Ústí nad Labem ‘47: Třicet mrtvých a nejhorší nehoda tramvaje v dějinách Evropy

Před sedmdesáti lety se stala na periferii Ústí nad Labem nejtragičtější tramvajová nehoda v evropské historii. Přeplněná souprava vezoucí turisty z krušnohorské Telnice do města 13. července 1947 vykolejila ve svažité zatáčce, na místě zemřelo devatenáct lidí a dalších jedenáct podlehlo způsobeným zraněním.

Linka číslo 1 spojovala periferní ústeckou čtvrť Bukov s Telnicí, fungovala už od roku 1912 a sloužila často výletníkům. V neděli 13. července se jich ale do města vracelo nešťastně mnoho – a místo osmaosmdesáti pasažérů, což byla kapacita tramvaje i s vlečným vozem, se do vozů vtěsnalo 140 lidí.

Jednou z osob v tramvaji byla i Marie Javořická, tehdy sedmnáctiletá slečna, která se s rodiči a mladším bratrem vracela z prázdninového výletu za vyhlášenou telnickou zmrzlinou.

„Motorák už byl plný, tak jsme nastoupili do vlečňáku. Bylo to úplně nacpané, v přihrádkách měli lidi hrnce a kýble s borůvkami,“ popsala okolnosti nehody v diplomové práci, kterou letos odevzdala po svém studiu na Univerzitě třetího věku ústecké Univerzity J. E. Purkyně. „Najednou taťka vstal a řekl: ‚Co dělá ten člověk, vždyť vůbec nebrzdí‘, to si dodneška pamatuji. A od té doby nevím nic. Probrala jsem se až na (nemocničním) pokoji.“

Náraz do železného sloupu, vymrštěný vlečný vůz

Souprava opravdu začala mít problémy s bržděním; trasa první linky totiž vedla z prudkého kopce, a přestože se řidič ke zpomalení vozu pokoušel využít i písek, přetížená tramvaj nabrala až sedmdesátikilometrovou rychlost. Cestujících se v tu chvíli zmocnila panika, dva lidé vyskočili a utrpěli těžká zranění. Devatenácti dalším zbývalo několik vteřin života.

V zatáčce se tramvaj naklonila na dvě kola, dopadla zpět a vykolejila. Neovladatelný kolos narazil do železného sloupu elektrického vedení, vlečný vůz se vymrštil a o tentýž sloup utrhl střechu. Smrt rozsévající souprava se zastavila až nárazem do další tramvaje stojící na vedlejší koleji.

Mrtvá těla byla rozseta všude kolem, jak lidé vyskakovali z vozu či byli vymrštěni ven. Na místě zahynulo devatenáct osob. Zranění od ostrých plechů, úlomků skla a dřevěných lavic se nevyhnul téměř nikdo – Marie zůstala mezi šrotem, pořezaná a se silným otřesem mozku. Její čtrnáctiletý bratr ležel mezi mrtvými se skalpovanou půlkou obličeje a zachránila ho matka, která slyšela tlukot jeho srdce. Otec skončil se zlomenou rukou, vyraženými zuby a natrženými plícemi.

Rodina pamětnice přežila, tragédie ale pokračovala v Masarykově nemocnici, která nebyla na takový nápor pacientů zařízena. Zraněné vozila nákladní auta na korbách, dva lidé zemřeli ještě při převozu. Sloužící lékaři nestačili, rozhlas povolával jejich kolegy z domovů. I přes péči lékařů v nemocnici zemřelo dalších devět lidí. Údaje o zraněných se liší, nejčastěji se uvádí 97 zraněných osob, z nich 43 vážně.

7 minut
Historik: Podle pamětníků řidič tramvaje před brzdami varoval
Zdroj: ČT24

Národní tryzna a politická agitace

Pohřbu obětí, který se změnil v celonárodní smutek, se 18. července zúčastnilo zhruba třicet tisíc lidí včetně komunistického ministra vnitra Václava Noska. „To bylo odporné, začali nám rozdávat kakao a snídaňový balíček, dělali si kariéru,“ uvedla pamětnice, která si následky zranění nese celý život. Státní tryznu na Mírovém náměstí přenášel i rozhlas.

Ihned po nehodě se také objevila řada spekulací o její příčině. Odborníci se přiklánějí k selhání brzd, což podporuje i fakt, že tramvaj byla značně přetížená a navíc vozový park nebyl dva roky po válce v ideálním stavu. Jak zjitřené poválečné době odpovídalo, objevila se i teorie o sabotáži sudetských Němců, a o tom, že řidič si takto vyřešil své osobní problémy. Nic ze spekulací se však později neprokázalo.

Trať byla zrušena v roce 1955, když musela ustoupit hnědouhelnému dolu a kvůli pozdější výstavbě je těžké najít i přesné místo neštěstí. V roce 1970 pak tramvajová doprava z Ústí nad Labem zmizela úplně, po jedenasedmdesáti letech provozu. Památku obětí si zástupci města, dopravního podniku a dalších institucí připomněli ve čtvrtek dopoledne u pomníku Na Rondelu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 5 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 6 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...