Vojenští letci si začínají osvojovat to, co je běžné v civilním letectví. Poté, co britské Královské vzdušné síly před dvěma lety daly jednomu ze soudobých Typhoonů barvy připomínající nátěr z doby bitvy o Británii, oděla nyní česká armáda do barev druhé světové války svůj bitevník L-159 alca. Připomíná hrdinství československých pilotů, konkrétně pak upomíná na Františka Peřinu.
Alca se převlékla za spitfire. Uctí hrdinství československých letců
- Veřejnosti se Alca v historizujících barvách poprvé představí na dnu otevřených dveří čáslavské základny.
- Den otevřených dveří pořádá 21. základna taktického letectva v sobotu 20. května od 8 do 17 hodin.
V lakovně vodochodského Aera se alca „převlékala“ do oděvu druhoválečných spitfirů čtyři dny. Konkrétně připomíná její nátěr britskou kamufláž z roku 1942, kdy již RAF používala kombinaci tmavě zelené a šedé namísto zeleno-hnědé kombinace z doby bitvy o Británii.
„Stříkaly se obě barvy současně, takže dva lakýrníci na jedné straně. Nastříkali jsme vzorky modelářských barev, k tomu nám výrobce dolaďoval odstíny,“ přiblížil spolumajitel airbrushové firmy Petr Marek.
Poté ještě dostal bitevní letoun české armády imatrikulaci DU-C, která kdysi patřila letounu Františka Peřiny u 312. československé stíhací perutě. „Jako hrdý pokračovatel bojových tradic našich předchůdců v Anglii jsme chtěli vzdát tímto markingem našim předchůdcům hold,“ zdůraznil zástupce velitele čáslavské základny taktického letectva Marek Pažúr.
„Generál nebe“ František Peřina se narodil 8. dubna 1911 v Morkůvkách u Břeclavi. Roku 1939 uprchl do Francie, kde se přidal k Cizinecké legii. Během bitvy o Francii si na své konto připsal jedenáct jistých a dva pravděpodobné sestřely.
Na začátku června 1940 byl sestřelen a vážně zraněn, i tak se mu ale podařilo utéct z hroutící se Francie do Alžíru, odkud se přesunul do Británie. Díky svému mimořádnému leteckému umění strávil zbytek války jako letecký instruktor RAF. Po komunistickém převratu odešel do emigrace, do rodné vlasti se vrátil až v roce 1993. Zemřel 6. května 2006 v Praze.
To, co by z alcy opravdu udělalo stíhačku Královského letectva, však nedostala. Jako stroj Armády České republiky nemůže nosit britský marking. Má tedy české výsostné znaky, kolem kterých je modrý kruh. Červené terčíky, které by proměnily letadlo v „britské“, jsou nalepovací a na letadlu budou jen při focení na zemi.
Zatímco v civilním letectví nejsou moderní letadla v historizujícím nátěru nijak výjimečná a svůj „retrojet“ má takřka každý dopravce s delší tradicí (ČSA měly svého času dva boeingy v barvách připomínajících 50. a 60. léta), u vojenských letadel to příliš obvyklé není.
Přesto není alca ve druhoválečných barvách naprostým unikátem. Před dvěma lety natřela sama RAF svůj stíhací Eurofighter Typhoon do barev připomínající stíhačky Hawker Hurricane z doby bitvy o Británii. Pak jej představila při oslavách 75. výročí bitvy, která překazila snahy Německa o invazi do Velké Británie, spolu se zrekonstruovaným Spitfirem Mk. IIA.
Podobná možnost se teď nabízí i v Česku. Kromě původního spitfiru Mk. IXE 310. perutě vystaveného v technickém muzeu v Praze je nyní v ČR i jeden letuschopný spitfire. V Líních udržují stroj typu Mk. XVI, který sice původně nelétal u československé perutě, ale „šestnáctkové“ spitfiry byly konstrukčně velmi blízké „devítkovým“, s nimiž čeští piloti létali a na jejich hrdinství také upomíná.
Na dnu otevřených dveří v Čáslavi, kde se nově upravená alca poprvé představí veřejnosti, se však návštěvníci budou muset spokojit s modelem spitfiru v měřítku 1:1.