Ústí nad Labem ‘47: Třicet mrtvých a nejhorší nehoda tramvaje v dějinách Evropy

Před sedmdesáti lety se stala na periferii Ústí nad Labem nejtragičtější tramvajová nehoda v evropské historii. Přeplněná souprava vezoucí turisty z krušnohorské Telnice do města 13. července 1947 vykolejila ve svažité zatáčce, na místě zemřelo devatenáct lidí a dalších jedenáct podlehlo způsobeným zraněním.

Linka číslo 1 spojovala periferní ústeckou čtvrť Bukov s Telnicí, fungovala už od roku 1912 a sloužila často výletníkům. V neděli 13. července se jich ale do města vracelo nešťastně mnoho – a místo osmaosmdesáti pasažérů, což byla kapacita tramvaje i s vlečným vozem, se do vozů vtěsnalo 140 lidí.

Jednou z osob v tramvaji byla i Marie Javořická, tehdy sedmnáctiletá slečna, která se s rodiči a mladším bratrem vracela z prázdninového výletu za vyhlášenou telnickou zmrzlinou.

„Motorák už byl plný, tak jsme nastoupili do vlečňáku. Bylo to úplně nacpané, v přihrádkách měli lidi hrnce a kýble s borůvkami,“ popsala okolnosti nehody v diplomové práci, kterou letos odevzdala po svém studiu na Univerzitě třetího věku ústecké Univerzity J. E. Purkyně. „Najednou taťka vstal a řekl: ‚Co dělá ten člověk, vždyť vůbec nebrzdí‘, to si dodneška pamatuji. A od té doby nevím nic. Probrala jsem se až na (nemocničním) pokoji.“

Náraz do železného sloupu, vymrštěný vlečný vůz

Souprava opravdu začala mít problémy s bržděním; trasa první linky totiž vedla z prudkého kopce, a přestože se řidič ke zpomalení vozu pokoušel využít i písek, přetížená tramvaj nabrala až sedmdesátikilometrovou rychlost. Cestujících se v tu chvíli zmocnila panika, dva lidé vyskočili a utrpěli těžká zranění. Devatenácti dalším zbývalo několik vteřin života.

V zatáčce se tramvaj naklonila na dvě kola, dopadla zpět a vykolejila. Neovladatelný kolos narazil do železného sloupu elektrického vedení, vlečný vůz se vymrštil a o tentýž sloup utrhl střechu. Smrt rozsévající souprava se zastavila až nárazem do další tramvaje stojící na vedlejší koleji.

Mrtvá těla byla rozseta všude kolem, jak lidé vyskakovali z vozu či byli vymrštěni ven. Na místě zahynulo devatenáct osob. Zranění od ostrých plechů, úlomků skla a dřevěných lavic se nevyhnul téměř nikdo – Marie zůstala mezi šrotem, pořezaná a se silným otřesem mozku. Její čtrnáctiletý bratr ležel mezi mrtvými se skalpovanou půlkou obličeje a zachránila ho matka, která slyšela tlukot jeho srdce. Otec skončil se zlomenou rukou, vyraženými zuby a natrženými plícemi.

Rodina pamětnice přežila, tragédie ale pokračovala v Masarykově nemocnici, která nebyla na takový nápor pacientů zařízena. Zraněné vozila nákladní auta na korbách, dva lidé zemřeli ještě při převozu. Sloužící lékaři nestačili, rozhlas povolával jejich kolegy z domovů. I přes péči lékařů v nemocnici zemřelo dalších devět lidí. Údaje o zraněných se liší, nejčastěji se uvádí 97 zraněných osob, z nich 43 vážně.

7 minut
Historik: Podle pamětníků řidič tramvaje před brzdami varoval
Zdroj: ČT24

Národní tryzna a politická agitace

Pohřbu obětí, který se změnil v celonárodní smutek, se 18. července zúčastnilo zhruba třicet tisíc lidí včetně komunistického ministra vnitra Václava Noska. „To bylo odporné, začali nám rozdávat kakao a snídaňový balíček, dělali si kariéru,“ uvedla pamětnice, která si následky zranění nese celý život. Státní tryznu na Mírovém náměstí přenášel i rozhlas.

Ihned po nehodě se také objevila řada spekulací o její příčině. Odborníci se přiklánějí k selhání brzd, což podporuje i fakt, že tramvaj byla značně přetížená a navíc vozový park nebyl dva roky po válce v ideálním stavu. Jak zjitřené poválečné době odpovídalo, objevila se i teorie o sabotáži sudetských Němců, a o tom, že řidič si takto vyřešil své osobní problémy. Nic ze spekulací se však později neprokázalo.

