorové vozy s uspořádáním sedadel výhradně ve „čtyřkách“ a s charakteristickou dřevěnou policí na zavazadla uprostřed vagonu.
  • Součástí linky Metropolitan bude i několik vnitrostátních spojů, které by měly zlepšit dopravu v okrajových časech dne – v 19:51 a 21:09 pojedou z Prahy do Břeclavi a v 5:07 z Břeclavi do Prahy.
  • Vedle souhrnných pojmenování Západní expres (Praha–Cheb/Bavorsko) a Metropolitan (Praha–Budapešť) a déle již existujícího SC Pendolino (Praha–Ostrava) se od prosince objeví také názvy Jižní expres (Praha–Č. Budejovice–Linec) a Slovácký expres (Praha–Luhačovice).

Kromě Regiojetu čeká velký rozvoj také dalšího soukromého dopravce GW Train Regio. Od prosince převezme dopravu na šumavských lokálkách, tedy tratích, které míří ze srdce Šumavy (Nového Údolí resp. Černého Kříže) do Českých Budějovic, Číčenic a Strakonic. Leo Express potom zachová svých pět párů vlaků z Prahy do Slezska (Bohumína, popř. Karviné) včetně dvou, které pokračují na Slovensko a dvou na Uherskohradišťsko, zruší ale čtveřici spojů, které jezdí pouze mezi Starým Městem a Přerovem.

obrázek
Zdroj: ČT24

Do Vlárského průsmyku už jen dvakrát týdně

Po několika letech, kdy vlaků prakticky neubývalo, přinese nový jízdní řád výrazné omezení provozu na jedné trati, konkrétně z Bylnice do Vlárského průsmyku. Pokud nepočítáme dálkové expresy Arriva, které však v průsmyku nestaví, pojedou tam pouze dva vlaky týdně – páteční spěšný vlak z Brna a nedělní osobní z Bylnice.

Zlepšení naopak nastane v jižních Čechách mezi Strakonicemi a Horažďovicemi a po letech by se měly vrátit i osobní vlaky z Meziměstí do Polska, konkrétně mohou vyjet až čtyři páry vlaků do Valbřichu (dva z nich výchozí již z Adršpachu). Začnou ale jezdit až koncem dubna.

  • Po loňské destrukci sítě nočních vlaků v Německu, která se dotkla i spojů z Prahy do Švýcarska a do Porýní, pokračuje omezování noční železniční dopravy i letos. 
  • ČD budou místo dvou nočních vlaků Praha–Košice celoročně vypravovat už jenom jeden. Druhý pojede pouze o prázdninách, Vánocích a ve vybrané dny, kdy lze očekávat velký zájem cestujících.
  • Zanikne noční vlak Silesia, který vozí do Krakova ubytovací vagony z Prahy, Vídně a Budapešti. Noční spojení do Krakova však nezanikne, bude tam zajíždět spoj Chopin, jehož konečnou stanicí však zůstane Varšava. Jeho cesta se však prodlouží o dvě hodiny.
  • Noční vlak Metropol (Budapešť/Vídeň–Berlín) bude od prosince končit v Praze. Noční spojení Bratislavy a Berlína zanikne, z Vídně do Berlína bude noční vlak jezdit mimo české území.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 24 mminutami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 3 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 13 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 13 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
včera v 08:27
Načítání...