Letos poprvé se musí povinně přihlásit předškolní děti do posledního ročníku mateřské školy. Ministerstvo školství novinku připravilo hlavně proto, aby se na školní docházku připravily děti ze sociálně vyloučených lokalit. Tam o ní však vědí jen málo. Existuje i alternativa – domácí vzdělávání s povinným přezkoušením. Pokud by po něm však lidé ze ghett sáhli, šlo by to podle ministerstva docela proti smyslu zákona.
Povinný rok školky je důležitý hlavně pro děti z ghett. Jejich rodičům se dojíždět nechce
Na sídliště Chanov na severovýchodním okraji města se vypravili zástupci mostecké radnice. Přišli poučit místní rodiny s malými dětmi o nové povinnosti – pětileté děti by měly začít chodit do posledního ročníku školky. „Základem je pravidelná denní docházka v pracovních dnech, minimálně čtyřhodinová účast dítěte v mateřské škole,“ upřesnila vedoucí školského odboru mosteckého magistrátu Petra Trojanová.
Novinka se letos týká celkem 110 tisíc dětí, na sídlišti Chanov pak dvaceti. Místní rodiny z toho nejsou nadšené – i proto, že v Chanově žádná školka není. „Máme všechny děti celý život tady. Teď máme do Mostu, do Obrnic nebo někam jinam? Proč?“ zlobila se matka jednoho z dětí, které by do školky měly nastoupit.
Povinné docházce do mateřské školy se ale děti a jejich rodiče mohou vyhnout. Přípustné je i domácí vzdělávání. V tom případě musí děti jednou za tři měsíce na přezkoušení, aby se ukázalo, zda je rodiče zvládají připravit na docházku do základní školy. „Zkonzultujeme, v čem má úspěchy, co ještě nezvládá,“ nastínila ředitelka mostecké MŠ Lidická Milada Kmínková.
Ministerstvo školství ani odborníci však nechtějí, aby se domácí vzdělávání předškolních dětí používalo ve velkém a obzvláště ne ve vyloučených lokalitách jako Chanov. „Toto zákonné opatření směřovalo právě za skupinou sociálně znevýhodněných dětí, aby měly včas potřebnou předškolní přípravu a přicházely do první třídy lépe připravené, než je tomu nyní,“ podotkla předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání Klára Laurenčíková.
Účelem povinného posledního ročníku mateřské školy je, aby se děti kromě počítání nebo kreslení naučily komunikovat s vrstevníky, uznávat autority a zvyknout si na denní řád. Podle ředitelky školky v pražské Vybíralově ulici Niny Vatolinové se totiž dítě, které bylo celý život jen doma, pak může při příchodu do první třídy stydět. „Nemusí se projevit, co doma umí,“ poukázala.