Trať byla zrušena v roce 1955, když musela ustoupit hnědouhelnému dolu a kvůli pozdější výstavbě je těžké najít i přesné místo neštěstí. V roce 1970 pak tramvajová doprava z Ústí nad Labem zmizela úplně, po jedenasedmdesáti letech provozu. Památku obětí si zástupci města, dopravního podniku a dalších institucí připomněli ve čtvrtek dopoledne u pomníku Na Rondelu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Potravinářská inspekce už letos zavřela na sto provozů

Skoro stovku provozoven už letos nechala zavřít Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI). Nejčastěji kvůli tomu, že odhalila špínu, škůdce, trus hlodavců nebo špatné nakládání s odpady. Od začátku roku provedli inspektoři už patnáct tisíc kontrol – dvakrát více než loni. Číslo je vyšší než dřív i proto, že už na kontroly stravovacích provozů nechodí hygienici. Potravinářská inspekce je tak začala dělat častěji. Drobnější pochybení najde na každém třetím místě.
před 2 hhodinami

Vláda doufá, že jí NATO uzná obranné účetnictví

Česká vláda za minulý rok ohlásila zvýšení výdajů na obranu nad dvě procenta HDP, a formálně tak po devatenácti letech splnila závazek vůči NATO. Česko ale zatím stále neví, jak vysoké obranné výdaje mu Severoatlantická aliance uzná. Kabinet se loni poprvé pokusil vykázat jako obranné náklady i výdaje z jiných kapitol než je ministerstvo obrany.
před 2 hhodinami

Náhlé zdražení benzinu uštědřilo Československu tržní lekci

Před třiceti pěti lety zažili obyvatelé tehdejšího Československa jednu z prvních lekcí, jak funguje tržní ekonomika. Ze dne na den vzrostla cena benzinu o polovinu. Federální vláda reagovala na omezení dodávek ropy ze Sovětského svazu a problémy s výrobou. Později dokonce musela zavést přídělový systém, který ale fungoval jen do konce října 1990. Od listopadu ale benzín znovu podražil o dalších padesát procent. Litr tak stál při tehdejším průměrném platu 3300 korun už zhruba polovinu toho, co v současnosti.
před 2 hhodinami

Na východě Česka vydrží vedra i v pondělí, na západě se ochladí

Teploty na řadě míst v neděli vystoupaly přes tropickou třicítku, na několika stanicích v Praze a středních Čechách přesáhly i 33 stupňů Celsia. I noc může být na řadě míst tropická, při níž teploty neklesnou pod 20 stupňů. V pondělí počasí republiku rozdělí na dvě odlišné části – zatímco ve východních Čechách, na Moravě a ve Slezsku teploměr ještě ukáže až 34 stupňů, na západě země po přechodu studené fronty spadnou nejvyšší teploty až k osmnácti stupňům. Postupně bude pršet na většině území.
11:28Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Odjezd návštěvníků MotoGP způsobil kolony

Kolem Masarykova okruhu v Brně v neděli parkovalo 9500 aut a 3300 motocyklů. Závody motocyklového mistrovství světa skončily v 15:00, poté se na dálnici kolem exitů Ostrovačice a Kývalka tvořily kolony. Kolem 18:00 už většina návštěvníků odjela, parkoviště zůstala prázdná.
09:59Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Před cestou do exotiky se stále více lidí nechává očkovat

Mezi cestovateli roste zájem o vakcíny proti horečce dengue, břišnímu tyfu či hepatitidě A. Vyplývá to z dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) a z informací od očkovacích center Fakultních nemocnic Bulovka a Motol.
před 13 hhodinami

Mamograf je terčem dezinformátorů. Odborníci bludy vyvracejí

Klíčovým nástrojem pro včasné odhalení rakoviny prsu je mamografické vyšetření. Přestože je podle odborníků bezpečné, opakovaně se stává terčem dezinformací na internetu. Například ve formě řetězových e-mailů. Odkládání preventivních prohlídek přitom může snížit šance na vyléčení.
před 14 hhodinami

Se zájmem o elektrokola přibývá půjčoven, nabíječek i úrazů

Obliba elektrokol a elektrokoloběžek roste. Lidé si je kupují nebo půjčují stále častěji a se zvýšeným zájmem přibývá i dobíjecích míst. Lepší kapacita baterií pak umožňuje bez nabití urazit až sto kilometrů a omezují se tak případy, kdy si cyklisté kvůli vybité baterii museli zavolat pomoc. Ta však často musí dorazit kvůli tomu, že uživatelé přecení své síly nebo neznají vlastnosti elektrokola a přijdou k úrazu.
před 14 hhodinami
Načítání...