České ženy přestávají kojit příliš brzy, je to přitom pokračování těhotenství, říká neonatoložka

Nahrávám video

Mateřské mléko je nepostradatelný základ výživy novorozenců. České ženy ale s kojením přestávají už po několika měsících. Vrátit se k tomu, že jde o přirozené pokračování těhotenství a porodu, chce Světový týden kojení, který si od pondělí připomíná i Česko.

Že je kojit dítě správné, to si podle neonatoložky z Gynekologicko-porodnické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. lékařské fakulty UK Blanky Zlatohlávkové uvědomí v nemocnici naprostá většina žen. „V porodnici začne 95 procent žen, ale už jen 82 procent dětí z porodnice odchází plně kojených,“ řekla ve Studiu 6 Zlatohlávková. 

V prvním měsíci přestanou kojit další matky, už jen 60 procent dětí je v tu dobu krmených pouze mateřským mlékem a dalších 20 procent matek je k tomu přikrmuje umělou výživou. Do šesti měsíců od porodu už kojí jen 40 procent žen, z toho pouze 15 procent matek dítě nepřikrmuje.

„Je to způsobeno nedostatečnou podporou a informovaností. Přitom i Světová zdravotnická organizace doporučuje plné kojení prvních šest měsíců života dítěte a kojení patří mezi nezadatelná práva dítěte. Příkrmy by se měly zavádět zhruba po půl roce od narození, a to podle vyspělosti dítěte,“ doporučila Zlatohlávková. Kombinovat mateřské mléko s příkrmy se má až do dvou let dítěte.

Podle ní se ještě před třiceti lety myslelo, že mateřské mléko ve vyspělých zemích dětem nic nepřináší a že medicína „vymyslí“ výživu ještě kvalitnější. „Ale my dnes víme, že laktace má jedinečné výhody pro matku i dítě. Že je to nenahraditelné v tom, jak to podporuje zdraví dítěte nejen v novorozeneckém období, ale po celé jeho dětství a také v dospělosti,“ tvrdí Zlatohlávková.

Laktace chrání matku i dítě

U matek podle zahraničních studií snižuje laktace výskyt rakoviny prsu a vaječníků, cukrovky, vysokého krevního tlaku či infarktu. „Dokonce se ukazuje, že v rozvinutých zemích je zdravotní dopad nekojení závažnější pro matky než pro děti,“ doplnila Eva Kudlová z Ústavu hygieny a epidemiologie 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Nyní se jím předejde celosvětově asi 20 000 úmrtí na rakovinu prsu. O třetinu nižší je i riziko návratu nádoru. Podle Kudlové má největší přínos kojení delší než jeden rok, klidně i rozdělené mezi několik dětí. Podle letošní studie z USA tam zemře kvůli nedostatečnému kojení 3340 lidí ročně, 78 procent z nich jsou matky.

U dětí pití mateřského mléka snižuje díky látkám pozitivním pro rozvoj imunity zejména riziko průjmových onemocnění a zápalů plic, ale také leukemie, Crohnovy choroby nebo nebezpečný zánět střev, při němž odumírá střevní sliznice. Kojení snižuje riziko úmrtí u této nemoci postihující zejména nedonošené děti o 77 procent. O 26 procent snižuje riziko nadváhy a obezity, o 35 procent budoucí cukrovky. „Pokud je dítě kojeno více než 12 měsíců, je to vyloženě ochranný faktor,“ vysvětlila Kudlová.

Podle Anny Mydlilové z Národního laktačního centra má kojení vliv i na inteligenci. Studie prokázaly, že kojené děti ji mají o dva až tři body vyšší, u nedonošených novorozenců jde o šest až osm bodů.

V posledních letech se podle Zlatohlávkové mění postoje matek i lékařů. „Mateřské mléko by mělo být první volbou, je unikátní podle genetické výbavy matky. Je to poselství, které dítěti předává. Pokud žena nemá vlastní mléko, pak je na druhém místě upravené mléko z jedné z pěti bank, které máme,“ dodává Zlatohlávková.

Přínosy jsou podle odbornic i ekonomické. Americké studie ukázaly, že dostatečné kojení může snížit náklady na zdravotní péči o tři miliardy dolarů ročně (asi 65 miliard korun) a předčasná úmrtí dětí i matek ohodnotily na 14,2 miliardy dolarů (asi 3 biliony korun).

