Pozor na nové triky šmejdů: Vydávají se za zástupce církve, ale pak prodávají hrnce

Dál trvá varování seniorům před nepoctivými prodejci. Tzv. šmejdi totiž začali využívat nové triky, jak získat důvěru starších lidí. Své zboží prodávají po telefonu a dokonce se vydávají za zástupce církví. Upozornila na to organizace Život 90, která starým lidem pomáhá.

Letos se na organizaci obrátilo kvůli nevýhodnému telefonickému nákupu jen v prvním čtvrtletí už 112 lidí: „Je to alarmující číslo. Šmejdi vymýšlejí stále nové a nové praktiky. Tentokrát se představují jako zástupci církve,“ varuje šéfka Senior linky Magdalena Pavlíčková. První případy se objevily nejdřív v Praze, v posledních dvou měsících také v Kladně a Mladé Boleslavi.

Podle Pavlíčkové využívají prodejci při telefonním prodeji na seniory dvě metody. Buď se do sluchátka představí jako zástupci jedné z církví, nebo zapředou se seniorem či seniorkou přátelský rozhovor o běžných věcech. Až poté jim nabídnou zboží nebo se objednají na návštěvu.

„Když přišli, ukázali klientce průkazy nejmenované církve. Když je pustila dál a zavřela dveře, řekli, že z církve nejsou a že nabízejí hrnce. Ty jí předvedli. Ozvala se pak operátorka a klientka jí odsouhlasila smlouvu po telefonu,“ popsala Pavlíčková. Podle ní po týdnu dorazili „dva statní muži“, takže seniorka od nich raději drahé zboží převzala.

Všechny telefonické smlouvy lze do 14 dní vypovědět

Pro podobné případy připravila organizace Život 90 informační leták s radami, jak postupovat, pokud už senioři smlouvu po telefonu uzavřeli. Může jít o pořízení hrnců, doplňků stravy, ale i jiného zboží.

Pracovníci připomínají, že k uzavření smlouvy stačí už jen náznak souhlasu. Operátorka například popisuje výhodnou nabídku a seniorka řekne, že by ji to zajímalo. Podle pracovníků krizové seniorské linky by měli na nabídku po telefonu, na ulici či přede dveřmi lidé okamžitě reagovat slovy: Děkuji, nemám zájem. 

Pokud už volaní smlouvu po telefonu uzavřeli, mohou ji do 14 dnů vypovědět a trvat na vrácení peněz. Odstoupení musí sepsat a doporučeně ho poslat na adresu podnikatele. Při problémech se mohou obrátit i na Českou obchodní inspekci. S řešením by ale lidé neměli otálet, neboť platí 14denní lhůta od převzetí zboží.

Pokud senioři nebudou vědět, jak postupovat, mohou se obrátit s žádostí o radu na občanskou poradnu ve svém okolí. Nebo se mohou poradit na senior lince, kterou zřizuje právě organizace Život 90. Jeden takový hovor může zachránit i desítky tisíc korun. Senior telefon je bezplatný a funguje nonstop na telefonním čísle 800 157 157.   

Na seniorskou linku důvěry volá kvůli násilí kolem 1500 lidí ročně (zdroj: ČT24)

Starší lidé se stydí s problémy svěřit

Seniorská linka důvěry přijímá ročně kolem 33 tisíc telefonátů. Patnáct set hovorů se týká domácího násilí nebo týrání. Za posledních 12 měsíců číslo asi o pětinu stouplo. Nezisková organizace Život 90 vidí jeden z možných důvodů v tom, že se starší lidé přestávají bát o těchto věcech mluvit. Přesto se právě kvůli studu podaří odhalit jen asi dvacet procent případů. 

Policejní statistiky navíc ukazují, že se senioři stávají obětí trestných činů čím dál častěji. Jen vykázáním ze společné domácnosti jich policie ročně ochrání až dvě stovky. „Týrání má celou řadu podob, které jsou tak různé, jak je různý lidský život. Neznamená to, že týrání je jen rána,“ upozorňuje ředitel organizace Jan Lorman.

Oznamování takových případů na policii je nyní pro seniory jednodušší. Nově totiž patří mezi zvlášť zranitelné oběti trestných činů. Znamená to například, že je policisté vyslýchají pouze jednou.