Obce se stále více snaží bránit kamionům. V Lipůvce lidé zazdívají okna

Události: Obce bojují proti nákladní dopravě (zdroj: ČT24)

Mýtné na komunikacích přináší peníze do státní kasy, od roku 2007 se z něj vybralo 77,5 miliard. Řada kamionů ale volí cestu po silnicích nižší třídy, obce, přes které projíždějí, se snaží přílivu těžkých nákladních aut bránit stále víc. Jedním z prvních míst, kde zákaz tranzitní nákladní dopravy v roce 2015 prosadili, bylo Velké Meziříčí. Jiné obce o podobnou možnost marně usilují.

Ve městě se po zákazu zlepšil provoz i stav silnic. Nákladní vozy podle průzkumu, který si Velké Meziříčí nechalo zpracovat, jezdí z Brna do Jihlavy a vyhýbají se mýtným branám na dálnici. Podle průzkumu to bylo až 650 aut denně.

O povolení umístit zákazové značky usilovalo město přes 5 let, povedlo se mu to v srpnu 2015 jako prvnímu městu na Vysočině.

Nebude tranzitní doprava, nebudou peníze na okruh

O podobném zákazu v červenci rozhodlo také vedení hlavního města Prahy. Nákladní auta nad 12 metrů podle schváleného návrhu nemají sjíždět z Pražského okruhu do centra. Nesměla by ani na Jižní a Štěrboholskou spojku, ani na Spořilovskou ulici.

Právě Spořilov nahrazuje nedokončenou jihovýchodní část okruhu. Jenže spojnice dálnice D1 a Jižní spojky tu zároveň lemuje obytnou zónu. Lidé si v tomto místě dlouhodobě stěžují na znečištění a hluk.

Alternativa mezi Spořilovem a Běchovicemi ale neexistuje. A ministerstvo dopravy upozorňuje na možný kolaps na středočeských silnicích. „Státní fond dopravní infrastruktury nyní financuje hlavnímu městu městský okruh, tedy právě ty části, které nahrazují okruh vnější. Tyto finance by určitě skončily ve chvíli, kdyby Praha odmítla dávat tuto část okruhu k dispozici pro tranzitní dopravu,“ vzkázal pražským radním mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Prodej domu, nebo zazdívání oken

Nadměrná zátěž z nákladní dopravy ničí silnici a domy také v okolí hlavního tahu z Brna do Svitav. Místostarostka Lipůvky Marcela Antonovičová (nestr. za KDU-ČSL) přiznala, že řada místních se snaží svůj dům v obci prodat. „Někteří to řeší dokonce i tím, že zazdí okna,“ uvádí.

Kamiony projíždějí přímo centrem několika obcí. Třeba v Lipůvce mají lidé ve špičce problém i přejít přes silnici. Denně tudy podle posledního sčítání Ředitelství silnic a dálnic projede až 18 tisíc aut, z toho jsou stovky kamionů. Protože by se doprava neměla kam přesunout, nemohou vystavit zákaz nákladní dopravě ani tady. Stále totiž chybí plánovaná dálnice D43.