První fáze kampaně už politické strany stála desítky milionů

Události: Výdaje za volební kampaně (zdroj: ČT24)

První fáze předvolební kampaně už stála politické strany a hnutí desítky milionů. Vše musí nově zveřejňovat na transparentních účtech a nesmí překročit maximální zákonný limit 90 milionů korun. K této sumě se chtějí přiblížit jen ČSSD a hnutí ANO. Zatím subjekty investují do inzerce a příprav kampaní, nejaktivnější budou po prázdninách.

Sociální demokraté vyplatili zatím osm milionů. Pořádali dětské dny i nejrůznější školení pro své týmy. Kampaň ale musela strana před několika týdny aktualizovat, když se celostátním lídrem namísto premiéra Bohuslava Sobotky stal ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.

„Nejvíce peněz půjde do setkávání s voliči a na kvalitní vybavení kandidátů do voleb,“ uvedl ekonomický ředitel strany Martin Starec (ČSSD).

Kampaň ČSSD
Zdroj: ČT24

Hnutí ANO za focení, billboardy, sociální sítě nebo tisk propagačních materiálů už dalo 14,5 milionu. Vše platí ze svých zdrojů.

„Je to část billboardů, je to část třeba knížky pana Babiše. Jsou to konkrétní výjezdy do regionů a položky s tím spojené,“ upřesnil místopředseda hnutí Richard Brabec (ANO).

Kampaň ANO
Zdroj: ČT24

Komunisté investují hlavně do materiálů pro kontaktní kampaň, roznosu volebních novin do všech domácností a do reklamy v tisku a na internetu. Té chtějí mít teď víc, naopak billboardů maximálně stovku.

„V kampani využíváme jak tištěných propagačních materiálů, tak i informací šířených sociálními sítěmi. Zatím čerpáme především na platby na billboardy, na výroby letáčků,“ doplnil místopředseda strany Jiří Dolejš (KSČM).

Kampaň KSČM
Zdroj: ČT24

TOP 09 zatím neví, jestli si vezme úvěr. Věří, že vystačí vlastní zdroje a dary. Zatím zaplatila za turné po republice téměř milion a půl, podobnou částku za billboardy.

„Pokud bychom měli uvažovat o nějakém úvěru, tak by to nebylo více než deset milionů,“ řekl 1. místopředseda Marek Ženíšek (TOP 09).

Kampaň TOP 09
Zdroj: ČT24

ODS neplánuje půjčku od banky, namísto toho sází na vlastní zdroje, našetřené finance, dary a členské příspěvky. Za přípravné práce na kampaň dala šest milionů.

„Utratili jsme za billboardy, za digitální kampaň, za přípravné práce jako jsou grafické práce, fotografování kandidátů a podobně,“ upřesnil předseda poslaneckého klubu strany Zbyněk Stanjura (ODS). 

Kampaň ODS
Zdroj: ČT24

Jak moc se do kampaně bude investovat, záleží na aktivitě kandidátů i počtu darů. Lidovci věří, že jejich volební rozpočet nebude vyšší než 35 milionů.

„Jsou samozřejmě z půjčky, kterou máme, plus jsme měli našetřené peníze a potom ještě něco dávají kandidáti ze svých peněz, plus jsou to sponzorské dary,“ řekl předseda lidovců Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Část peněz už lidovci utratili za grafiku, billboardy nebo volební spot. Asi šest milionů šlo do společné kampaně s hnutím STAN, které přispělo 2,5 miliony. Tím, že se ale společná volební koalice lidovců a Starostů rozpadla, řeší podobu kampaně obě uskupení nanovo.

Hnutí STAN už má nové logo. „Určitě to nestálo tak jako u jiných stran statisíce či miliony. Tady to představení stálo maximálně deset tisíc,“ dodal předseda Starostů Petr Gazdík (STAN). 

Kampaň KDU-ČSL
Zdroj: ČT24

Nejméně chce do kampaně investovat Svoboda a přímá demokracie. Celých 90 procent nákladů má pokrýt bankovní úvěr. Zatím strana zaplatila zhruba šest milionů za plakáty, bannery nebo provoz sociálních sítě.

I přesto, že sumy i taktika se liší, jedno všechny strany spojuje – hlavní část kampaně odstartují s koncem prázdnin. Horká část tedy přijde v září a potrvá až do otevření volebních místností, tedy 20. října.

Kampaň SPD
Zdroj: ČT24