Mydlilová připomněla i ekologické aspekty, na výrobu jednoho kilogramu umělé dětské výživy se spotřebuje 4700 litrů vody a je vytvořeno asi 21,8 kilogramu CO2. Pro rodinný rozpočet znamená asi 2000 korun měsíčně. Odborníci chtějí prosadit i regulaci reklamy na dětskou výživu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babiš chce obnovit koalici proti suchu

Premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek uvedl, že se v pondělí sejde vláda, aby obnovila Národní koalici pro boj se suchem, která vznikla už v roce 2018. Na její projekty včetně nových přehrad chce kabinet čtyři miliardy korun. Zároveň odpoledne premiér navštívil vodní nádrž Slapy. Sucho již výrazně omezilo provoz malých vodních elektráren.
12:59Aktualizovánopřed 25 mminutami

Stát u soudu žádá po ruském velvyslanectví 135 milionů za užívání budov v Česku

Městský soud v Praze se ve čtvrtek začal zabývat sporem o dlužné nájemné za využívání budov ruskou diplomatickou misí v Praze a na dalších místech v tuzemsku. Diplomatický servis, který je příspěvkovou organizací ministerstva zahraničí a u soudu zastupuje český stát, požaduje v žalobě po ruském velvyslanectví zhruba 135 milionů korun. Soud ve čtvrtek přečetl listinné důkazy, jednání bude pokračovat v říjnu.
před 2 hhodinami

VideoSečteno: Moravskoslezský kraj

Seriál Sečteno napříč republikou mapuje témata, která by mohla rezonovat v kampani před volbami do zastupitelstev obcí 9. a 10. října 2026. Ve čtvrtek 13. srpna se věnoval Moravskoslezskému kraji.
před 6 hhodinami

O víkendu se oteplí až na 36 stupňů, v neděli mohou být bouřky

O víkendu se v Česku oteplí až na 36 stupňů Celsia. Bude převážně jasno, ale v neděli se hlavně v Čechách zřejmě postupně zatáhne a mohou se objevit bouřky. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
07:54Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Z elektrolytů se stal trend. Na co si dát pozor?

Nápoje s elektrolyty byly hlavně v minulosti spojeny se sportem, dnes už je ale lidé koupí i v obchodě s potravinami a užívají je v práci nebo během dne, aby třeba zahnali únavu. Popularita těchto produktů masivně roste také díky sociálním sítím. A to i přes rady odborníků, podle kterých jejich užívání v každodenním životě není tolik potřeba. Experti také upozorňují, že nadměrný příjem elektrolytů může být pro člověka i škodlivý.
před 10 hhodinami

„Je to neopravitelné“. Novela stavebního zákona v Senátu zřejmě narazí

Rozsáhlé změny v povolování staveb nespíš neprojdou Senátem. Čtyři desítky členů horní komory se totiž kloní k zamítnutí novely stavebního zákona, řada dalších pak k jejím úpravám, vyplývá ze zjištění ČT. Zamítnutí doporučuje i trojice výborů, která se předlohou ve středu zabývala. Návrh, který zavádí jeden centrální úřad, cílí na zrychlení a zefektivnění stavebního řízení. Podle opozičních senátorů má ale zákon řadu nedostatků. Vadí jim i to, že jde o poslanecký návrh.
před 11 hhodinami

Miliony lidí na severní polokouli pozorovaly zatmění Slunce. Vidět bylo i v Česku

Miliony lidí na severní polokouli ve středu večer SELČ vzhlížely k obloze a sledovaly zatmění Slunce. Úplné bylo pozorovatelné na Islandu, v Grónsku, na severu Ruska či na Pyrenejském poloostrově. Na dalších místech polokoule, včetně velké části Evropy, severu Spojených států, Kanady či severozápadní Afriky, bylo možné pozorovat zatmění částečné. To bylo výrazně viditelné i v Česku, kde byly pro pozorování veskrze skvělé podmínky. Totéž platí i pro roje Perseid, které vrcholí v noci na čtvrtek.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Soud potvrdil státu vysoký doplatek na nájemném za pozemky s ruskými budovami

Na nájemném za pozemky s ruskými budovami v pražských Stodůlkách náleží českému státu od firmy Simply Service Rent doplatek 6,3 milionu korun. Ve středu to pravomocně potvrdil Městský soud v Praze. Stát ve sporu zastupovala příspěvková organizace ministerstva zahraničí Diplomatický servis (DS). Proti rozsudku lze podat dovolání k Nejvyššímu soudu. Podle právního zástupce firmy už společnost peníze státu uhradila. Ministerstvo zahraničních věcí sdělilo, že verdikt vítá.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Evropský pohled

ČT24 každý den vybírá z obsahu publikovaného evropskými veřejnými médii, členy Eurovize.